Business and entrepreneurship physical space model for Islamic Azad University units
Subject Areas : marketingMohammad Ansari 1 , Fereydoon Azma 2 * , Roohallah samiei 3 , Tayyebeh Tajari 4
1 - Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katouk, Iran
2 - Assistant Professorو Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Iran, Golestan
3 - Department of Entrepreneurship , Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul ,Iran
4 - Assistant Professor, Farhangian University, Tehran, Iran
Keywords: Physical space, entrepreneurship, Islamic Azad University, foundation data theory,
Abstract :
The aim of this research is to provide a model of the physical space of entrepreneurship for Islamic Azad University units using the database theory, and also support, development, educational and cultural strategies to improve the commercial, structural and entrepreneurial functions of Islamic Azad University are examined as its consequences. The method of this research was qualitative research based on data base theory. Participants in the research included heads of units and faculty members of Islamic Azad University, whose selection method was purposeful, snowball type. In total, to collect data, interviews were conducted with 50 people, and these data were obtained through interviews with 14 heads of Islamic Azad University units and 36 members of its academic faculty. The data were analyzed through semi-structured interviews during an open, central and selective coding stage, which resulted in a six-faceted paradigm model. To check the validity of the findings, long-term engagement measures and continuous observation, review by the participants, peer review and triangulation technique were carried out, and to evaluate the reliability of data and interpretations, the reliability criteria of qualitative research, including reliability, transferability, reliability and confirmability, were used. . Results: The findings showed that the causal conditions include structural factors, information technology factors, learning factors, financial factors, strategy, educational factors, characteristics of managers and employees; Intervening conditions include socio-cultural factors and political-legal factors; Contextual conditions include demographic factors, individual contexts and economic contexts.
- اللهیاری، محمدصادق؛ کشاورز، فتح اله؛ شادپرور، وحید و سلوکی، میثم (۱۳۸۸) نگرشها و ارزشهای کارآفرینی در میان دانشجویان کشاورزی مورد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، سومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی، مشهد، انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران.
- انصاري، محمدتقی و فکور، بهمن (1393) موانع محیطی گرایش دانشجویان و دانشآموختگان به کارآفرینی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزي در آموزش عالی، 72: 117-141.
- بابایی، محمدرضا؛ نبی بیدهندی، مهشید و نظری قهرودی، محمدمهدی (۱۳۹۵) عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشگاهی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، کنفرانس بین المللی کسب و کار: فرصتها و چالشها، رشت، دانشگاه فنی و حرفهای میرزاکوچک صومعه سرا.
- باروج کیاکلایی، مهرزاد و سیمیاری، سیما (۱۳۹۷) شناسایی ویژگیهای فیزیکی مدارس کارآفرین، اولین همایش ملی کارآفرینی، چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس.
- پورشریعت، عیسی، محجوب، حسن، مصطفایی، مهرداد. (1395). بررسی وضعیت عوامل ساختاری و کارآفرینی دانشگاهی دانشگاههای ارتش (مطالعه موردی: دانشگاه هوائی شهید ستاری). فصلنامه علمی- پژوهشی آموزش علوم دریایی، 3(7)، 31-43.
- پیرزاده، حسن و جلالی، علیرضا (۱۳۹۷) بررسی نقش فضای کسب و کار در بهبود و توسعه کارآفرینی در ایران، کنفرانس ملی اندیشههای نوین و خلاق در مدیریت، حسابداری مطالعات حقوقی و اجتماعی، خوی، دانشگاه آزاد اسلامی زرقان - آموزش عالی علامه خویی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
- حاجی یخچالی، علیرضا، (۱۳۸۲) بررسی و اولویت بندی نگرش دانشجویان نسبت به مواد و دورههای آموزش کارآفرینی و خود اشتغالی در دانشگاه شیراز، اولین همایش اشتغال و نظام آموزش عالی کشور، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
- حسینی، حمیدرضا؛ ناظم بکایی، محسن و حصاری، محمدرضا (۱۳۹۱)، بررسی و اولویت بندی موانع فرهنگی و اقتصادی توسعه فضای کارآفرینی در ایران و ارائه خط مشیهای پیشنهادی با استفاده از مدل AHP فازی گروهی، دومین کنفرانس دانشجویی کارآفرینی کشور، تهران، دانشگاه شاهد.
- حسینی، مژگان؛ آقایی پورفطرتی، اعظم و آقایی پورفطرتی، رضا (۱۳۹۵) مطالعه تجربی برخی از عوامل اثر گذار بر اکوسیستم کارافرینی، کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت، تهران، دبیرخانه دایمی کنفرانس.
- خانی، فضيله؛ موسوي، سميه سادات (1396) تحليل نظريه پخش فضايي در کارآفريني و نقش آن در توسعه کالبدي نواحي روستايي (مورد مطالعه: دهستان سولقان)، برنامه ريزي و توسعه كالبدي، 2(3): 99-116.
- دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی؛ آذر، عادل (1395) روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، انتشارات صفار، چاپ چهارم.
- داوری، علی؛ سفیدبری، لیلا؛ باقرصاد، وجیه (1396) عوامل اکوسیستم کارآفرینی ایران بر اساس مدل آیزنبرگ. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10(1)، 101-120.
- ربیعی، زهرا؛ صدیقی، حسن (1393) بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد روحیهی کارآفرینی در دانشجویان دانشکدهی منابع طبیعی دانشگاه چمران واحد دانشگاهی بهبهان. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی; ۱ (۲): ۵۲-۶۵.
- شریف زاده، فتاح؛ رضوی، سید مصطفی؛ زاهدی، شمس السادات؛ نجاری، رضا (1388) طراحی و تبیین الگوی عوامل مؤثر برکارآفرینی دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 2(4)، 11-38.
- صادقی، لاله و کشاورز، الهه (۱۳۹۴)، شناسایی و اولویت بندی مولفههای محیط فیزیکی اثربخش در یادگیری کارآفرینی (مطالعه موردی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران)، دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد، دانشگاه تربت حیدریه.
- صفری، سعید، محمد میرزایی بافقی، ملیحه (1394) شناسایی و اولویت بندی فرصتهای کارآفرینانه در صنعت گردشگری شهرستان یزد. مطالعات مدیریت گردشگری، 9(26)، 131-147.
- طالبی، کامبیز، زارع یکتا، محمدرضا، (1387) آموزش کارآفرینی دانشگاهی و نقش آن در ایجاد و توسعه شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان، توسعه کارآفرینی، 1(1)، 131-111.
- عربیون، ابوالقاسم و مویدی، فرزانه (۱۳۹۵) شناخت استراتژیهای نوآور در خلق اکوسیستمهای کارآفرینانه در دانشگاه تهران، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی، دبی، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
- غلامی، علی و محمدزاده لاریجانی، فاطمه (1396) ارزیابی مطلوبیت و نقش اکوسیستم کارآفرینی روستایی در استان آذربایجان غربی، جغرافيا و پايداري محيط، 32: 83-101.
- قاسمي، جواد؛ اسدي، علي (1389) تحليل عاملي عوامل مؤثر در ايجاد روحيه كارآفريني دانشجويان تحصيلات تكميلي (مطالعه موردي: پرديس كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران)، اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي)، 24(1): 13-
22. - قمبرعلی، رضوان؛ آگهی، حسین؛ علی بیگی، امیرحسین؛ زرافشانی، کیومرث (1393) راهبرد اکوسیستم کارآفرینی: پارادیم جدید توسعه کارآفرینی. کارآفرینی در کشاورزی، 1(3)، 21-38.
- گلی، آرمین؛ امیریان، مریم و رحمانی، نرجس (۱۳۹۷)، بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود فضای کسب و کار، توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال، اولین همایش ملی کارآفرینی، چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس.
- Crane, F. G., & Meyer, M. (2006). The Entrepreneurial Climate in Canada: The Entrepreneur’s Viewpoint. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 19(3), 223-231.
- Halberstadt, J., Schank, C., Euler, M., & Harms, R. (2019). Learning Sustainability Entrepreneurship by Doing: Providing a Lecturer-Oriented Service Learning Framework. Sustainability, 11, 1217.
- Huang, S. K., & Wang, Y.-L. (2011). Entrepreneurial orientation, learning orientation, and innovation in small and medium enterprises. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 24, 563-570.
- Johnston, K., Andersen, B., Davidge-Pitts, J., & Ostensen-Saunders, M. (2009). Identifying Student Potential for ICT Entrepreneurship using Myers-Briggs Personality Type Indicators. JITE, 8, 29-43 - Mason, C. (2010). "Entreprenerial Finance in a Regional Economy, Venture Capital." An International Journal of Entrepreneurial Finance, 12(3), 167-172.
- Olugbola, S. A. (2017). Exploring entrepreneurial readiness of youth and startup success components: Entrepreneurship training as a moderator. Journal of Innovation & Knowledge, 2(3), 155-171.
- Raafaldini, Isti & Citra, Arfiyah. (2014). Entrepreneurship Development Collaboration among Education Institution Policy Makers and Entrepreneurs, Triple Helix Conference.
- Regele, M.D., and Neck, H.M. (2012). Entrepreneurship education sub-ecosystem in the United States: opportunities to increase entrepreneurial activity. Babson College, USASBE, 52-69p.
- Rotefoss, B., & Nyvold, C.E. (2011). Entrepreneurship and innovation policy in European countries. Executive Summary, the Case of Norway, Innovative Policy Research for Economic Growth, 1-11.
- Rubin, Y., Lednev, M., & Mozhzhukhin, D. (2019). Competition Studies: Structuring Competencies in University Entrepreneurship Programs. Higher Education in Russia, 28, 21-33.
- Strauss, A. L., and J. M. Corbin. (2008). Basics of Qualitative Research (3rd ed.): Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. California, USA.
- Toutain, O., Fayolle, A. Pittaway, L.& Politis, D. (2017) Role and impact of the environment on entrepreneurial learning, Entrepreneurship & Regional Development, 29(9-10), 869-888.
- Wu, Y.-C. J., Wu, T., & Li, Y. (2019). Impact of using classroom response systems on students' entrepreneurship learning experience. Computers in Human Behavior, 92, 634-645.
- Zhang, J. (2007). A Study of Academic Entrepreneurs Using Venture Capital Data, IZA DP, No. 2992, 11(2), 133-162.