A model for empowering women's start-up businesses based on the web in order to improve women's employment.
Subject Areas : Human resource managementIman mokhlesi 1 , afsane zamanimoghadam 2 * , Fatemeh Azizabadi Farahani 3
1 - PhD student in Entrepreneurship, Business Orientation, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran
3 - Associate Professor of Cultural Affairs Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: Startups, Women's Employment, Web,
Abstract :
The aim of the present study was to design a model for empowering women’s web-based start-ups. For this purpose, the data-driven method based on the Strauss and Corbin approach was used. The statistical population of the study was women entrepreneurs and managers, owners of web-based start-ups, and experts in the subject area. The research data were collected using semi-structured individual interviews, and the statistical sample consisted of 29 participants who were selected in a purposeful theoretical manner. The data were analyzed using the three-stage coding method of Strauss and Corbin (1990). The research findings indicate that optimizing women’s employment in the context of new opportunities acts as a pivotal phenomenon and the fields related to social norming, business space management, and economic-career knowledge have an impact on this sector. Also, the causal conditions included the transformation of women’s identity in the modern world, the promotion of social status and personal self-esteem, and the facilitation of business startups with the help of digital tools. The limiting factors included structural issues of women's employment, support-management challenges, and neglect of new business areas. The strategies considered were launch, financing, and evaluation strategies, financing strategies for women's start-up businesses, and evaluation strategies for women's start-up businesses. Finally, the web-based model of empowering women's start-up businesses was named as the successful entry of women into the start-up business field and utilizing the emerging capacities of this field.
براری جیرندهی، آذر؛ سجادی، سید مجتبی و داوری، علی (1402). طراحی الگوی تابآوری کسبوکارهای نوپا: مسیری به سوی آینده نگاری کسبوکارهای نوپا. نشریه آینده پژوهی ایران، 7(2)، 155-179. magiran.com/p2543543
تابلی، حمید؛ عسکری باقرآبادی، محبوبه و نمازیان، رعنا (1402). طرای الگوی کارآفرینی زنان مبتنی بر مشاغل خانگی با استفاده از روش داده بنیاد. فصلنامه منابع انسانی تحول آفرین، 2(5)، 14-33.
حنیف زاده، فائزه؛ طالبی، کامبیز؛ سجادی، سید مجتبی و کمال سخدری، (1400). تأثیر تیم کارآفرینانه بر مقیاسپذیری کسبوکارهای نوپا، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 14(3)، 421-440. magiran.com/p2365633
داوری کیش، راضیه؛ مهرگان، نادر و جعفری سرشت، داوود. (1400). تأثیر نامتقارن ادوار تجاری بر اشتغال زنان. نظریههای کاربردی اقتصاد، 8(2 )، 239-266.
دیواندری، تکتم و پورعبدالله، کبری (1395). پیشرفت فرهنگی و آسیب شناسی اشتغال زنان. پژوهش نامه اسلامی زنان و خانواده، 4(6)، 89-109.
شریفی، زینب؛ ایروانی، هوشنگ و دانشورعامری، ژیلا. (1398). بررسی گرایش زنان روستایی به اشتغال (مورد مطالعه: زنان روستایی شهرستان نجف آباد). زن و جامعه (جامعه شناسی زنان)، 10(1 (مسلسل 37) )، 217-235.
شیرازی، عطا (1402). شناسایی و اولویت بندی عوامل پیش برنده ی در راستای ارتقاء کسبوکارهای نوپا در حوزه ی بانوان،دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، بهرهوری و کیفیت.
غفاری چراتی، علی اکبر؛ قنادزادگان، حسینعلی؛ حسن زاده، رمضان و عباسی، قدرت الله (1400). اثربخشی مهارتهای مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان پذیرش اجتماعی و احساس تنهایی در بانوان، فصلنامه خانواده و پژوهش، 18(2)، 107-120.
فروتن، یعقوب و شجاعی قلعه نی، مینا. (1398). رویکرد اجتماعی به اشتغال زنان در ایران. مجله جامعه شناسی ایران، 20(4 )، 33-57.
فلاح، محمدرضا. (1400). ارائه چارچوبی برای ورود موفق دختران دانشجو به حوزه کسبوکارهای نوپا. چشم انداز مدیریت بازرگانی (چشم انداز مدیریت (پیام مدیریت)، 20(46 (79 )، 39-64. SID. https://sid.ir/paper/1039438/fa
قاسمی، ابراهیم و جمالو، رقیه (1398). بررسی عدالت جنسیتی و تأثیر آن بر اشتغال زنان. نشریه مطالعات فقهی و حقوقی زن و خانواده، 2(3)، 77-97. magiran.com/p2193751
کربلائی اسماعیل، حمیدرضا؛ مینوئی، مهرزاد؛ حقیقت منفرد، جلال (1399). طراحی مدل اشتغال حمایت شده دولتی در راستای توسعه کارآفرینی معلولان کشور. رفاه اجتماعی، ۲۰ (۷۹)،۴۰۷-۳۶۷
ندافی, راضیه و احمدوند, مصطفی. (1396). شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعۀ کسبوکارهای نوپا (استارت آپها) با استفاده از روششناسی کیو. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10(3)، 517-534
Blank, S. (2020). The four steps to the epiphany: successful strategies for products that win: John Wiley & Sons.
Bocken, N., Strupeit, L., Whalen, K., & Nußholz, J. (2019). A review and evaluation of circular business model innovation tools. Sustainability, 11(8), 2210.
Sedláček, P., & Sterk ,V. (2017). The growth potential of startups over the business cycle. American Economic Review, 107(10), 3182-3210.
Unterkalmsteiner, M., Abrahamsson, P., Wang, X., Nguyen-Duc, A., Shah, S., Bajwa, S. S.,... Dennehy, D. (2016). Software startups–a research agenda. eInformatica Software Engineering Journal, 10(1), 89-123.
Villani, E., Linder, C., & Grimaldi, R. (2018). Effectuation and causation in sciencebased new venture creation: A configurational approach. Journal of Business Research, 83(1), 173-185.