The Impact of Perceived Value of Tourism Events on Loyalty to Tourist Destinations (A Case of Zanjan)
Subject Areas :sanaz salmanmohajer 1 , Firuzeh Hajialiakbari 2
1 - Faculty of Management, Zanjan Islamic Azad University, Zanjan, Iran
2 - Assistant professor, Management Department, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran
Keywords: perceived value, tourism event, perceived value of travel, event strategies, destination loyalty,
Abstract :
Despite the growing research on tourism, the event industry has received limited attention. This study seeks to identify strategies to attract more tourists to Zanjan city, increase their interest in visiting, and improve its ranking as a tourist destination. The research is practical in purpose and adopts a descriptive-analytical and survey-based methodology. The statistical population includes tourists attending the Ash Festival and exhibitions in the Caspian region of Zanjan city, with a sample size of 384 individuals selected through Cochran’s formula. Data were collected using a standardized native questionnaire developed by Young et al. (2016), with face validity and factor analysis confirming its validity, and Cronbach’s alpha (0.841) confirming its reliability. Descriptive statistics were analyzed using SPSS version 24, while inferential statistics and hypothesis testing were conducted using Lisrel software. The results indicate that the perceived value of tourism events positively affects both the perceived value of travel and loyalty to the destination.
1- آزاده فر، م.1397.طراحی بستههای گردشگری موسیقی، هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره،23 شماره 1. 77-86.
2- اسماعیلیان، س. 1394. بررسی تأثیر برگزاری رویدادهای فرهنگی (جشنواره موسیقی) بر جذب گردشگر به جزیره کیش (مطالعه موردی: جزیره کیش). اولین کنفرانس ملی علوم مدیریت نوین و برنامهریزی پایدار ایران، تهران، 27 آبان.144-160.
3- بد،م،درمان،ف.1402.آسیب شناسی گردشگری رویداد در ایران، مجله گردشگری فرهنگ، 4(13)، صص 73-62.
4- بهاری، ج، بهاری، ش، محمدی، س.1402. تأثیر رسانهها بر ترویج گردشگری غذایی در شهرستان بجنورد؛ در مراحل پیش از سفر، هنگام سفر و پس از آن، علوم جغرافيايي، دوره،20 شماره،46 صص 54-75.
5- حاجی حسن، م. 1397. نقش ارتباطات انسانی در اثربخشی فرهنگی و اجتماعی گردشگری. میراث و گردشگری، 3(9 )، 149-166.
6- جهانیان، م، شیخونی، س. 1402. عوامل مؤثر بر جذب گردشگران در گردشگری رویداد بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر طوس،مجله گردشگری فرهنگ، 4(13)، 23-14 .
7- خوش اخلاق، ر، صفائی فرد، س.و، ورشوساز، ب. 1393. ارزش گذاری اقتصادی سایتهای تفریحی با استفاده از رویکرد هزینه سفر انفرادی تک منظوره، مطالعه موردی: سایت دربند تهران. فصلنامه علوم اقتصادی . دوره 8، شماره 27،صص 126-107.
8- رضوانی، م،طیبی، ص،حاتمینواد، ح.1392. نق رویدادهای فرهنگی در اقتصاد گردشگری شهری با تأکید بر مدل) LQ مورد مطالعاتی: نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران(برنامهریزی و توسعه گردشـگری، سـال،2 شـماره،7 صـص. 181-163.
9- زارعی، م، سیدجوادین،س، رحیم پور، ع، باقری، م. 1391.تبیین مسائل صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران، اندیشه مدیریت راهبردي، سال ششم، شماره اول، بهار و تابستان، شماره پیاپی 11، 106-73.
10- زیاری، ک، سرخ کمال، ک، زیاری، ر. 1394. تکنیکهای برنامهریزی گردشگری، تهران: دانشگاه تهران.342 صفحه.
11- عباسی، م، شاکرمی، ن، ملک،ر. 1397. برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری شهری نمونه موردمطالعه: شهر خرم آباد. مجله آمایش جغرافیایی فضا، 8(28)،168-156.
12- عباسی،ع، عسکری فر، ک، خادمی، ن.1402. عوامل جذب گردشگران رویداد به جشنوارههاي محلی (مورد مطالعه: جشنواره گل و گلاب میمند فارس)،مطالعات مدیریت گردشگري، سال 18، شماره 72،63-41.
13- منوچهری، س، محمدی، س، اسکندری، ح. 1402. تحلیلی کیفی بر توسعه گردشگری رویداد محور مبتنی بر جشنوارۀ بینالمللی تئاتر خیابانی شهر مریوان. جغرافیا و آمایش شهری منطقهای،13(46)، 1-32.
14- موسوی،ن، حاجی علی اکبری،ف،درودی،ه. 1402. تحلیل نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در توسعه گردشگری بوم گردی شهرستان زنجان،گردشگری شهری،دوره 9، شماره 1.
15- هادی زاده، م، مکوندی،ک، مکوندی،ع. 1403. برنامهریزی در صنعت گردشگری. پژوهشهای معاصر در علوم و تحقیقات، پیاپی 58، صص 59-52.
16- Anderson, D.M. 2010. Estimating the economic value of ice climbing in Hyalite Canyon: an application of travel cost count data models that account for excess zeros. Journal of Environmental Management. 91: 1012-1020.
17- Curtis, J. A. 2003. Demand for water-based leisure activity, Journal of Environmental planning and Management . 46 (1): 65-77
18- Earnhart , D. 2003. Do travel cost models value transportation properly?. Transportation Research Part D Transport and Environment. 8, 397-414.
19- Gomez,M,Fernandez,A.C,Molina,A.Aranda,E. 2018.City branding in European capitals.An analysis from the visitor perspective.Journal of Destination marketing & management.7.pp: 190-201.
20- Higgins-Desbiolles, F. 2017. Event tourism and event imposition: A critical case study from Kangaroo Island, South Australia, Tourism Management, No.64, pp.73-86.
21- Donald Getz , Stephen J. Page.2016. “Progress and prospects for event tourism research ”,Tourism Management , Vol .52 , pp : 593- 631 .
22- Pınar Yürük, Ayse Akyol, Gülhayat Golbas Simsek .2017. “Analyzing the effects of social impacts of events on satisfaction and Loyalty” , Tourism Management , Vol .60 , pp : 367- 378 .
23- Yueying Hazel Xu, Ip Kin Anthony Wong , Xiuchang Sherry Tan .2016. “Exploring event bundling: The strategy and its impacts”, Tourism Management ,Vol.52, pp :455-467 .