Designing a Model of Educational Managers’ Professional Competence with an Emphasis on Economic Efficiency and Human Capital (A Case Study of Islamic Azad Universities in Tehran Province)
Subject Areas : Financial Economics
1 - Academic staff
Abstract :
The purpose of this study is to design a model for promoting professional competence among educational managers with an emphasis on economic efficiency and human capital in Islamic Azad Universities of Tehran Province. This qualitative research applied the grounded theory (systematic design) approach. The statistical population consisted of university professors and administrative managers selected purposefully through a snowball sampling method until theoretical saturation was reached (15 participants). Semi-structured interviews were conducted, and data were analyzed through three stages of open, axial, and selective coding. The findings revealed six main categories: causal conditions, the core phenomenon (professional competence of managers), professional development strategies, intervening conditions, consequences of professional development, and economic efficiency outcomes. Results indicate that strengthening managerial and economic competencies can enhance organizational productivity and human capital performance in higher education institutions.
Key Words: Professional competence, professional development, economic efficiency, human capital, professional ethics, managers of Islamic Azad Universities, Tehran Province.
منابع :
اسماعيل نيا، علي اصغرو زاهدي سرشت، مريم. (1386). بهينه يابي انتقال گاز و برق؛ همافزایی گاز و برق "، فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي، 4(15)،62-53
اصل روستا, نعامی, حاجی پور شوشتری, & سرداری. (2022). ارایه الگوی وابستگی به برند بر مبنای تجربه برند نزد مشتریان مراکز خرید و مالها. اقتصاد مالی, 16(61), 355-376.
احمدی، ا.، رضایی، م.، و جعفری، س. (2018). شناسایی صلاحیتهای مدیران مدارس در ایران. مجله مدیریت آموزشی .
افجه، سیدعلی اکبر و رضایی ابیانه، ندا (1392). رابطۀ میان یادگیری سازمانی و آمادگی کارکنان برای تغییر در شرکت های بیمه. فصلنامۀ علمی پژوهشی مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 70، 247-231
الوانی, سید مهدی و عموزاد خلیلی، مجید. (۱۳۹۴). مدیریت فرهنگی وفرهنگسازمانی. اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی، ساری، شرکت علمی پژوهشی و مشاوره ای آینده ساز ، دانشگاه پیام نور نکا.
ایران زاده، سلیمان، مصباح جهرمی، نگار السادات، شکری، عبدالحسین و ابراهیمی، رحیم. (1395). بررسی رابطه ابعاد چابکی سازمانی و بهره وري کارکنان شرکت بیمه دانا در استان آذربایجان شرقی. مدیریت بهره وری، 10(38)، 145-117
ایران نژاد پاریزی، مهدی، مفتخری، مهدی، شریف زاده، ریحانه. (1393). شناسایی و اولویتبندی عوامل مدیریت منابع انسانی مؤثر بر ارتقاء (افزایش) کارایی کارکنان. مجله کنترولر، 24، 20-1
ایمانی، جواد؛ قورچیان، نادرقلی (1394). بررسی نقش واسطه¬ای جو سازمانی در رابطه مدیریت مشارکتی و توسعه سازمانی دبیرستان مقطع متوسطه بندرعباس، نوآوری¬های مدیریت آموزشی، سال دهم، شماره دو، صص: 21-7.
براتلو، فاطمه. (1391). امنیت فرهنگ و راهبردهای کلان آن در حوزه مدیریت فرهنگی. جامعه پژوهشی فرهنگی، 3(2)، 25-1
بنسبردی، علی و معین فرد، محمدرضا (1392). ارتباط توانمندسازی با آمادگی برای تغییر در کارکنان دانشکده های تربیت بدنی دانشگاههای دولتی تهران، پژوهش در ورزش های دانشگاهی، 3، 81-49
بهادری، افسانه. (1376). درآمدی بر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی. تهران. مرکز پژوشهای بنیادی وزارت فرهنگ.
بوش، ج.، و میدلود، د. (2018). مدیریت آموزشی: نظریه و عمل. ترجمه علی احمدیان. تهران: نشر دانشگاه تربیت مدرس.
پورکریمی، جواد، کرامتی، محمدرضا، محمدی ،علیرضا (1396)طراحی و تبیین صلاحیتهای حرفهای کارشناسان منابع انسانی، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول) دوره 26، شماره 86، صفحه 61-96
پورعابدی، محمدرضا؛ ضرابی، وحید؛ سجادی نائینی، حنان و رضی، زهرا (1395). طراحی مدل شایستگی. چندبعدی مدیران و کارکنان، پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 24، 52-27
ترك¬زاده، جعفر؛ صباغیان، زهرا؛ يمني¬دوزي سرخابي، محمد (1388). بررسی تحلیلی تجارب موفق توسعه سازمانی برخی دانشگاه¬های خارج کشور، انجمن آموزش عالی ایران، 2(3)، 113-89.
تقی¬زاده، هوشنگ؛ بافنده¬زند، علیرضا؛ سیدی، میرحسین؛ تاری، غفار (1391). ارزیابی میزان بالندگی سازمان از طریق منطق فازی، مطالعات كمي در مديريت، 3(4)، 30-13.
تقی¬زاده، هوشنگ؛ تاری، غفار (1388). بررسی سطح یادگیرنده بودن، بالندگی سازمانی و رابطه بین آنها در آموزش و پرورش ناحیه سه شهرستان تبریز، اندیشه¬های تازه در علوم تربیتی، 4(2)، 91-65.
تورن، پل. (1387). آمادگی برای تغییر و تحول، ترجمۀ مهدی میرجلالی، تازه های مدیریت، 14، 17-14
حاج خلیلی، کاظم. (1392). بررسی و مقایسه رابطه فشار روانی سازمانی مدیران با فرهنگسازمانی از دیدگاه معلمان. پایان نامه کارشناسی ارشد.
حبیبی، محمد. (1379). خصایص مدیران فرهنگی. تهران: تبیان
دانایی فرد، حسن. (1388). تحلیلی بر موانع تولید دانش در حوزه علوم انسانی. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 2(1)
رابينز، استيفن پي؛ دي سنزو، ديويد اي. (1384).، مباني مديريت، ترجمه سيد محمد اعرابي، محمد علي حميد رفيعي و بهروز اسراري ارشاد، تهران، نشر دفتر پژوهش هاي فرهنگي، چاپ سوم.
رحيم نيا، فریبرز و علي زاده، مسعود. (1388). ررسي ابعاد فرهنگسازماني بر اساس مدل دنيسون از نظر اعضاي هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، 10(1)، 170-148
روشن ضمیر، محمد ابراهیم و فیروزی، نعمت الله. (1393)، نقش خدامحوری و مؤلفههای آن در مدیریت فرهنگی از منظر قرآن کریم. آموزه های قرآنی، 20، 52-29
رضایی، محمد (1385). بالندگی سازمانی و شاخصهای سنجش آن، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، 3(7)، 87-63.
دریائی، عباسعلی، عزیزی، اکرم(1398)رابطه اخلاق، تجربه و صلاحیت حرفهای حسابرسان با کیفیت حسابرسی )با توجه به نقش تعدیلکننده شک و تردید حرفهای، فصل نامه دانش شناسی،
رضوانفر، احمد، شایستگی های حرفه ای اعضای هیات علمی کشاورزی و منابع طبیعی برای آموزش تنوع زیستی(1398)، نشریه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 49
زارع، جواد و ربیعی، علی. (1396). هوش فرهنگی و رابطة آن با انگیزة توفیقطلبی مدیران شرکت مخابرات استان خراسان رضوی. مدیریت فرهنگسازمانی، 15 (1)، 42-25
زرعکانی، سیما. (1395). بررسی رابطه فرهنگسازمانی با تعهد سازمانی درکارکنان حوزه ستادی وزارت آموزش وپرورش شهرتهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
دای، سی.، و لیتوود، ک. (2016). رهبری موفق مدیران: تأثیر آن بر تعهد معلمان. مجله مدیریت آموزشی .
سیدی، میرحسین؛ لطیفی، میثم (1395). بررسی توام نقش هوش سازمانی و بالندگی سازمانی در عملکرد شرکت¬های شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز، مدیریت فرهنگسازمانی، 14(2)، 428-409.
ضیایی، محمد صادق، روشندل اربطانی، طاهر و نرگشیان، عباس. (1390). ررسی رابطه بین فرهنگسازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان کتابخانههای دانشگاه تهران: بر اساس مدل فرهنگسازمانی دنیسون. نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 45(1)، 72-49
عبداللهی, درنا, مومنی, ماندان, لطیفیبنماران, & لادن. (1403). طراحی و تبیین مدل مدیریت تجربه مشتری در ایجاد ارزش و درآمد صنعت گردشگری مجازی در محیط متاورس (با روش نظریه داده بنیاد). اقتصاد مالی, 68(18), 455-474.
عیوضی، محمد رحیم. (1394). مدیریت فرهنگی کشور. پژوهشنامه فرهنگی، 9(2)، 144-115
فرهنگ، ابوالقاسم؛ سیادت، سیدعلی؛ هویدا، رضا؛ مولوی، حسین (1390). بررسی رابطه ساده و چندگانه یادگیری سازمانی و اعتماد اجتماعی در سازمان با توسعه کارکنان دانشگاه¬های دولتی پزشکی و غیرپزشکی جنوب شرق کشور، جامعه¬شناسی کاربردی، سال بیست و دوم، شماره 41، صص: 182-159.
فرهی، برزو، سنجقی، محمد ابراهیم، بازرگانی، محمد و سلطانی، محمدرضا. (1392). طراحی و تبیین مدل شناخت، سنجش و مدیریت فرهنگسازمانی. راهبرد فرهنگ، 21، 138-113
فلاح حمیدی, حامی, فغانی ماکرانی, & ذبیحی. (2021). قدرت و بیش اطمینانی مدیران و گزارشگری متقلبانه. اقتصاد مالی, 15(54), 379-400.
فلان، م. (2014). نقش مدیران در توسعه سازمانهای یادگیرنده. ترجمه محمدحسین زارعی. تهران: نشر نی.
قلندریان, غلامرضا، (۱۳۹۴). چالشهای مدیریت فرهنگی، اولین کنفرانس ملی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی در شرایط اقتصاد مقاومتی، مشهد، انجمن مدیریت ایران واحد خراسان
کرمی، فیروزه. (1395). ابعاد مسئولیت فرهنگی دولت اسلامی در مدیریت حوزه اشتغال زنان. مجله مدیریت فرهنگی، 9(31)، 31-16
کیانفر ف., نوروزی ه., & فرهادی م. (1399). تأثیر عدم اطمینان محیطی بر نواوری سازمانی: تبیین نقش ساختار سازمانی به عنوان متغیر مداخله گر. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری, 4(49), 1-16
گلی، سمانه، طهماسبی لیمونی، صفیه(1398) واکاوی رابطه بین صلاحیت حرفه ای کتابداران با مهندسی فرهنگ در کتابخانه های عمومی استان مازندران، فصل نامه دانش شناسی، دوره 12، شماره 46 ، صفحه 63-78
صائب نیا, سمیه, افشاری, رقیه. (1400). مروری بر تعهد سازمانی و ابعاد آن بر اساس مدل می یر و آلن. فصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی, 1(1), 60-50.
مهدیان، محمدجعفر؛ شیرمحمدی، هوشنگ؛ جواهری زاده، ناصر (1394). بررسی رابطه سبک رهبری تحول¬گرا با بالندگی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان الشتر، تحقیقات مدیریت آموزشی، 6(3)، 187-169.
وطنخواه، احمد و ظهوریان نادعلی، ایمان. (1394). بررسی رابطه بین الگوی ترجیحات فکری کارکنان و آمادگی آنها برای تغییر سازمانی، پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 4، 26-1
وفادار، حسین (1390). توسعه سازمانى ناجا راهبردى براى تحقق پليس جامعه¬گرا، توسعه سازمانى ناجا، راهبردى براى تحقق پليس جامعه¬گرا، 5(18)، 46-27.
منابع خارجی
Ahmadi, A., Rezaei, M., & Jafari, S. (2018). Identifying the competencies of school principals in Iran. Journal of Educational Administration , 56(3), 245-260.
Andrea,C.; Oluremi B.; Ayoko N. (2018). The moderating role of cultural intelligence in the relationship between cultural orientations and conflict management styles. Journal of Business Research , 89, 10-20, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.03.042Get rights and content
Adler, P. S. (1975). The transitional experience: An alternative view of culture shock. Journal of humanistic psychology.
Ang, S., & Van Dyne, L. (2015). Handbook of cultural intelligence. Routledge.
Babatunde, Y., & Low, S. P. (2016). Cross-Cultural Management and Quality Performance. SPRINGER Verlag, SINGAPOR.
Bennis, W. G. (2017). Beyond bureaucracy. In American Bureaucracy (pp. 3-16). Routledge.
Bird, A., & Fang, T. (2009). Cross cultural management in the age of globalization.
Branine, M. (2005). Cross-cultural training of managers: An evaluation of a management development programme for Chinese managers. Journal of Management Development, 24(5), 459-472.
Brown, J. S., & Duguid, P. (2017). Organizational learning and communities-of-practice: Toward a unified view of working, learning, and innovation. Organization Science , 28(1), 128-145.
Day, C., & Leithwood, K. (2016). Successful principal leadership: What it is and how it influences teacher commitment. School Leadership & Management , 36(2), 123-142.
Caligiuri, P., Mencin, A., Jayne, B., & Traylor, A. (2019). Developing cross-cultural competencies through international corporate volunteerism. Journal of World Business, 54(1), 14- 23. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2018.09.002
Caputo, A., Ayoko, O. B., & Amoo, N. (2018). The moderating role of cultural intelligence in the relationship between cultural orientations and conflict management styles. Journal of Business Research, 89, 10-20.
Chevrier, S. (2003). Cross-cultural management in multinational project groups. Journal of world business, 38(2), 141-149.
Clark, E. A. (2014). The Origenist controversy: the cultural construction of an early Christian debate (Vol. 146). Princeton University Press.
Crawford, J. K. (2006). Project management maturity model. Auerbach Publications.
Cui, G., & Van Den Berg, S. (1991). Testing the construct validity of intercultural effectiveness. International journal of intercultural relations, 15(2), 227-240.
Davis, S. M. (1984). Managing corporate culture. HarperCollins Publishers.
De Frantz, M. (2018). Tourism marketing and urban politics: cultural planning in a European capital. Tourism Geographies, 20(3), 481-503.
Dennison, R. D. (2000). Creating an organizational culture for medication safety. Nursing Clinics, 40(1), 1-23.
Dessler, G. (2006). A framework for human resource management. Pearson Education India.
Dutta, D., Kundu, A., & Ghosh, U. (2015). Remote sensing techniques for assessing spatiotemporal change in vegetation cover: a case study in Resource Management and Development Strategies: A Geographical Perspective, (Eds.) Siddiqui, AR and Singh, PK.
S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford University Press.
Evans, G. (2002). Cultural planning: An urban renaissance?. Routledge.
Fazeli, N. (2006). Politics of Culture in Iran. Routledge.
review. Safety science, 105, 192-211.
Fullan, M. (2014). The principal: Three keys to maximizing impact. Jossey-Bass .
Holden, N. (2002). Cross-cultural management: A knowledge management perspective. Pearson education.
Holton, R. (1994). Jarring Witnesses: Modern Fiction and the Representation of History. Edinburgh University Press.
Inglehart, R. (2018). Culture shift in advanced industrial society. Princeton University Press.
Jackson, T. (2016). Paternalistic leadership: The missing link in cross-cultural leadership studies?.
Jackson, T. (2018). Book review: A Very Short, Fairly Interesting and Reasonably Cheap Book About Cross Cultural Management.
Johnson, J. L., & Cullen, J. B. (2017). Trust in cross‐cultural relationships. The Blackwell Handbook of Cross‐Cultural Management, 335-360.
Kaiser, W. (2017). Limits of cultural engineering: actors and narratives in the European Parliament's House of European History Project. JCMS: Journal of Common Market Studies, 55(3), 518-534.
King, P. M., & Baxter Magolda, M. B. (2005). A developmental model of intercultural maturity. Journal of college student development, 46(6), 571-592.
Leung, A. K. Y., Maddux, W. W., Galinsky, A. D., & Chiu, C. Y. (2008). Multicultural experience enhances creativity: The when and how. American psychologist, 63(3), 169.
Lewis, D. (2004). The management of non-governmental development organizations: An introduction. Routledge.
Little, K. L. (1949). The Role of the Secret Society in Cultural Specialization 1. American Anthropologist, 51(2), 199-212.
Luthans, F., & Doh, J. P. (2018). International management: Culture, strategy, and behavior. McGraw-Hill.
McCauley, C. D., Lombardo, M. M., & Usher, C. J. (1989). Diagnosing management development needs: An instrument based on how managers develop. Journal of Management, 15(3), 389-403.
Manning, T. T. (2003). Leadership across cultures: Attachment style influences. Journal of Leadership & Organizational Studies, 9(3), 20-30.
Mohammadi, R., & Abbasi, M. (2020). Ethical leadership and its impact on university managers' performance. Higher Education Studies , 10(3), 1-15.
Moran, R. T., & Harris, P. R. (1982). Managing cultural synergy (Vol. 2). Gulf Pub