identify the dimensions and components of sharing managerial experiences in elementary schools
Subject Areas :Maryam Mohammadi 1 , نادرقلی قورچیان 2 , farhad shafiepoor motlagh 3 , Mohammad Sahebalzamani 4
1 - Educational Management, Faculty of Management and Economics, Azad University, Faculty of Research Sciences, Tehran, Iran
2 - استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
3 - Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Mahalat Branch
4 - Professor, Department of Management, Faculty of Health, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: sharing, management experiences, elementary schools.,
Abstract :
Purpose: The purpose of this research was to identify the dimensions and components of sharing management experiences in primary schools in order to provide a model. Method: The research method was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population included all primary school teachers of Central Province in the year 2001-2002, numbering 209 people. Multi-stage cluster sampling method was used to select the sample. The initial one included 253 items. Its validity was provided based on experts' opinion and its reliability coefficient was obtained by Cronbach's alpha method equal to 0.94. Data analysis was done based on Pearson correlation tests and structural equation modeling. Results: the results showed that there is a significant difference between the current and desired status of organizational learning components (group cooperation, job involvement, job motivation, organizational trust, review of managers' evaluation, organizational climate, knowledge management, job security, organizational commitment, and organizational learning) at the level of 01/01 There is a significant P≤0. Also, the results showed that the studied model had a relatively favorable fit. Conclusion: One of the most important indicators of the effectiveness of managers in schools is the sharing of managerial experiences, which senior education officials can use the components of group cooperation, job involvement, job motivation, organizational trust, reviewing the evaluation of managers, Organizational climate, knowledge management, job security, organizational commitment, and organizational learning contribute to this important issue.
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامیواحدگرمسار سال هفدهم، شماره 3، پاییز 1402 صص 321-301 |
شناسایی ابعاد و مؤلفه های به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی در مدارس ابتدایی
مریم محمدی1، نادرقلی قورچیان2، فرهاد شفیع پور مطلق3، محمد صاحب زمانی4
چکیده:
هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه های به اشتراک گذاری تجارب مدیریت در مدارس ابتدایی به منظور ارائه یک مدل بوده است.
روش: روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان مرکزی در سال 1402-1401 به تعداد 209 نفر بود. برای انتحاب نمونه از شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ابعاد به اشتراک گذاری تجارب مدیریت در مدارس ابتدایی شامل 253 گویه بود. روایی آن بر اساس نظر خبرگان تایید شد و ضریب اعتبار آن به روش آلفای کرونباخ برابر 94/0 بدست آمد. تحلیل داده ها بر اساس آزمون ها همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری صورت پذیرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد بین وضع موجود و مطلوب مؤلفه های یادگیری سازمانی(همکاری های گروهی، درگیری شغلی، انگیزه شغلی، اعتماد سازمانی، بازنگری در ارزشیابی مدیران، جوّ سازمانی، مدیریت دانش، امنیت شغلی، تعهد سازمانی، و یادگیری سازمانی) تفاوت معناداری در سطح 01/0P≤ معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: یکی از مهمترین شاخص های اثربخشی مدیران در مدارس، به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی است که مسئولان ارشد آموزش و پرورش می توانند با استفاده از مولفه های همکاری های گروهی، درگیری شغلی، انگیزه شغلی، اعتماد سازمانی، بازنگری در ارزشیابی مدیران، جوّ سازمانی، مدیریت دانش، امنیت شغلی، تعهد سازمانی، و یادگیری سازمانی به این امر مهم کمک کنند.
کلید واژه ها: اشتراک گذاری، تجارب مدیریت، مدارس ابتدایی.
پذیرش مقاله: 25/1/ 1403 دریافت مقاله: 27/4/1402
مقدمه
کیفیت فعالیت های آموزشی مدارس وابسته به تجارب مدیرانی بوده که متصدی آنها هستند. تجربه چیزی فراتر از دانش مکتوبی است که در کتابها و لابلای متون مدیریت آموزشی نوشته شده است. هرچند دارا بودن دانش آکادمیکی و آشکار در زمینه مدیریت آموزشی برای افرادی که قصد مدرسه داری و یا تصدی سمت مدیریت مدرسه را دارند، ضرورت دارد ولی کافی نیست و بی تردید در کنار آن داشتن تجربه کارآمد برای مدیریت مدارس لازم است. بنابه مطالعات (دیکسون5، 2000؛ اودل و گرایسون6، 1998)به اشتراک گذاری تجربیات از طریق فراهم سازی منابع و فرصت های یادگیری، مکانیزم هایی برای سازمان و افراد آن مهیا می سازد که بتواند به یادگیری و انطباق با محیط های متغیر بپردازد مدیریت دانش بهترین راهحل ها را برای گسترش، پرورش و بهرهبرداری از دانش فردی و تبدیل آن به دانش سازمانی فراهم میکند (مفیدی و سنیمان، 1384: 26). بنابه مطالعه (زین آبادی7، 2020) مدارس زمانی از بهره وری لازم برخوردار می شوند که مدیران مجرب و کارآمد داشته باشند. مدیران با تجربه موجب می شوند که از میران اتلاف ها طی فعالیت های مختلف در رده های فنی، اداری و نهادی –اجتماعی کاسته شود و با راندمان کاری خود موجب ارتقای کیفی مدرسه شوند. از اینرو نظام های آموزشی باید همواره برای بهبود تجارب مدیران مدارس اقدام نمایند. بهبود تجارب مدیران مدارس مستلزم فراهم کردن زمینه به اشتراک گذاری دانش و به عبارتی تبادل نظر است. به اشتراک گذاری تجارب و دانش مدیران با یکدیگر موجب می شود که مدیران مدارس بتوانند بسیاری از چالش ها و دغدغه هایی که با آنها مواجه هستند را برطرف سازند و مسیر خود را در جهت تحقق اهداف عالی مرتبه نظام آموزشی هموار سازند.
بنابه مطالعات (آقازاده و تورانی، 1391؛ میرزایی و میرزایی، 1395؛ سلیقه دار، 1395) مدیران مدارس ابتدایی مشکلات و چالش های متعددی در ابعاد ادراکی، نگرشی و مهارتی دارند که از طریق به اشتراک گذاری تجربیات برطرف می شود. بنابه مطالعه (اصلانی،1396) تجربه سازی از طریق مدرسه کاوی برای مدیران مدارس منجر به موفقیت آنها در مدرسه داری می شود. بنابه نظر(جعفری مقدم،1383) به اشتراک گذاری تجارب مدیران از طریق برقراری نظام مستندسازی تجربه های مدیران میسر است.
یکی از راهبردهای بهره گيری از تجارب مدارس موفق، مستندسازی تجربه های مدیران است. بنا به مطالعه شير کرمی (1397) با عنوان »تدوین تجارب آموزشی در آموزش و پرورش: فواید، روش و نتایج« انتقال تجارب از افراد متخصص، باسابقه و دارای تجربه در هر حوزه، موجب جلوگيری از روندهای اشتباه و توقف روند آزمایش و خطا خواهد شد. در چنين حالتی به جای اتلاف زمان، تسهيل حرکت روبه جلو و زمينه افزایش کارایی برای مدارس فراهم می شود. مطالعات مکاری قنوانی و همکاران (1394) با عنوان »شناسایی مشکلات پياده سازی مستندسازی تجربه های مدیران مدارس (یک مطالعه کيفی) نشاندهندۀ آن است که از دیدگاه مدیران مصاحبه شونده، مشکلات پياده سازی مستندسازی تجارب مدیران شامل چهار دسته: عوامل فرهنگ سازمانی، فردی، سازمان و مدیریت، و فناوری است. مطالعات زین آبادی و عبدالحسينی (1396) با 7 عنوان مدرسه موفق، مدیر موفق مطالعه تطبيقی یافته های پروژۀ بين المللی مدیر مدرسه موفق، نشاندهندۀ آن است که مدیران مدارس تأثير چشمگيری بر پيامدهای مدرسه دارند به اندازه ای که از نقش آنها به عنوان دومين عامل اثرگذار بر پيشرفت تحصيلی دانش آموزان یاد شده است. مطالعات نامداریان (1395) با عنوان »ارائه الگویی برای مستندسازی تجربه های سازمانی مدیران با رویکرد مدیریت دانش« حاکی از آن است که بهره برداری از یک رخداد مدیریتی، از مرحله ظهور ایده و دلایل بروز آن، بررسی جوانب مختلف مسئله، واقعيت های محيطی و سازمانی، تصميمها و بررسی اثرهای اجرای آن، در نهایت نيازمند ثبت به عنوان یک واقعه تاریخی است، تحليل صحيح همه زوایای آن می تواند راهگشای مدیران فردا باشد. نتایج تحقیق کاستانیدا و ایگناسیو8 (2015) با عنوان«به اشتراک گذاری دانش: نقش عوامل روانشناختی در رهبران و همکاران» که نشان داد، یکی از عوامل اصلی کمک به درک عوامل انسانی دخیل در رویکرد رفتاری مدیریت دانش است. از این رو، مستندسازی تجربه های مدیران، راهکار مطمئن برای استفادۀ مدارس و بهبود کيفيت آموزش است. نتایج پژوهش اسالميان (1387)، نشاندهندۀ آن است که مستندسازی تجربه های مدیریتی، به گونه ای که موضوع و رویکردهای آن ایجاب می کند، هنوز در سازمانهای کشور نهادینه نشده است و با تغيير و تحولات سازمانی و خروج متفکران و مدیران از سازمانها، بخش مهمی از مطالعات و تجربه های سازمانی از دست می رود. الهی و احمدی (1379) طی پژوهشی روشهای گوناگون ثبت و انتقال تجربه ها را بررسی کرده اند و در نتیجه به نظام مستندسازی تجربه ها در چارچوب منسجم و پویای مدیریت استراتژیک اشاره می کنند. مطالعات ليمن (1990) حاکی از آن است که برای استفاده از تجارب سایر سازمانها باید موانع ارتباطی برطرف شود. موانع ارتباطی باعث آسيب های جدی به سازمانها برای استفاده از تجارب یکدیگر می شود.
بنابه مطالعه ان جی9 (2022) تعهد سازمانی با تسهیم و به اشتراک گذاری دانش در رابطه است و مادامی که تعهد سازمانی در افراد درونی سازی شود، تمایل آنها برای به اشتراک گذاری تجربیات و دانش توسعه می یابد.
نتایج تحقیق آل کردی، الهاداده و الدابی10(2020) با عنوان «نقش جو سازمانی در مدیریت به اشتراک گذاری دانش» نشان داد، جوّ سازمانی تأثیر بسیار زیادی بر اقدامات مدیریت دانش دارد. علاوه بر این، رهبری و اعتماد سازمانی رابطه مثبتی با رفتار مدیریت دانش داشتند.جوّ سازمانی مناسب در حمایت و تقویت پشتیبانی از فعالیت های اشتراک دانش نقش بسزایی ایفا کند.
نتایج تحقیق زین آبادی11 (2020) با عنوان «شکستن دیوارهای اشتراک دانش ضعیف در بین معلمان ایرانی: بررسی نقش رهبری کمتر مورد توجه مدیران» نشان داد، یکی از جنبه های رایج فرهنگ حرفه ای این است که معلمان دانش و تجربیات خود را فقط گاه گاهی به اشتراک می گذارند. با این حال، مدیران می توانند با نشان دادن اشتراک دانش در نقش رهبری خود، به طور قابل توجهی در کاهش این ضعف کمک کنند.
نتایج نیک پور12 (2019) نشان داد، تسهیم دانش به طور مستقیم بر توسعه سازمانی و به طور غیرمستقیم از طریق خودکارآمدی کارکنان تأثیر می گذارد. لازم به ذکر است که تأثیر غیرمستقیم تسهیم دانش بیشتر از تأثیر مستقیم آن بود.
نتایج آبره13 (2017) با عنوان «کمیته های مدیریت مدرسه در مدیریت مدرسه: تجربیات از دو کشورمناطق غنا» بیانگر آن بود که جریان وضعیت مشارکت ذینفعان و مشارکت در مدیریت مدرسه مدار در جوامع منتخب در این دو منطقه به خوبی هماهنگ نیست. علاوه بر این، ساختارهای مدیریت مدرسه در بهترین حالت کاملاً عملیاتی نبودند. کار کمیته های مدیریت مدرسه معمولاً به رئیس و در برخی موارد به ریاست انجمن اولیاء و مربیان واگذار می شد. از این رو همکاری محدودی بین اعضای کمیته های مدیریتی و مدرسه وجود داشت. از این رو پیشنهادهای مبتنی بر یافته های این تحقیق بیانگر آن بوده است که برای به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی باید به تغییر فعالیت های مدیریتی و نیز به بازنگری وظایف و مسؤلیت های کمیته های مدیریت مدرسه با هدف تحقق اهداف پرداخته شود.
نتایج ماجا14 (2016) با عنوان «ادراک وظایف اعضای مدیریت مدرسه بر اساس مقیاس مدیریت کارکنان» نشان داد، اکثر مدیران مدارس در رابطه با مفهوم کارتیمی دارای مشکل هستند. گرچه به بسیاری از مستندات در مدرسه دسترسی دارند ولی آنها را نخوانده اند و از این رو آگاه به نقش خود در فرایندهای کاری نیستند و لذا این ناآگاهی منجر به تعارض های بین اعضای مدیریت مدرسه می شود.
مطالعه منصور، مصطفی و صالح15 (2015) با عنوان «انگیزش و تمایل به مشارکت در به اشتراک گذاری دانش در میان اعضای نظام آموزشی» نشان داد، دانش فردی به سهولتی که دیده می شود، نیست. گاهی افراد ترجیح می دهند که دانش خود را ذخیره نمایند. عوامل انگیزشی در ترویج دانش و به اشتراک گذاری دانش تأثیر فراوانی دارد.
مطالعه دوگان16 (2014) با عنوان«نگرش به سوی مدیریت دانش مدیران مدارس و معلمان شاغل در مدارس ترکیه" نشان داد، مدیران و معلمان مدرسه نگرش مثبتی به مدیریت دانش به دلیل نقش آن درخودرهبری و نگرش منفی به مدیریت دانش به دلیل ضعیف بودن ارتباط و تعهد داشتند. براساس مصاحبه های انجام شده دربخش کیفی، نتایج نشان داد، شرکت کنندگان اظهار داشتند که فعالیتهای مدیریت دانش که در مدرسه انجام می شود، کافی نیستند. بر این اساس در این تحقیق یک مدل مدیریت دانش مناسب با بافت مدرسه ارائه شده است.
نتایج ما و چان17 (2014) نشان داد، اشتراک گذاری دانش در سازمان متأثر از رفتار کارکنان و رفتار کارکنان متأثر از انگیزه است. اشتراک دانش یعنی انتقال دانش از منبع دانشی به دریافتکننده بهنحویکه دانش موردنظر را بیاموزد، بکار برد و انتقال دهد.
مطالعات پیتسوی و ایسنگوما18 (2014) با عنوان «تیم های مدیریت مدرسه چگونه کار تیمی را تجربه می کنند: مطالعه موردی؛ منطقه کانونگ اوگاندا» نشان داد،کار تیمی ابزاری اساسی برای دستیابی به موفقیت برای هر سازمان است. در غیاب کار تیمی، تیم ها موفق به انجام این کار نمیشوند. کار تیمی مدیران و معلمان در مدارس موجب ایجاد درک و دانش مشترک بین آنها می شود. کار تیمی اثرات قابل ملاحظه ای بر بهبود مهارت ها و شایستگی های لازم در بهبود مدیریت نظام آموزش و یادگیری دارد.
نتایج یاسین، سلیم، وسهاری19 (2013) در پژوهشي به بررسي تأثير عوامل سازماني بر اشتراك دانش با استفاده از ICT در ميان معلمان پرداختند. نتايج نشان داد، ين عوامل سازماني و انگيزش استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات با اشتراك دانش رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
نتایج چیو، ونگ و یوئن20 (2011) با عنوان «اجرای مدیریت دانش در محیط مدرسه» نشان داد، برای عملی کردن مدیریت دانش، درک معلمان از مدیریت دانش در ابتدا بسیار مهم است. برای به اشتراک گذاری دانش، توجه به نگرش معلمان و توسعه فرهنگ و ذخیره دانش با پشتیبانی فناوری اطلاعات حائز اهمیت است.
با توجه به اینکه الگویی بومی برای به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی برای مدیران مدارس دوره ابتدایی در دسترس نیست و این در حالی است که این دسته از مدیران بطور جدی برای ارتقای سطح تجارب مدیریتی خود به چنین الگویی نیازمندند. از این رو، هدف تحقیق حاضر شناسایی راهبردهای به اشتراک گذاری تجارب مدیریت در مدارس ابتدایی بوده است.با این اوصاف مسئله اصلی تحقیق حاضر عبارت است از اینکه ابعاد و مؤلفه های به اشتراک گذاری تجارب مدیریت در مدارس ابتدایی کدامند و مدل متناسب آن چگونه است؟
سوالات تحقیق
1) وضع موجود به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی مدیران مدارس چگونه است؟
2) درجه تناسب الگوی به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی مدیران از نظر کارشناسان و صاحب نظران تعلیم و تربیت چگونه است؟
روش تحقیق
روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ روش توصیفی-پیمایشی، بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان مرکزی درسال 1402-1401 به تعداد 209 نفر بود.برای انتحاب نمونه از شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ابعاد به اشتراک گذاری تجارب مدیریت در مدارس ابتدایی شامل 253 گویه بود. برای جمعآوری اطلاعات از دو شیوه استفاده میشود. درسطح کتابخانه ای، اطلاعات بر اساس منابع چاپی کتابخانهای، اسناد و مدارک چاپی و الکترونیکی موجود در سایتهای معتبر داخلی (مثل ایرانداک، اس آی دی، مگ ایران، نورمگس،... .) و سایتهای معتبر خارجی (مثل Emerald، Elsevier، Springer،Sage publication، Science Direct و...)و نیز جمعآوری شد و به شیوه میدانی با استفاده از توزیع پرسشنامه بین پاسخگویان اطلاعات مورد نظر جمع آوری گردید. برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ21 استفاده شد که ضرایب اعتبار بدست آمده به ترتیب جدول ذیل است:
جدول 1. ضریب اعتبار ابعاد پرسشنامه محقق ساخته مورد استفاده
شماره | ابعاد | تعداد گویه | ضریب اعتبار |
1 | همکاری گروهی | 1-34 | 93/0 |
2 | درگیری شغلی | 35-55 | 91/0 |
3 | اعتماد سازمانی | 56-65 | 94/0 |
4 | یادگیری سازمانی | 66-108 | 92/0 |
5 | مدیریت دانش | 109-126 | 96/0 |
6 | امنیت شغلی | 127-135 | 94/0 |
7 | انگیزه شغلی | 136-182 | 95/0 |
8 | جوّ سازمانی باز | 183-197 | 93/0 |
9 | بازنگری در ارزشیابی مدیران | 198-222 | 95/0 |
10 | تعهد سازمانی | 223-253 | 96/0 |
11 | کل | 253 | 94/0 |
برای تحلیل داده ها از آزمونهای t تک نمونه ای، همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها
سؤال اول تحقیق: وضع موجود به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی مدیران مدارس چگونه است؟
یادگیری سازمانی | میانگین | انحراف معیار | خطای معیار | t |
وضع موجود | 78/2 | 501/0 | 054/0 | 27/4- |
وضع مطلوب | 11/4 | 578/0 | 047/0 | 65/11 |
بر اساس جدول 2، با توجه به اینکه t مشاهده شده در سطح 01/0P≤ معنادار بوده است.بنابراین بین وضع موجود و مطلوب مؤلفه های یادگیری سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد.این تفاوت گویای شکاف بین وضع موجود و مطلوب است.
همکاری های گروهی | میانگین | انحراف معیار | خطای معیار | t |
وضع موجود | 56/2 | 584/0 | 055/0 | 72/5- |
وضع مطلوب | 23/4 | 512/0 | 042/0 | 60/19 |
بر اساس جدول 3، با توجه به اینکه t مشاهده شده در سطح 01/0P≤ معنادار بوده است.بنابراین بین وضع موجود و مطلوب مؤلفه های همکاری های گروهی تفاوت معناداری وجود دارد.این تفاوت گویای شکاف بین وضع موجود و مطلوب است.
جدول 4. مقایسه میانگین نمره به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی مدیران مدارس در بُعد درگیری شغلی در دو وضعیت موجود و مطلوب
درگیری شغلی | میانگین | انحراف معیار | خطای معیار | t |
وضع موجود | 81/2 | 569/0 | 062/0 | 68/2- |
وضع مطلوب | 03/4 | 582/0 | 048/0 | 53/23 |
بر اساس جدول 4، با توجه به اینکه t مشاهده شده در سطح 01/0P≤ معنادار بوده است.بنابراین بین وضع موجود و مطلوب مؤلفه های درگیری شغلی تفاوت معناداری وجود دارد.این تفاوت گویای شکاف بین وضع موجود و مطلوب است.
انگیزه شغلی | میانگین | انحراف معیار | خطای معیار | t |
وضع موجود | 70/2 | 613/0 | 069/0 | 35/4- |
وضع مطلوب | 12/4 | 527/0 | 054/0 | 64/21 |
بر اساس جدول 5، با توجه به اینکه t مشاهده شده در سطح 01/0P≤ معنادار بوده است.بنابراین بین وضع موجود و مطلوب مؤلفه های انگیزه شغلی تفاوت معناداری وجود دارد.این تفاوت گویای شکاف بین وضع موجود و مطلوب است.
جدول 6.مقایسه میانگین نمره به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی مدیران مدارس در بُعد اعتماد سازمانی در دو وضعیت موجود و مطلوب
اعتماد سازمانی | میانگین | انحراف معیار | خطای معیار | t |
وضع موجود | 68/2 | 592/0 | 064/0 | 29/6- |
وضع مطلوب | 31/4 | 536/0 | 057/0 | 83/17 |
بر اساس جدول 6، با توجه به اینکه t مشاهده شده در سطح 01/0P≤ معنادار بوده است.بنابراین بین وضع موجود و مطلوب مؤلفه های اعتماد سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد.این تفاوت گویای شکاف بین وضع موجود و مطلوب است.
جدول 7. وضع موجود به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی مدیران مدارس در بُعد بازنگری در ارزشیابی مدیران
بازنگری در ارزشیابی مدیران | میانگین | انحراف معیار | خطای معیار | t |
وضع موجود | 75/2 | 632/0 | 065/0 | 59/5- |
وضع مطلوب | 18/4 | 420/0 | 054/0 | 03/27 |
بر اساس جدول 7، با توجه به اینکه t مشاهده شده در سطح 01/0P≤ معنادار بوده است.بنابراین بین وضع موجود و مطلوب مؤلفه های بازنگری در ارزشیابی مدیران تفاوت معناداری وجود دارد.این تفاوت گویای شکاف بین وضع موجود و مطلوب است.
جوّ سازمانی باز | میانگین | انحراف معیار | خطای معیار | t |
وضع موجود | 63/2 | 617/0 | 057/0 | 02/6- |
وضع مطلوب | 15/4 | 473/0 | 049/0 | 48/25 |
بر اساس جدول 8، با توجه به اینکه t مشاهده شده در سطح 01/0P≤ معنادار بوده است.بنابراین بین وضع موجود و مطلوب مؤلفه های جوّ سازمانی باز تفاوت معناداری وجود دارد.این تفاوت گویای شکاف بین وضع موجود و مطلوب است.
جدول 9. مقایسه میانگین نمره به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی مدیران مدارس در بُعد مدیریت دانش در دو وضعیت موجود و مطلوب
بر اساس جدول 9، با توجه به اینکه t مشاهده شده در سطح 01/0P≤ معنادار بوده است.بنابراین بین وضع موجود و مطلوب مؤلفه های مدیریت دانش تفاوت معناداری وجود دارد.این تفاوت گویای شکاف بین وضع موجود و مطلوب است.
امنیت شغلی | میانگین | انحراف معیار | خطای معیار | t |
وضع موجود | 48/2 | 642/0 | 073/0 | 17/6- |
وضع مطلوب | 29/4 | 488/0 | 052/0 | 35/24 |
بر اساس جدول 10، با توجه به اینکه t مشاهده شده در سطح 01/0P≤ معنادار بوده است.بنابراین بین وضع موجود و مطلوب مؤلفه های امنیت شغلی تفاوت معناداری وجود دارد.این تفاوت گویای شکاف بین وضع موجود و مطلوب است.
تعهد سازمانی | میانگین | انحراف معیار | خطای معیار | t |
وضع موجود | 92/2 | 526/0 | 072/0 | 60/8- |
وضع مطلوب | 51/4 | 408/0 | 053/0 | 78/32 |
بر اساس جدول 11، با توجه به اینکه t مشاهده شده در سطح 01/0P≤ معنادار بوده است.بنابراین بین وضع موجود و مطلوب مؤلفه های تعهد سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد.این تفاوت گویای شکاف بین وضع موجود و مطلوب است.
سؤال دوم تحقیق: درجه تناسب الگوی به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی مدیران از نظر کارشناسان و صاحب نظران تعلیم و تربیت چگونه است؟
سطح معناداری Sig | نسبت بحرانی C. R. | خطای معیار S. E. | برآورد | پارامتر | |||||||||
غیراستاندارد (کوواریانس) | استاندارد (پیرسون) | ||||||||||||
000/0 | 267/3 | 026/0 | 27/0 | 31/0 | همکاری برای بهبود | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 228/4- | 029/0 | 22/0- | 24/0 | همکاری برای جستجوی منابع | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 156/3 | 017/0 | 26/0 | 36/0 | همکاری برای یکپارچه سازی | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 052/3 | 014/0 | 18/0 | 33/9 | کمال طلبی | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 280/5 | 016/0 | 16/0 | 31/0 | الهام گرفتن از محیط | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 104/5 | 042/0 | 18/0 | 30/0 | اعتماد به سازمان | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 036/7 | 038/0 | 23/0 | 36/0 | اعتماه به همکاران | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 054/6 | 025/0 | 22/0 | 33/0 | اعتماد به شغل | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 652/4 | 018/0 | 13/0 | 36/0 | یادگیری مدل های مدیریتی | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 279/6 | 013/0 | 18/0 | 34/0 | یادگیری فرایندها | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 457/4 | 09/0 | 11/0 | 35/0 | یادگیری روشهای نوین | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 028/7 | 013/0 | 21/0 | 35/0 | ذخیره سازی دانش | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 104/5 | 021/0 | 27/0 | 34/0 | تسهیم دانش | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 176/6 | 024/0 | 25/0 | 31/0 | سازماندهی دانش | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 029/5 | 023/0 | 24/0 | 35/0 | آرامش شغلی | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 037/7 | 047/0 | 29/0 | 37/0 | اعتبارسازی شغلی | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 203/8 | 036/0 | 27/0 | 39/0 | ثبات شغلی | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 032/4 | 022/0 | 19/0 | 41/0 | انگیزه اجتماعی | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 103/6 | 027/0 | 16/0 | 35/0 | انگیزه فردی | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 114/7 | 019/0 | 21/0 | 32/0 | انگیزه پیشرفت مدرسه | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 325/6 | 047/0 | 32/0 | 34/0 | ارتباط آزادانه با یکدیگر | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 546/8 | 052/0 | 15/0 | 26/0 | غیر رسمی بودن | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 281/5 | 032/0 | 16/0 | 28/0 | تفویض اختیارات | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 282/6 | 049/0 | 38/0 | 34/0 | ارزشیابی تسلط بر رهبری یادگیری | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 687/8 | 051/0 | 19/0 | 26/0 | ارزشیابی فرایند مدرسه داری | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 711/4 | 035/0 | 15/0 | 28/0 | ارزشیابی مشارکت مدیران | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 426/7 | 011/0 | 22/0 | 21/0 | تعهد مستمر | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 193/5 | 019/0 | 18/0 | 23/0 | تعهد عاطفی | ← | به اشتراک گذاری تجارب | ||||||
000/0 | 345/6 | 014/0 | 26/0 | 25/0 | تعهد هنجاری | ← | به اشتراک گذاری تجارب |
یافته های جدول 12، نشان داد که ضرایب همبستگی برآورد شده حاکی از رابطه مستقیم و معنادار ابعاد دهگانه با به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی مدیران بوده است.
شکل 1. الگوی تجربی به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی در مدارس ابتدایی
جدول 13. برازندگی الگوی به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی در مدارس ابتدایی
شاخصهای برازندگی | برآورد | نتیجه |
شاخص نیکویی برازش (GFI ) | 96/0 | تأیید |
شاخص تعدیل شده نیکویی برازش(AGFI ) | 91/0 | تأیید |
ریشه استاندارد شده میانگین مجذور باقی مانده ها(RMSEA ) | 0745/0 | تأیید |
مجذور کا ( ) | 51/328 | تأیید |
درجه آزادي (df) | 112 | تأیید |
بر اساس یافتههای جدول 1 3، 0745/0=22RMSEA، 96/0=23GFI ، 90/0= 24AGFI،0001/0=P(value)، 112= df، 51/328=بوده و بیانگر این است که مدل مورد مطالعه از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده است.
بحث و نتیجهگیری
کیفیت بخشی به مدیریت مدارس وابسته به غنی سازی تجربیات مدیران از طریق به اشتراک گذاری است. بر اساس یافته های این تحقیق، همکاری های گروهی، یکی از راهبردهای به اشتراک گذاری است. در صورتی که روحیه همکاری در مدیران مدارس توسعه یابد، تجربیات خود را ساده تر در اختیار سایر همکاران خود قرار می دهند. روحیه همکاری های گروهی وابسته به رضایت، دلبستگی و امید شغلی است. در صورت نارضایتی و نداشتن دلبستگی شغلی، همکاری گروهی در بین مدیران مدارس پدیدار نمی شود و از این رو فرصت بهره گیری از تجربیات ارزشمند مدیران از یکدیگر میسر نیست. چنانکه بنا به مطالعات (ایسنگوما، 2014؛ ماجا، 2016؛ آبره، 2017) به اشتراک گذاری تجربیات با همکاری گروهی در رابطه است.
از دیگر راهبردها، توسعه درگیری شغلی مدیران است. درگیری شغلی درجه اهمیّت شغلی فردی در خودانگاره آن شخص است .گرچه درگیری شغلی مدیران بسته به سطح و مشغله های مدرسه، متفاوت است ولی با این حال به هر اندازه مدیران از درگیری شغلی بیشتری برخوردار باشند، تجربیات آنها غنی تر می شود، و از این رو می توانند تجربیات مفید خود را به سایر مدیران مدارس ارائه دهند. انگیزه شغلی تحت تأثیر نيازهاي بودن25، وابستگي26 و نيازهاي رشد27. نيازهاي وابستگي شامل تعامل با ديگران است. چنانکه بنابه مطالعه (ویکراماسینگ، 2011) به اشتراک گذاری تجربه مدیران با درگیری شغلی آنها در رابطه است و مدیرانی که درگیری شغلی بیشتری دارند از روی مسئولیت پذیری بیشتری که احساس می کنند همواره در تلاشند که تجربیات خود را نیز با سایر همکاران درمیان بگذارند و تبادل نظر داشته باشند. با داشتن انگیزه شغلی لازم، نگرش مدیران نسبت به محیط سازمانی که در آن کار می کنند، مثبت تر می شود. لذا برای ارتقای مدرسه خود تلاش می کنند که به تجربیات ارزشمند همکاران خود دست یابند.
بر اساس یافته های تحقیق از دیگر راهبردهای به اشتراک گذاری تجربیات، توسعه انگیزه شغلی در مدیران است. منظور از انگیزه شغلی، تمایل درونی فرد در رابطه با شغل محوله است. مادامی که انگیزه شغلی مدیران تقویت شود، تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاری تجربیات بایکدیگر دارند و از این رو مهارت های مدیریتی آنها گسترش می یابد. بنابه مطالعات (حاجیان و سردار ، 1396؛ فاديلاه و همكاران، 2013؛ ما و چان، 2014؛ دوگان، 2014؛ منصور، مصطفی و صالح28، 2015؛ کاستانیدا و ایگناسیو29، 2015) مادامی مدیران مدارس تمایل به در اختیارگذاردن تجربیات با ارزش خود به همکاران هستند که از انگیزه لازم برخوردار باشند. در چنین حالتی علاقه مند به حمایت سایر مدیران از طریق تجربیات ارزشمند خود هستند.
یکی دیگر از راهبردهای به اشتراک گذاری تجربیات، اعتماد سازمانی است. اعتماد به معنی ایمان دو جانبه به نیات پاک و رفتار خوب دیگران است (درویش، 1392). اعتماد سازمانی مشتمل به اعتماد به سازمان، مدیر و همکاران است. اعتماد در مدیران منجر به گرایش بیشتر کار کردن با سازمان و کلیه همکاران می شود. این در حالی است که بی اعتمادی موجب دوری مدیران از یکدیگر می شود و لذا به اشتراک گذاری تجربه بین آنها صورت نمی پذیرد. بنابه مطالعات (شپرز و واندنبرگ30 ، 2007؛ نیک پور، 1399) بین اعتماد و تسهیم دانش و تجربیات کارکنان با یکدیگر رابطه وجود دارد. لذا اعتماد در مدیران موجب ترغیب در دسترس قراردادن تجربیات برای سایر همکاران و دیگر مدیران مدارس می شود.
بازنگری در ارزشیابی مدیران، از راهبردهای به اشتراک گذاری تجربیات است. در صورتی که یکی از شاخص های ارزشیابی مدیران، میزان بهره گیری از به اشتراک گذاری تجربیات با معلمان باشد، تمایل بیشتری در آنها در جهت تسهیم کردن تجربیات با معلمان و سایر مدیران مدارس خواهند داشت و از این رو کیفیت مدیریت آنها ارتقاء می یابد و این در حالی است که چون چنین شاخصی در ارزشیابی از مدیران وجود ندارد، لذا گرایش آنها به این امر مهم ضعیف است و همواره در پی آنند که از انتشار و توزیع تجربیات خود برای سایر مدیران و معلمان خودداری نمایند. بنابه مطالعه (بوش31، 2013) شاخص به اشتراک گذاری تجربه در ارزشیابی مدیران مدارس در پیشرفت و بهبود روند مدیریتی مدرسه نقش چشمگیری دارد.
یکی دیگر از راهبردهای مؤثر بر توسعه به اشتراک گذاری تجربیات مدیران، فراهم سازی جوّ سازمانی متناسب است. جوّ سازمانی متناسب دارای ویژگی هایی از قبیل اعتماد افراد به یکدیگر، صادق بودن، شفاف بودن، تعامل افراد با یکدیگر است و این امر مادامی فراهم می شود که جوّ سازمانی از سلامت لازم برخوردار باشد. در چنین فضایی مدیران ، معلمان و کلیه کارکنان آموزشی نسبت به مدرسه و شغل و سمت خود دلبستگی دارند و با شوق و نشاط برای پیشیرد اهداف آموزشی و تربیتی در مدرسه تلاش می کنند چنانکه در این راستا با وحدت و همدلی که دارند بطور یکپارچه در جهت وظایف محوله استوار و ثابت قدم هستند و از هیچ تلاش و کوششی دوری نمی کنند.چنانکه بنابه مطالعه (آل کردی، الهاداده و الدابی، 2020) جوّ سازمانی مناسب با تمایل مدیران و اعضای نظام های آموزشی برای به اشتراک گذاری تجربیات در رابطه است.
از راهبردهای مؤثر بر توسعه به اشتراک گذاری تجربیات مدیران، مدیریت دانش است. مدیریت دانش و استقرار آن در مدراس منجر به خلق دانش، نگهداری دانش، تسهیم دانش و توسعه دانش می شود و ازاینرو منجر به پویایی و بالندگی مدیریت آموزشی و تربیتی مدارس می گردد. اما تلاش برای راه اندازی و استقرار آن باید از وظایف مدیران مدارس محسوب شود و این امر مادامی است که مدیران درراستای راه اندازی آن از آمادگی های شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی لازم برخوردار باشند. بنابه مطالعه (چیو، ونگ و یوئن، 2011) مدیریت دانش با به اشتراک گذاری تجربیات در رابطه است و بدین روش می توان مدیریت دانش را به منظور ارتقای سطح اطلاعات و دانش مدیران برای کاهش تصمیم گیری های اشتباه و نادرست گسترش داد.
امنیت شغلی، از دیگر راهبردهای مؤثر بر توسعه به اشتراک گذاری تجربیات مدیران است. بنا به مطالعه دولائی، محمدی و برادر (1399) امنیت شغلی با رفتار اشتراک دانش در رابطه است.چنانکه یافته های آنها نشان داد، بین امنیت شغلی و رفتار اشتراک دانش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. امنیت شغلی پرسه یا روندی است که به میزان نامعینی یعنی کارکترهای کار و واحد اشتغال را تهدید کند و یا آنها را به چالش بکشاند و در زوایای متمایز ناهنجاری بوجود بیاورد. امنیت شغلى عبارت است از احساس داشتن یک شغل مناسب و اطمینان از تدام آن در آینده و فقدان عوامل تهدیدکننده شرایط مناسب کارى در آن شغل و به انتظارات شخص از آینده شغلی مطلوب هم چون فرصت های ارتقاء در کار راه در طولانی مدت اشاره دارد(گودرزی، 1391).
تعهد سازمانی، از دیگر راهبردهای مؤثر بر توسعه به اشتراک گذاری تجربیات مدیران است. به اشتراک گذاری تجربیات به میزان تعهدی کاری آنها وابسته است. هر اندازه تعهد مدیران بیشتر باشد،احساس دلبستگی شغلی بیشتری در آنها پدیدار است و از اینرو همواره در تلاش هستند که برای پیشرفت های آموزشی مدارس خود از تجربیات قوی تر و با کیفیت تر استفاده نمایند و از اینروست که با سایر مدیران مدارس و کلیه افرادی که از دانش و تجربیات ارزشمند برخوردارند، ارتباط برقرار کرده و به تبادل تجربه و دانش مورد نیاز می پردازند. چنانکه مطالعه ان جی32(2022) نشان داد، تعهد سازمانی با به اشتراک گذاری تجربیات افراد در رابطه است و تلاش برای تسهیم و به اشتراک گذاری تجربه بدلیل تعهدی است که افراد در سازمان دارند.
و بالاخره یادگیری سازمانی ازراهبردهای مؤثر بر توسعه به اشتراک گذاری تجربیات مدیران است.منظور از یادگیری سازمان عبارت است از فرایندی است که طی آن سازمان با گذشت زمان و از طریق کسب تجربه و استفاده از آن تجربه برای ایجاد دانش، خود را بهبود میبخشد و افزایش میدهد.
تشکر و قدردانی
این مقاله حاصل (بخشی از) پایاننامه با عنوان شناسایی ابعاد و مؤلفه های به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی در مدارس ابتدایی و ارائه مدل در مقطع دکترا در سال 1401 است که با حمایت اساتید محترم اجرا شده است.
منابع
اصلانی، ابراهیمی. (1396). مدرسه کاوی برای مديران مدارس؛(111 نکته کاربردی برای مديريت در مدارس موفق و متفاوت)، انتشارات پيشگامان پژوهش مدار.
جعفری مقدم، سعید. (1383). مستندسازی تجربه های مديران از ديدگاه مديريت دانش، تهران: مؤسسه تحقيقات و آموزش مديريت.
حاجیان، الناز. سردار، سهیلا. (1396). ارائة الگویی برای سنجش عوامل انگیزشی درونی و بیرونی مؤثر در تمایل کارکنان به تسهیم دانش، علوم و فناوری اطلاعات ایران، 32 (4):1093-1118.
درویش پور، پیمان. (1392) .بررسی رابطه بین کیفیت خدمات، اعتماد، ارزش ادراک شده و رضایت و وفاداری مشتریان،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی رشت.
دولائی، عباس. محمدی، ثریا و برادر، رؤیا. (1399). بررسی رابطه بین امنیت شغلی و رفتار اشتراک دانش با میانجی فرهنگ سازمانی در بین کتابداران کتابخانه های دانشگاه های دولتی استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، نشریه کتابداری و اطلاع رسانی، 33 (3): 168-145.
سلیقه دار، لیلا. (1395). مروری بر پیشینه مستندسازی تجربه های موفق مدرسه داری در ایران، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران.
سنگه، پیتر. ام. (1377). پنجمین فرمان، ترجمه حافظ کمال هدایت و محمد روشن،تهران: مدیریت صنعتی.
گودرزي، محمود. (1390). مديريت رفتار سازماني در ورزش، انتشارات دانشگاه تهران.
میرزایی، عبدله. میرزائی، طاهره. (1395). مشکلات و چالش های مدیریت اجرایی در مدارس روستایی و چند پایه، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، باتومی، گرجستان.
Abreh, M. K. (2017). Involvement of School Management Committees in School-Based Management: Experiences from Two Districts of Ghana. Educational Planning, 24(2): 61-75.
Al-Kurdi, O. F., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2020). The role of organizational climate in managing knowledge sharing among academics in higher education. International Journal of Information Management, 50: 217-227.
Bush T. (2013). Instructional leadership and leadership for learning: global and South African perspectives. Education as Change, 17(2): S5–S20.
Castañeda, Z., & Ignacio, D. (2015). Knowledge sharing: The role of psychological variables in leaders and collaborators. Suma Psicológica, 22(1): 63-69.
Dixon, N. M. (2000). Common knowledge: How companies thrive by sharing what they know. Harvard Business School Press.
Doğan, S. (2014). Attitudes towards knowledge management of school administrators and teachers working in Turkish schools. Alberta Journal of Educational Research, 60(3): 442-463.
Ma, W. W., & Chan, A. (2014). Knowledge sharing and social media: Altruism, perceived online attachment motivation, and perceived online relationship commitment. Computers in Human Behavior, 39: 51-58.
Maja, T. S. A. (2016). School management team members' understanding of their duties according to the personnel administration measures, Doctoral dissertation, University of Pretoria.
Mansor, Z. D., Mustaffa, M., & Salleh, L. M. (2015). Motivation and willingness to participate in knowledge sharing activities among academics in a public university. Procedia Economics and Finance, 31(15): 286-293.
Ng, K. Y. N. (2022). Effects of organizational culture, affective commitment and trust on knowledge-sharing tendency. Journal of Knowledge Management, 31 (2): 63-82.
Nikpour, A. (2019). Impact of knowledge sharing on organizational development by mediating role of employees’ self-efficacy. Transformation Management Journal, 11(2): 247-268
O'dell, C., & Grayson, C. J. (1998). If only we knew what we know: Identification and transfer of internal best practices. California management review, 40(3): 154-174.
Yassin, F., Salim, J., & Sahari, N. (2013). The influence of organizational factors on knowledge sharing using ICT among teachers. Procedia Technology, 11: 272-280.
Schepers, P., & Van Den Berg, P. T. (2007). Social factors of work-environment creativity. Journal of business and psychology, 21(3): 407-428.
Zeinabadi, H. (2020). Breaking down the walls of weak knowledge-sharing among Iranian teachers: Investigating a less-considered leadership role of principals. Educational Management Administration & Leadership, 21(2): 190-212.
[1] - دانش آموخته دکترای مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. maryam_mohammadi1345@yahoo.com
[2] - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول). naghourchian@gmail.com
[3] - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران. farhad_shafiepoor@yahoo.com
[4] - دانشیارگروه مدیریت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. m_szamani@yahoo.com
[5] - Dixon
[6] - O'dell & Grayson
[7] . Zeinabadi
[8] . Castañeda, & Ignacio
[9] . Ng
[10] 2. Al-Kurdi, El-Haddadeh, & Eldabi
[11] . Zeinabadi
[12] . Nikpour
[13] . Abreh
[14] . Maja
[15] . Mansor, Mustaffa, & Salleh
[16] . Doğan
[17] . Ma & Chan
[18] . Pitsoe & Isingoma
[19] . Yassin, Salim, & Sahari
[20] . Chu, Wang, & Yuen
[21] . Cronbach’s Alpha
[22] . Root Mean Square Error of Approximation
[23] . Goodness of fit index
[24] . Adjusted goodness of fit index
[25] . Existence
[26] . Relatensness
[27] . Growth Nessds
[28] . Mansor, Mustaffa, & Salleh
[29] . Castañeda, & Ignacio
[30] . Schepers, & Van Den Berg
[31] . Bush
[32] . Ng
identify the dimensions and components of sharing managerial experiences in elementary schools
Maryam Mohammadi1 , Nader Gholi Ghorchian2 , Farhad Shafipour Motlagh3, Mohammad Saheb Zamani4
Abstract:
Purpose: The purpose of this research was to identify the dimensions and components of sharing management experiences in primary schools in order to provide a model.
Method: The research method was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population included all primary school teachers of Central Province in the year 2001-2002, numbering 209 people. Multi-stage cluster sampling method was used to select the sample. The initial one included 253 items. Its validity was provided based on experts' opinion and its reliability coefficient was obtained by Cronbach's alpha method equal to 0.94. Data analysis was done based on Pearson correlation tests and structural equation modeling.
Results: the results showed that there is a significant difference between the current and desired status of organizational learning components (group cooperation, job involvement, job motivation, organizational trust, review of managers' evaluation, organizational climate, knowledge management, job security, organizational commitment, and organizational learning) at the level of 01/01 There is a significant P≤0. Also, the results showed that the studied model had a relatively favorable fit.
Conclusion: One of the most important indicators of the effectiveness of managers in schools is the sharing of managerial experiences, which senior education officials can use the components of group cooperation, job involvement, job motivation, organizational trust, reviewing the evaluation of managers, Organizational climate, knowledge management, job security, organizational commitment, and organizational learning contribute to this important issue.
Keywords: sharing, management experiences, elementary schools.
[1] - PhD student in Educational Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
[2] - Professor, Department of Educational Management, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. naghourchian@gmail.com
[3] - Assistant Professor, Department of Educational Management, Mahallat Branch, Islamic Azad University, Mahallat, Iran.
[4] - Department of Health, Tehran University of Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran.