Symbol of Christ in the Poetry of Ahmad Shamloo and BadrShakir al-Sayyab: Comparative Study of “Crucified Man” and “Jesus after Crucifixion
Subject Areas : Persian Language and LiteratureDavood Nejati 1 , Sahar Gorgi 2 , Effat Mardani 3
1 - PhD Student of Arabic Language and Literature of Isfahan University (Corresponding Author)
2 - MA Student of Arabic Language and Literature, Shiraz University
3 - MA Student of Arabic Language and Literature, Shiraz University
Keywords:
Abstract :
The stories of prophets have long been regarded as one of the concepts of literature and were welcomed by poets. Jesus is one of the most important religious figures to whomabundant fantastic poetic concepts in literature have been devoted.The story of Christ's life and his crucifixionare among the issues that the vanguard poets in Persian and Arabic literature and poetry considered from different angles; and,using the technical and artistic tools and space,they paid attention to this the issue.This story has completely been pristine, recreated and analyzed byAhmad Shamloo and BadrShakir al-Sayyab, as the pioneers and vanguard of contemporary poetry. This study is an attempt at comparative analysis of two poems, "Crucified Man" byShamloo and Sayyab’s"Christ after Crucifixion" in order to achieve the perspective of these two poets to the problems of society, beyond the veil of Christ on his face .Narrative of Christ’s monologues in both poetries is thevoices of inner rational, social and committed dialoguethat self-sacrifice himselffor the commitments and ideals to spread the gist of his message to other humans.
1- پروینی، خلیل و دیگران .(1390). «بررسی تطبیقی مسیح (ع) در شعر ادونیس و شاملو»، جستارهای ادبی، شماره 7.
2- پورنامداریان، تقی. (1381). سفر در مه. تهران: نگاه.
3- پورنامداریان، تقی و محمّد خسروی شکیب .(1387ش). «دگردیسی نمادها در شعر معاصر»، تهران: دو فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره یازدهم.
4- جوکار، منوچهر و عارف رزیجی .(1390).«عناصر و مضامین ترسایی در شعر شاملو». فصلنامه ادب پژوهی، شماره هفدهم.
5- حسینی خاتون آبادی، محمّد باقر .(1375). ترجمهی اناجیل اربعه. چاپ اوّل. به کوشش رسول جعفریان. تهران: نقطه.
6- حمیدی، سید جعفر .(1366). «تجلی عیسی مسیح در شعر شاعران پارسی گوی»، کیهان فرهنگی، شماره 45.
7- خادمی کولایی، مهدی .(1386). «نمودهای اساطیری انبیا و آئینگذاران در شعر شاملو». پیک نور. سال پنجم. شماره سوم.
8- دادخواه، حسن و محسن حیدری .(1385). «رمانتیسم در شعر بدر شاکر السیاب». نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان. دوره جدید. شماره 19 (پیاپی 16).
9- رجائی، نجمه و علی اصغر حبیبی .(1390). «تکنیک نقاب در قصیدهی «المسیح بعد الصلب» بدر شاکر السیاب». ادب عربی. سال 3. شماره 1 (پیاپی 3).
10- سلاجقه، پروین .(1384). نقد شعر معاصر: امیرزادهی کاشیها، احمد شاملو. تهران: مروارید.
11- السیاب، بدر شاکر .(2000م). الأعمال الشعریه الکامله. بغداد: دار الحریه للطباعه و النشر.
12- شاملو، احمد .(1383). مجموعهی آثار. چاپ پنجم. تهران: نگاه.
13- طاهری، علیرضا و زینب یدملّت .(1390). «جنبههای نمایشی اشعار احمد شاملو». بوستان ادب. سال سوم. شماره سوم (پیاپی 9).
14- فرزانه، بابک و علی علی محمّدی .(1391). «اسطوره در شعر أدونیس و شاملو». فصلنامهی ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. شماره بیست و نهم.
15- فخری عماره، اخلاص.(1992). الشاعر و هموم الإنسان المعاصر. قاهرة: مکتبة الآداب.
16- قانونی، حمید رضا .(1387). «مسیحیت در شعر شاملو و مقایسه تطبیقی آن با برخی از شاعرانمعاصرعرب». فصلنامه پیک نور. سال ششم.
17- غنیمی هلال، محمد .( 1373). ادبیات تطبیقی، ترجمه مرتضی آیتالله زاده، تهران: انتشارات امیرکبیر.
_||_