predicting of self-efficacy on job decisions on basis of creativity and thinking styles
Subject Areas : Creativity and innovation from managerial, organizational, industrial, creativity and innovationSamira Yazdani kochani 1 , MOZGAN SEPAHMANSOUR 2 , Mohammad Oraki 3
1 - ISLAMIC AZACD UNIVERSITY EHECTRONIC BRANCH
2 - ISLAMIC AZAD UNIVERSITY TEHRAN CENTRAL BRANCH
3 - دانشیار، گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
Keywords: Thinking Style, Creativity, student, Self-efficacy in career decision making,
Abstract :
This study aimed to predict self-efficacy in career decision making based on creativity and thinking styles. The research was descriptive and survey. The statistical population consisted of all undergraduate students of the Faculty of Literature of Tehran's Alzahra University during the years 2018 –19. In this research 205 individuals were selected by simple random sampling. Research tools included a demographic-researcher-made checklist, creativity questionnaire, thinking style questionnaire, and self-efficacy questionnaire on job decision making. Research data were analyzed using descriptive methods (frequency, percentage, mean and standard deviation), Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis with simultaneous logistic regression. The results showed that there was a significant relationship between creativity and self-efficacy in job decision making (r = 0.846, P <0.05). The relationship between evaluative thinking style (r = 0.671, P <0.05) and legalistic thinking style (r = 0.743, P <0.05) with self-efficacy in job decision making were also significant, but this relationship was also significant. There was no significant difference with executive thinking style variable (r = -0 / 041, P <0.05). Also, regression analysis with concurrent admission showed that predictor variables together could not explain 38% of the changes related to self-efficacy in job decision making among students.
دباشی، فرزانه و نوری، ابوالقاسم. (1395). پیش بینی تمایل به ترک شغل کارکنان براساس عوامل فردی، شغلی و سازمانی. مجله دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 17(64):45-54.
ذوی الحیات، محمدرضا، نوربخش، پریوش، سپاسی، حسین. (1396). ارتباط خودکارآمدی در تصمیم گیری شغلی و جوکاری اخلاقی با اثربخشی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. 12(2):59-66.
جعفرلو، غلام، شریفی، نسترن، و شریفی، حسن پاشا. (1398). ارائه مدلی جهت پیش بینی خلاقیت براساس سخت رویی، خودکارآمدی، کمال گرایی، تحصیلات والدین، سوابق کارهای خلاقانه افراد خانواده و خویشاوندان نزدیک با میانجی گری انگیزش پیشرفت در دانش آموزا. نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 9(1):153-184.
خالق خواه، علی، رضایی شریف، علی، شیخ الاسلامی، علی، و پیرقلی کیوی، معصومه. (1398). رابطه بین هوش اجتماعی و خودکارآمدی با سبک حل مساله خلاق دانش آموزان. نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 9(1):185-210.
قدم پور، عزت اله، کوگانی، نیلوفر، و جعفری، حسن. (1393). بررسی رابطه بین سبک های تفکر خلاقیت مدیران مدارس متوسطه. نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 4(3):141-157.
زارعی، حیدرعلی، میرهاشمی، مالک، و شریفی، حسن پاشا. (1391). ارتباط سبک های تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 12(3):160-166.
کرمی، بختیار، کرمی، آزاد، و هاشمی، نظام. (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداره تحصیلی. نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 2(4):121-139.
ویسی، سعید، ایمانی، صدف، کردنوقابی، رسول، فرهادی، مهران، بهروز. (1393). تأثیر آموزش زیست شناسی به روش تفکر استقرایی بر افزایش خلاقیت دانش آموزان. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی. 43(12):23-14.
Chumbler NR, Li X, Quigley P & Morey MC. (2015). A randomized controlled trial on Stroke telerehabilitation: The effects on falls self-efficacy and satisfaction with care. J Telemed Telecare. 21(3):139-143.
Derakhshanrad SA, Piven E, Zeynalzadeh Ghoochani B. (2019). The Relationships between Problem-Solving, Creativity, and Job Burnout in Iranian Occupational Therapists. Occup Ther Health Care. 8:1-16.
Kuypers KP, Riba J, de la Fuente Revenga M, Barker S, Theunissen EL, Ramaekers JG. (2016). Ayahuasca enhances creative divergent thinking while decreasing conventional convergent thinking. Psychopharmacology (Berl). 233(18):3395-403.
Kim, B., Jang, S. H., Jung, S. H., Lee, B. H., Puig, A., & Lee, S. M. (2014). A Moderated Mediation Model of Planned Happenstance Skills, Career Engagement, Career Decision Self-Efficacy, and Career DecisionCertainty. The Career Development Quarterly, 62(1), 56-69.
Nicholson S, Vujicic M, Wanchek T, Ziebert A, Menezes A. (2015). The effect of education debt on dentists' career decisions. J Am Dent Assoc. 146(11):800-7.
O'Brien JA, Finlayson KJ, Kerr G, Edwards HE. (2014). Testing the effectiveness of a self-efficacy based exercise intervention for adults with venous leg ulcers: protocol of a randomised controlled trial. BMC Dermatol. 3(7)1-16.
Swanepoel S, Botha P. A, Rose- Innes R. (2015). Organizational behavior: Exploring the relationship between ethical climate, selfefficacy and hope. The Journal of Applied Business Research; 31(4): 1409- 1424.
Shaver, K.G., Willams, S.I., & Scott, L.R. (2015). Entrepreneurial beliefs. Creativity and risk-taking: Personality or situation. Unpublished Manuscript, College of William and Mary.
Sternberg, R.J. (2012). The Assessment of Creativity: An Investment-Based Approach. Creativity Research Journal, 24, 3-12.
Silvia, P.J., Christensen, A.P., Cotter, K.N. (2016). Commentary: The Development of Creativity--Ability, Motivation, and Potential. New Dir Child Adolesc Dev. 216(151):111-9.
Weis JA, Robinson S, Fung S, Tint A, Chalmers P, Lunsky Y. (2013). Family hardiness, social support, and self-efficacy in mothers of individuals with Autism Spectrum Disorders. Research in Autism Spectrum Disorders. 7:1310–1317.
Weltman G, Lamon J, Freedy E, Chartrand D. (2014). Police department personnel stress resilience training: an institutional case study. Glob Adv Health Med. 3(2):72-9.
_||_