Conflict between the right to education and other rights of students
Subject Areas : Recent Developments in public lawMorteza Taghizadeh 1 , Seyed Mehdi Ahmadi Mousavi 2 , Bagher Shamloo 3 , Mohammad Amini Zadeh 4
1 - PhD student in criminal law and criminology, Rafsanjan Branch, Islamic Azad University, Rafsanhan, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Law, Rafsanjan Branch, Islamic Azad University, Rafsanjan, Iran.
3 - Associate Professor, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
4 - Assistant Professor, Department of Law, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.
Keywords: the right to education, the conflict of students' rights, school administrators,
Abstract :
The purpose of the research is to understand whether the right to education along with other fundamental rights are fully provided by the school administrators or the implementation of one right is accompanied by the restriction of other rights. Because in addition to the right to education in schools, there are other rights that are equal to the right to education in terms of value and efficiency. The right to security, the right to marry, and the right to freedom of behavior are among these rights. At the point of implementation, these fundamental rights may disturb each other. Therefore, it is necessary to provide conditions so that the school administrators, as it should be, provide the students with all the fundamental rights. The research method is qualitative and library-based. At the end of the research, by analyzing the facts in schools, we will realize that although there may be a conflict between the rights in the implementation phase, this conflict is not insoluble. It is possible to establish an interaction between all of them without endangering some rights, and while explaining how to resolve this conflict, it is possible to help school administrators to establish a balance between these rights.
_|ایین نامه های اجرایی مدارح )مصو 137۹ و 1400 )شورای عالی اموزش و پرورش
دوم ، صص143-127ابوالقاسمی ، شهرام و تمنا ، داود ،13۸۹ ، تنبیه از دیدگاه اسالم و روان شناسی ، مجله ی اسالم و پژوهش های تربیتی ، سال دوم ، شماره
-احمدی شیرازی ، مریم ؛ 13۸۸ ؛ چگونه بدون تنبیه تربیت نیم ؛ نشر مادران امروز ؛ چاپ اولاحمدپناهی ، علی ، 13۸5، ازدواج در اسالم با نگاهی به ار ردهای تربیتی و روان شناختی ، مجله معرفت ، شماره 104، صص44-34
-اسماعیلی ، محسن ،13۹7 ، حآ بر امنیت و همگانی بودن ان ، مجله فقه حکومتی ، شماره پنجم ، صص22-7اریک جنس،13۹1 ، مغز و اموزش ، انتشارا مدرسه ،ترجمه ی لیلی محمدحسین و سپیده رضوی ، چاپ سوم،
، شماره 35 ، صص20-1جعفری، محمد و خضرلو ،13۹۸ ، جعفر ، بررسی تاثیر فضای فیزیکی بر یادگیری فراگیران)مرالعه موردی( ، فصلنامه توسعه ، سال دهم
، سال اول ، شماره سوم ، صص237-215حججی نجف ابادی ، مرضیه و پاپا ، موسیو ،13۹۸ ، حآ بر اموزش ود ان در اسناد بین المللی حقوق بشر ، فصلنامه حقوق ودک
3۹حجه االسالم و المسلمین قرائتی ، محسن ،13۹2 ،نسخه دیجیتال تفسیر نور ، مدرسه قائمیه ، تابخانه ی دیجیتال مر ز قائمیه ، صص3۶-
موردی( ،فصلنامه پژوهش در علوم اجتماعی، دوره اول، شماره دوم ، صص14۶-123حسینی فر ، مریم سادا و ا بری ، زهرا ،13۹۸ ،بررسی پیامدهای اجتماعی ازدواج زودهنگام بر روند اموزش دختران )مرالعه ی
-راغب اصفهانی ، حسین بن محمد،1412ه.ق، المفردا فی الغریب القران ، چاپ اول، بیرو ،
اول، تهرانصدری افشار ، غالمحسین ، حکمی ، نسرین ، حکمی ، نسترن،1370 ،فرهنگ جیبی زبان فارسی امروز ، موسسه ی نشر لمه ، چا
فصلنامه دستاوردهای نوین در حقوق عمومی، سال اول،شماره چهارم،زمستان1401
62
-صفاری ، علی ، 13۹5، دیه در حقوق اسالمی یک جایگزین ترمیمی برای جرایم نسبت به اشخاص ، مجموعه مقاال همایش بین المللی
عدالت ترمیمی و پیشگیری از جرم ، زیر نظر د تر محمد فرجیها ،تهران ، دانشگاه تربیت مدرح،
صص11۶-۹۹عراشنه ، منصور و یانی ،13۹۸ ، امین عدالت ترمیمی در اندیشههای امام علی )ع( ، پژوهشنامه نهج البالغه ، سال هفتم ، شماره 27 ، ،
-قوام ، میرعظیم ،13۹2 ، اصول و روش های تربیت از منظر قران ریم،نشر جمال الحآ ، چاپ دوم ، تهران
مداری دانش اموزان )مرالعه موردی ( ، مجله دانش انتظامی، سال اول ، شماره سوم ، صص21-1مرتضایی ، شکوفه ، قاسمی پیربلوطی ، محمد و احمدسی ، رضا ،13۹4 ، بررسی رابره بین هوش هیجانی و هوش اخالقی بر قانون
-مرهری ، مرتضی ،13۸۹ ،تعلیم و تربیت در اسالم ، نشر صدرا ، چاپ هفدهم ، تهران|_