Identifying the factors of establishment of organizational learning based on knowledge management and presenting a model with thematic analysis approach
Subject Areas :shima laal 1 , Alireza Mohammadi nejad ganji 2 , mojgan Abdollahi 3 , ramezan jahanian 4
1 - Azad university /Department of Educational
2 - Educational Management, Educational Sciences, Islamic Azad University, Karaj, Iran
3 - Assistant professor of Department of Educational Scines. Karaj Branch Islamic Azad University Karaj. Iran.
4 - هیات علمی
Keywords: Knowledge management, organizational learning, management, organization,
Abstract :
In the age of knowledge and information, more than ever, organizations need continuous learning and updating their knowledge in order to be successful in dynamic and competitive environments. In the current business environment; "Knowledge" is considered not only as a basic tool in gaining competitive advantage, but also as an inevitable requirement for the survival and prosperity of organizations.In this regard, knowledge management plays a significant role as one of the key tools for establishing organizational learning. Therefore, the aim of the research is to design the establishment model of organizational learning based on knowledge management. In this research, 15 experts were interviewed.The snowball method was used to collect information, and then, using thematic analysis method, the information extracted from the texts and interviews were categorized and analyzed. Reliability was checked and verified using the method of two coders and open reliability of the test.The results showed that the establishment model of organizational learning based on knowledge management should have features such as leadership and management, organizational structure, organizational culture, performance evaluation, processes and procedures, technological factors. Finally, these results were classified into 12 basic themes, 6 organized themes and one overarching theme .It is hoped that the results of this research can help managers and researchers to better understand and implement the principles of knowledge management and organizational learning and pave the way to achieve learning and innovative organizations. key words :Knowledge management, organizational learning, management, organization.
ثقفی، تکتم؛ قربانی، محمود؛ ناصری، نازیاسادات. (1399). طراحی مدل استقرار سازمان مربیگرا با رویکرد یادگیری سازمانی. پژوهش نامه مدیریت تحول، 12(2)، 289-316.
زمانی، عباس؛ لیلا،حسینی طبقدهی، مومنی مهموئی؛حسین. (1400). ارائه الگوی استقرار سیستم مدیریت دانش در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران. جامعه شناسی آموزش و پرورش 2. 130-142.
سالاری، فوزیه؛ احمدی؛ امینه، احقر؛ قدسی. (1400). ارائه مدل محیط یادگیری حرفه ای الکترونیکی بر پایه حمایت سازمانی و ارتباطات سازمانی معلمان. توسعه ی آموزش جندی شاپور 2. 405-414.
شفیعی، سلیمان؛ جعفری ؛ محسن. (1401). بررسی عوامل تسهیلگر در پیادهسازی مدیریت دانش با توجه به نقش متغیر میانجی ساختار سازمانی (نمونهپژوهی: کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه). پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی. 12(1)، 142-165
فتح آبادی ؛حسین، خالقی؛ آرمین، دهقان نجمآبادی، عامر، ، سلاجقه؛ نیلوفر. (1401). بررسی تأثیر مدیریت دانش و گرایش کارآفرینانه بر انتقال فناوری میان صنعت و دانشگاه (نمونه پژوهش: شرکت زامیاد و دانشگاه تهران). فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 5(3)، 11-36.
قربانی؛ محمود، ناصری؛ نازیاسادات، شاه نظری، علی. (1400). طراحی مدل کیفی سرمایه فکری با رویکرد یادگیری سازمانی در آموزش و پرورش. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(2)، 39-23.
دادخواه قشلاق؛ فاطمه ، واحدی؛ مجید1402). )،نقش یادگیری سازمانی در سلامت سازمانی با میانجی گری بهزیستی ذهنی در مدارس متوسطه شهرستان بوشهر،هشتمین کنفرانس علمی رهیافت های نوین در علوم انسانی ایران،ایلام،
عباسی؛ محسن،(1402)،یک روش جدید از مدیریت دانش مبتنی بر درک شبکه های یادگیری سازمانی،دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، بازرگانی، اقتصاد و حسابداری
قلیپور، وحید؛ ابوالفضل بهروزی، مسعود غفوری. (1400). نقش استراتژی های مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی ، نو آوری سازمانی و تسهیم دانش در سازمان. نشریه نگرش های نوین بازرگانی 5. 179-199.
لطفی کیا، کاوه، کاباران زاد قدیم، محمدرضا، حقیقت منفرد، جلال، و مرجانی، تیمور. (1400). طراحی الگوی بومی مدیریت دانش برای سازمانهای پژوهشمحور (مورد مطالعه: جهاد دانشگاهی). علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 7(3)، 323-352.
نوروزعلی ؛علیرضا. (1400). بررسی نقش یادگیری سازمانی و مدیریت دانش بر چابکی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان تامین اجتماعی شاهرود). چشم انداز حسابداری و مدیریت 42. 9-21.
management for business sustainability. Journal of Cleaner Production, 328, 129592.
Demir, A., Budur, T., Omer, H. M., & Heshmati, A. (2021). Links between knowledge management and organisational sustainability: does the ISO 9001 certification have an effect?. Knowledge Management Research & Practice, 1-14.
Sun, Y., Shahzad, M., & Razzaq, A. (2022). Sustainable organizational performance through blockchain technology adoption and knowledge management in China. Journal of Innovation & Knowledge, 7(4), 100247.
Vuong, Q. H., Le, T. T., La, V. P., Nguyen, H. T. T., Ho, M. T., Van Khuc, Q., & Nguyen, M. H. (2022). Covid-19 vaccines production and societal immunization under the serendipity-mindsponge-3D knowledge management theory and conceptual framework. Humanities and Social Sciences Communications, 9(1), 1-12. Zhao, S., Liu, X., Andersson, U., & Shenkar, O. (2022). Knowledge management of emerging economy multinationals. Journal of World Business, 57(1), 101255.
Chen, D. N., & Liang, T. P. (2022). Knowledge evolution strategies and organizational performance: A strategic fit analysis. Electronic Commerce Research and Applications, 10(1), 75-84.
Chen, H., Yao, Y., & Zhou, H. (2021). How does knowledge coupling affect exploratory and exploitative innovation? The chained mediation role of organisational memory and knowledge creation. Technology Analysis & Strategic Management, 33(6), 713-727.
Demir, A., Budur, T., Omer, H. M., & Heshmati, A. (2021). Links between knowledge management and organisational sustainability: does the ISO 9001 certification have an effect?. Knowledge Management Research & Practice, 1-14.
Islam, T., Khan, M. M., & Bukhari, F. H. (2021). The role of organizational learning culture and psychological empowerment in reducing turnover intention and enhancing citizenship behavior. The Learning Organization, 23(2/3), 156-169.
Khan, M. S., Saengon, P., Charoenpoom, S., Soonthornpipit, H., & Chongcharoen, D. (2021). The impact of organizational learning culture, workforce diversity and knowledge management on innovation and organization performance: A structural equation modeling approach. Human Systems Management, 40(1), 103-115.
Patwary, A. K., Alwi, M. K., Rehman, S. U., Rabiul, M. K., Babatunde, A. Y., & Alam, M. M. D. (2022). Knowledge management practices on innovation performance in the hotel industry: mediated by organizational learning and organizational creativity. Global Knowledge, Memory and Communication, (ahead-of-print). Quarchioni, S., Paternostro, S., & Trovarelli, F. (2022). Knowledge management in higher education: a literature review and further research avenues. Knowledge Management Research & Practice, 20(2), 304-319.
Agheli, M., NikMenesh, Sh., Rashidi, H., & Jalali, P. (2023). Training on thesis writing and scientific article writing. first edition, Tehran: Dibagaran Book Institute.
Do, H., Budhwar, P., Shipton, H., Nguyen, H. D., & Nguyen, B. (2022). Building organizational resilience, innovation through resource-based management initiatives, organizational learning and environmental dynamism. Journal of Business Research, 141, 808-821.
Zhang, X., Chu, Z., Ren, L., & Xing, J. (2023). Open innovation and sustainable competitive advantage: The role of organizational learning. Technological Forecasting and Social Change, 186, 122-124.