The relationship between individual factors and willingness to purchase environmentally friendly products
Subject Areas : marketingyasanallah pourashraf 1 , ata eslami 2 , abolfazl ferdowsi 3
1 - department of business management
2 - business management
3 - Islamic Azad
Keywords: Social Norms, environmental attitude, environmental knowledge, Individual Factors of Consumers, Willingness to Purchase Environmentally Friendly Products,
Abstract :
The purpose of this study was to investigating the relationship between individual factors and willingness to purchase environmentally friendly products with regard to the mediating role of environmental attitudes of customers. The present study is an applied one and a descriptive-survey in terms of method. The statistical population of the study consists of all customers of Ard Kalaleh Company in Golestan province, with Indefinite number and the sample size of the research using Krejecie and Morgan table was 384 people, which was selected by simple random sampling method. Data collection in this study was field method and data collection tools were standard questionnaires. The reliability of the questionnaires was determined and confirmed by Cronbach's alpha method. Structural Equation Model using LISREL software was used to investigate the research hypotheses. The results of testing the research hypotheses showed that there is a significant relationship between individual factors of constomers and their desire to purchase environmentally friendly products with the mediating role of environmental attitudes.
حافظ نیا، محمدرضا (1392). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت، چاپ نوزدهم.
حمایتخواه جهرمی، مجتبی، ارشاد، فرهنگ، دانش، پروانه و قربانی، مهدی ( 1396). تأملی جامعه شناختی در باب مناسبات دانش، نگرش و رفتارهای زیست محیطی ) مطالعة دانشجویان دانشگاه تهران). مجله مسائل اجتماعی ایران، سال هشتم، شمارة 1، صص 5 -2.
حمدی، کریم، ﻏﻔﺎری، ﻓﺮﻫﺎد و اﻓﺴﺮدﮔﺎن، آراﻳﻪ (1390). ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﺧﺮﻳﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺳﺒﺰ در ﺟﻮاﻧﺎن- ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻮردی ﺗﻬﺮان ﺷﻬﺮ. ﻣﺠﻠﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ، شماره 12، صص 21-43.
جزندری، زهرا و جوادی، سید مصطفی (1394). بررسی رابطه فرهنگ با تعهد سازمانی بر اساس مدل فرهنگی هافستد. کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما.
رحمتی غفرانی، یلدا، چیرانی، ابراهیم و طالقانی، محمد (1396). گرایشهای ارزشی مصرف کننده و تمایل به رفتار خرید. نشریه علمی- پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال نهم، شماره هفدهم، صص 125-147.
زندحسامی، حسام و پروینچی، شیما (1393). به کارگیری نظریه رفتار برنامهریزی شده در بررسی قصد خرید سبز مصرف کنندگان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 18، صص 23-30.
عابدی، حسین و حسنی، الهام (1393). بررسی نگرش مصرف کنندگان به محصولات سازگار با محیط زیست و قصد خرید آنان در بخش محصولات مصرفی بی دوام (مطالعه موردی: شهرستان زنجان)، کنفرانس سراسری الکترونیکی محیط زیست و انرژی ایران، شیراز. https://civilica.com/doc/301891 .
عباسی، جواد، رهبری، محسن و عنایتی غلامرضا (1391). دانشجویان ایرانی بررسی عوامل تاثیرگذار بر رفتار خرید سبز مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین. فصلنامه مدیریت، سال نهم، شماره 27، صص 35-49.
کریمی، سعید (1396). رابطه دانش محیط زیستی با رفتار محیط زیست گرایانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا: نقش میانجی گری نگرش محیط زیستی. فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، سال ششم، شماره 2.
محمدیان، محمود، ختائی، امیر (1390). رابطه میان عوامل روانی، اجتماعی و رفتار مصرف کننده سبز (حامی محیط زیست). فصلنامه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، شماره 7، صص 143 تا 160.
مفاخری، عبداله (1397). هوش معنوی و نگرشهای زیست محیطی. دو فصلنامه جامعه شناسی آموزش و پرورش، شماره7 بهار و تابستان، صص 144-153.
نخعی، آرزو و خیری، بهرام (1391). بررسی تاثیر عوامل منتخب بر قصد خرید محصولات سبز. مجله مدیریت بازاریابی، شماره 15، صص 105-130.
Ajzen, I. and Fishbein, M. (1980), Understanding attitude and predicting behaviour. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Amin, S. and Tarun, M.T. (2021), "Effect of consumption values on customers’ green purchase intention: a mediating role of green trust", Social Responsibility Journal, 17 (8), pp. 1320-1336.
Han, T-I. (2014). Understanding the Effects of Social Norms and Knowledge on Socially Responsible Consumer Behavior. PhD Thesis, United States: The Ohio State University.
Hofstede, G. (2011), Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Online Readings in Psychology and Culture, 2 (1). https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014.
Joshi, Y. and Srivastava, A.P. (2019), Examining the effects of CE and BE on consumers’ purchase intention toward green apparels. Journal of Young Consumers, 21 (2), 255-272.
Kumar, V., Smart, P. A., Maddern, H. and Maull, R.S. (2008), "Alternative Perspectives on Service Quality and Customer Satisfaction",The Role of BPM . International Journal of Service Industry Management.
Malik, C. and Singhal, N. (2017), Consumer Environmental Attitude and Willingness to Purchase Environmentally Friendly Products: An SEM Approach. Journal of Business Perspective, 21(2), 1–10.
Sarkar, J.G., Sarkar, A. and Yadav, R. (2019), Brand it green: young consumers’ brand attitudes and purchase intentions toward green brand advertising appeals. Journal of Young Consumers, 20 (3), 190-207.
Teoh, C.W., Khor. K.C. and Wider, W. (2022), Factors Influencing Consumers’ Purchase Intention Towards Green Home Appliances. Frontiers in Psychology. 13: 927327, 1-12.
Venaik, S., Zhu, Y. and Brewer, P. (2013), "Looking into the future: Hofstede long term orientation versus GLOBE future orientation", Cross Cultural Management: An International Journal, 20(3), pp.361-385,
Wu, S-I. and Chen, J-Y. (2014), A Model of Green Consumption Behavior Constructed by the Theory of Planned Behavior. International Journal of Marketing Studies, Vol. 6, No. 5, 119-132.
_||_