Designing a Dynamic Model for Iranian Tourism Industry Horizon in 2025 by Using System Dynamics Approach
Subject Areas : Labor and Demographic EconomicsAli Hsein Samadi 1 , Ali Naghi Mosleh shirazi 2 , Anahita Roohi 3
1 - استادیار دانشگاه شیراز
2 - دانشیار دانشگاه شیراز
3 - کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
Keywords: Systematic Thought, System Dynamicity, Foreign Tourism,
Abstract :
By using SD approach in this study, we have developed a dynamic model for the future of Iranian tourism industry and simulated it during 2007-2025. Besides, to understand the dynamics involved, the purpose of this study is to forecast the industry’s future and to observe the requirements to get the objectives in the horizon of 2025. The model designed includes three main sub-systems, namely; the demand for tourism, tourism activities, and tourism capacity building. By Vensim software, the simulation results of the model explain that, if the current rates of capacity development, advertisements, and human resource development activities continue in this industry, then, we will absorb only a demand about 5.5 million tourists in 2025, that is, well below the standard of 20 million tourists per year in the horizon of 2025. The results of the simulation reveal that, to reach the tourism objectives planned, firstly, 3 sub-systems mentioned above must be coordinated and worked well together, and secondly, some prompt actions should be planned to boost the effectiveness of advertisement, the training of workforce in this regard.
منابع
-ابراهیمی عبدالحمید،قادری، اسماعیل، قائدرحمتی صفرو اکبری، رضا (1389). بررسی تاثیر تبلیغات بر جذب گردشگران، نمونه: گردشگران بینالمللی شهر اصفهان. مجلهی جغرافیا و توسعه، شماره 17: 139-156.
- رجائیان، محمد مهدی (1388). شبیهسازی سیستم های پویا با نرم افزار ونسیم. چاپ اول. مشهد: مرکز نشر فرایاز، مشهد.
- روحی، آناهیتا(1390). ارایه ی یک مدل دینامیک برای صنعت گردشگری در ایران: نگرش سیستمی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، بخش اقتصاد دانشگاه شیراز.
- سوشیل، داگلاس (1387). پویاییهای سیستم: رویکردی کاربردی برای مسایل مدیریتی. ترجمهی ابراهیم تیموری ، علیرضا نورعلی و نریمان ولی زاده. تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت، تهران.
- صمدی،علی حسین (1382). نگرش سیستمی بر موانع سرمایه گذاری در استان فارس ، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز.
- صمدی ، علی حسین(1383) ، ارزیابی میزان اشتغال زائی جذب توریست بر اساس جدول داده – ستاده منطقه ای (مطالعه موردی استان فارس) ، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ، شماره 11و12 ،بهار و تابستان .
- صمدی، علی حسین (1384). بررسی میزان اشتغال زائی و بهینه سازی سیاست های حمایتی جذب توریست : مطالعه موردی استان فارس ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، شیراز.
- ضیایی، محمود (1382). وضعیت نیروی انسانی و آموزش در بخش گردشگری(با تاکید بر استان تهران)، فصلنامه مطالعات جهانگردی، شماره 60، ص19- 37.
- پور معصومی، سعید،شتاب بوشهری، سید نادر، ارباب شیرانی،بهروز، ومشایخی، علینقی(1389).یک مدل دینامیک سیستم برای تجزیه و تحلیل سیستم اقتصاد ـ انرژی ایران،مجله ی مهندسی صنایع و مدیریت شریف، دوره ی-26-1،شماره ی 2: 71-87.
-Beerli, A., Martin, J. (2004). Factors Influencing Destination Image.” Annals of Tourism Research. 31( 3): 657-681.
-Chi, C. and Qu, H. (2008). Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach. Tourism Management. 29: 624-636.
-Edgell, D., Allen, M., Smith, G. and Swanson, J. (2008). Tourism Policy and Planning. London: Butterworth-Heinemann.
-Getz, D. (1983). Capacity to obserb Tourism: Concept and Implications for Strategic planning. Annals of Tourism Research. 10: 239-263.
-Ghoucri, N. and Goldsmith, D. (2007). Using system dynamics to model and better understand state stability, MIT sloan school working paper., 4661-07.
-Jambekar, A. B. and Brokaw, A. J. (1989). A Tourism system dynamics model. An International Journal of Policy Modeling., 2:1-11