Investigating the Role of Social Capital in Increasing Neighborhood Sustainability (Case study: Hesarak Neighborhood of Tehran)
Subject Areas : Sustainable citiesamir Sanaee 1 , Farah Habib 2 * , iraj etesam 3
1 - PhD Student, Architecture, Sanandaj, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
2 - Professor of Architecture and Urban Planning, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Professor of Architecture and Urban Planning, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords:
Abstract :
- ازکیا و دیگران (1389)"نظریه های اجتماعی معاصر با رویکرد توسعه، تهران، علم.
- الوانی، سید مهدی و نقوی، میرعلی(۱۳۸۱) "سرمایه اجتماعی: مفاهیم و نظریهها"، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره۳۳ و۳۶،ص16.
- ازکیا، مصطفی، علی ایمانی (۱۳۷۷)" توسعه روستایی، تهران، نشر نی، ص ۷۹-۷۵.
- بیات، میترا و خیری،حسن و پوریانی، محمدحسین (1399) "بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی تشکلهای مردم نهاد استان مرکزی بر مردم سالاری" مجله مدیریت سرمایه اجتماعی، شماره 1، ص121.
- بیگلری، شادی( ۱۳۸۹) ارزیابی عملکرد مدیریتشهری در پایداری محله ای" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
- پانتام، روبرت (۱۳۸۰) "دموکراسی و سنت های مدنی"، ترجمه محمد تقی دلفروز، انتشارات تهران، ص۲۹۹، ۲۹۷ و ۲۹۸.
- جوادزاده اقدم،هادی، علوی، سید علی(1395)"تحلیل تطبیقی نقش سرمایه اجتماعی در پایداری محله ای در بافت های فرسوده و جدید(نمونه موردی: محلات نارمک و یوسف آباد)"، نشریه پژوهش و برنامه ریزی شهری، سال7، شماره 24، ص 89 .
- جیکوبز، جین (۱۳۹5)" مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکایی"، ترجمه حمیدرضا پارسی، آ.افلاطونی، ویرایش اول, چاپ سوم.
- حیدر آبادی، ابوالقاسم (۱۳۸۹) "اعتماد اجتماعی و عوامل اجتماعی - فرهنگی موثر بر آن (مطالعه موردی جوانان ۲۰ تا ۲۹ ساله استان مازندران)"، مجله مطالعات جامعه شناختی جوانان، پیش شماره - ۱، ص 40
- خاکپور، براتعلی، مافی، عزت الله، باوان پوری،علیرضا (۱۳۸۸)" نقش سرمایه ی اجتماعی در توسعه ی پایدار محلهای (نمونه : کوی سجادیه مشهد) "، مجله جغرافیا و توسعه ی ناحیه ای،شماره دوازدهم
- خندهرو، مهدی (۱۳۸۷) بررسی سرمایه اجتماعی و عوامل موثر بر شکل گیری آن در سطح محله، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی علوم اجتماعی گرایش جامعه شناسی، دانشگاه اصفهان، گروه علوم اجتماعی، ص۳.
- دیهیم پور، مهدی(1398) "تاثیر شفافیت سازمانی بر مدیریت جنجال- نتیجه با میانجیگری سرمایه اجتماعی"، مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، 28(94)، صص 39-62 .
- زاهدی اصل، محمد(۱۳۸۳) "باز تولید سرمایه اجتماعی در سطح محله"، چکیده مقالات همایش توسعه محلهای، تهران، ص ۲۷۸.
- سرمد زهره، بازرگان، ع، حجاری (۱۳82) "روش های تحقیق در علوم رفتاری"، تهران، انتشارات آگاه، ص ۱۷۰.
- سالک، نیما(۱۳۸۶)" ارائه الگوی برنامه ریزی پایدار محله ای در فرآیند برنامه ریزی شهری"، رشته برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشگاه تربیت مدرس.
- شارع پور، محمود(۱۳۸۳) "تحکیم مناسبات انسانی برای جلب مشارکت مردم"، چکیده مقالات همایش توسعه محله ای، شهرداری تهران،ص ۲۸۹.
- غفاری، غلامرضا(1390) "سرمایه اجتماعی و امنیت نظامی"، سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا، تهران، انتشارات جامعه شناسان.
- غیاثوند، الهام (۱۳۸۸) "تاثیر سرمایه های اجتماعی برکیفیت زندگی ساکنان محلات شهری"، سایت مرجع مدیریت شهری، فصلنامه مهندس مشاور،شماره 45، ص ۲۲.
- فلاح شمس، میرفیض، اسکندری،بهمن، عزیزی،فرهاد و نوروزی،محمد(1399) "سرمایه اجتماعی و رفتار نامتقارن هزینهها" مدیریت سرمایه اجتماعی، شماره 3، صص 297-317.
- فیلد، جان (۱۳۸۵) "سرمایه اجتماعی"، ترجمه جلال متقی، موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی، تهران، ص ۱.
- کوهی فرد، الناز (۱۳۹۲) "بررسی نظری مفهوم محله و تاثیر هویت بر شکل دهی آن در معماری "هشتمین سمپوزیوم پیشرفت در علم و تکنولوژی، مشهد، ص ۱.
- گیدنز، آنتونی (۱۳۷۸)" راه سوم، بازسازی سوسیال دموکراسی"، ترجمه منوچر صبوری، تهران، ص ۸۹
- مافی،عزتاله و عبدالهزاده،مهدی(1396) "ارزیابی پایداری اجتماعی کلان شهر مشهد"، پژوهشهای بوم شناسی شهری، شماره1، ص 65-78.
- محسنی،منوچهر و جاراللهی،عذرا(1382) "مشارکت اجتماعی در ایران"، تهران، انتشارات آرون.
- مرکز آمار ایران،1395
- موسوی، سید احمد( ۱۳۸۵) برنامه ریزی توسعه محله ای با تأکید بر سرمایه اجتماعی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
- میرزائیان، کتایون( ۱۳۸۹) "بررسی نقش اجرای طرح ناحیه محوری شهرداری تهران در توسعه پایدار محله ای (مطالعه موردی: شهرداری منطقه 5تهران)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران،ص ۲۵-۲۰.
- معصومی، سلمان (۱۳۹۰) "توسعه محله ای در راستای پایداری کلانشهر تهران ، اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، انتشارات جامعه و فرهنگ، ص ۱۱.
- نجفی، یدالله (۱۳۸۵) " اقتصاد اسلامی "، فصلنامه تخصصی اقتصاد اسلامی، شماره ۲، ص ۲۷.
- نیکومرام، هاشم، اصفهانی، مینا(۱۳۸۷)"سرمایه اجتماعی و باز تولید آن در قلمرو مدیریت اسلامی"، پژوهشنامه مدیریت و سرمایه اجتماعی، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشنامه شماره ۲۹، ص ۳۱.
- نوریان، فرشاد، عبدالهی، محمد مهدی (۱۳۸۸) "تبیین معیارها و شاخص های پایداری در محله های مسکونی "، مجله شهر نگار، شماره ۵۰، ص۹۳
- Barton, Hugh, Grant, Marcus, Guise, Richard(2003); Shaping Neighborhoods : For Local Health and Global Sustainability,London and New York, spoon press, 16.
- Jha, A & Chen,Y(2015).”Audit fees and social capital. Account. Rev, 90(2): pp. 611-639.
- Misztal, Barbara A. (1997). Trust in Modern Societies. Oxford: Blackwell.
- Milani, C. (2005). Social capital and local devlopment theories:lessons from the pintadas experience (Bahia, Brazil).
- Rhonda Phillips and Robert H. Pittman(2009), AN INTRODUCTION TO COMMUNITY DEVELOPMENT, Simultaneously published in the USA and Canada, by Routledge,p22.
- Sen, A. 1989. Food and Freedom. World Vol17(6): 769-781.
- Soulard,J. & Knollenberg, W. & Boly, B.B. & Perdue, R.R. & MeGehee, N. G.(2018). “Social capital and destination strategic planning”, Tourism Management, 69, pp. 189-200.
- Temkin, Kenneth , Rohe, M William(1998), “ Social Capital and Neighborhood Stability: An Empirical Investigation” Housing Policy Debate, Fannie Mae Foundation, Volume 9, Issue 1.
- tehran.ir/.
- googleearth.com/.
- ویسی، ه.، زرندیان، ا.، لیاقتی، ه. (1391). برنامهریزی برای ارتقای سواد محیطزیستی دانشآموزان: نیازهای آموزشی و روشهای برآورد نیازها، دومین کنفرانس برنامهریزی و مدیریت محیطزیست، تهران، دانشگاه تهران.
- پورمعصوم، ب.، فیاض، ا.، بازرگان، س. (1396). شکلگیری سواد زیستمحیطی کودکان بر اساس برنامه درسی راهبردی، برنامهریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانهای، فصلنامه تعلیم و تربیت، 33(1)، پیاپی 129، ص 9-32.
- فرمهینی فراهانی، م.، میرزامحمدی، م.، خارستانی، ا. (1388). تبیین تطبیقی اهداف آموزش فلسفه به کودکان در کشورهای مختلف، فصلنامه حکمت و فلسفه، سال چهارم، شماره چهارم، صص 45-70.
- Convention on the Rights of the Child, G.A. res. 44/25, annex, 44 U.N. GAOR Supp. (No. 49) at 167, U.N. Doc. A/44/49 (1989), entered into force 2 1990.
- Vansieleghem, N. (2006). Listeninig to dialogue, studies in philosophy and education, 25(1), p.p.175-190.
- شاو، ران. (1392). فلسفه در کلاس درس: راهکاری برای پرورش دانشآموزان اندیشمند، ترجمه حسن سالاری، چاپ دوم، تهران: طراحان ایماژ.
- دره زرشکی، ن. (1395). اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان P4C بر تفکر انتقادی و هوشهای چندگانه دانشآموزان پایه پنجم ابتدائی شهر یزد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه یزد.
- حسینی، ا.، حسینی، س. (1390). بررسی رویکردهای مختلف در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان و نسبت آن با برنامه درسی رسمی، اندیشههای نوین تربیتی، دوره 7، شماره 2، صص 147-175.
- ملکی، ز. (1395). بررسی تأثیر داستانهای کلیلهودمنه بر آموزش فلسفه به کودکان در پایه ششم ابتدایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا.
- واعظ شهرستانی، ز. (1392). فلسفه برای کودکان از مفروضههای موهوم تا واقعیتهای موجود، آموزش معارف اسلامی، دوره 25، شماره 3، صص 15-19.
- جلیلیان، س.، عظیم پور، ا.، جلیلیان، ف. (1395). اثربخشی برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش توانایی حل مسأله و قضاوت اخلاقی در دانشآموزان، پژوهشهای تربیتی شماره 32، ص 80-101.
- عابدینی نظری، م. (1395). تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر اعتمادبهنفس و تفکر انتقادی دانشآموزان پسر دوره اول مقطع متوسطه منطقه 6 تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
- قبادیان، م. (1394). تأثیر برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی، پژوهشهای تربیتی، شماره 30، صص 138-149.
- طالعی، س. (1391). تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر رشد مهارتهای بنیادی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
- مرادی افراپلی، ز. (1390). بررسی رابطه بین باورهای معرفتشناختی و میزان سواد زیستمحیطی معلمان شهر بابلسر، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
- نواح، ع.، فروتن کیا، ش. (1390). بررسی رابطه بین کنش عقلانی و رفتارهای زیستمحیطی (موردمطالعه: جامعه شهری اندیمشک)، فصلنامه علمی محیطزیست، شماره 51، صص 68-78.
- Murris, K. (2016). The Philosophy for Children curriculum: Resisting ‘teacher proof’texts and the formation of the ideal philosopher child. Studies in Philosophy and Education, 35(1), 63-78.
- Worley, P. (2016). Philosophy and children. The Philosophers' Magazine, (72), 119-120.
- Cassidy, Claire (2013) Philosophy with children: learning to live well. Childhood and Philosophy, 8 (16). pp. 243-264.
- Giménez-Dasí, M., Quintanilla, L. and Daniel, M. F. (2013). Improving Emotion Comprehension and Social Skills in Early Childhood through Philosophy for Children, Childhood & Philosophy, Vol.9, No. 17, pp. 63-89.
- Kollmuss, A. & Agyeman, J. (2002). Mind the gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro- environmental behavior?, Journal of environmental education research, vol. 8, no. 3, p.p: 240-260.
- امامقلی، ل. (1390). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر رفتارهای زیستمحیطی (مطالعه موردی: استان کردستان). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه مازندران. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.
- کم، فیلیپ. (1389) با هم فکر کردن: کندوکاوهای فلسفی برای کلاس. ترجمه فرزانه شهرتاش و مژگان رشتچی، تهران: شهرتاش.