Naturalism in Siavash Kasrai's Poems
Subject Areas : Lyrical (with literary and artistic features)Batoul Azizi Jirabadi 1 , Narges Asghari Ghovar 2 * , Ali ramazani 3
1 - PhD student, Department of Persian Language and Literature, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran.
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran.
Keywords: naturalism, Siavash Kasraei, objective connection, symbolism. Illustration,
Abstract :
The elements of nature is one of the extensive tools for creating artistic creations, because imagination is the result of discovering a new relationship between the elements of nature and nature or with human thinking. In the present research, Kasrai's poems examined in terms of a new attitude towards nature Meanwhile, This research was conducted by descriptive-analytical Method and primary data. Kasrai is one of the famous poets of political and social poetry, but the language of his poetry is a romantic language. A review of his poems shows that nature plays an essential role in the stylistics of his poetry in such a way that a new attitude of using these elements can be obtained by carefully examining his poems. Kasrai creates an objective link or a link between natural elements and his ideals, which is one of the best possible ways to show emotions, inner feelings and political and social thoughts. As a lover of nature, Kasrai turns to it in difficult social and spiritual conditions, like romantic poets. Many of the imaginary elements of Kasrai's poetry, including his wonderful similes, are the result of discovering a new relationship between nature and his thoughts. The alliteration of the language, due to the high frequency of the elements of nature and the harmony of the image and the content of the poem, are other things that show his new attitude in using the elements of nature.
کتاب¬ها
آجودانی، ماشالله. (1382). یا مرگ یا تجدد، تهران: اختران.
اخوان¬ثالث، مهدی. (1369). بدعت¬ها و بدایع نیما یوشیج، تهران: بزرگمهر.
اخوان¬ثالث، مهدی. (1371). صدای حیرت بیدار، تهران: زمستان.
براهنی، رضا. (1358). طلا در مس، تهران: کتاب زمان.
پاينده، حسين. (1395). داستان کوتاه در ایران، جلد 2، تهران: نیلوفر.
پورنامداریان، تقی. (1383). خانه¬ام ابری است «شعر نیما از سنت تا تجدد»، تهران: سروش.
تسلیمی، علی. (1387). گزاره هایی در ادبیات معاصر ایران «شعر»، تهران: اختران.
جعفري، مسعود، (1387). سير رومانتيسم در ايران از مشروطه تا نيما، تهران: مرکز.
جورکش، شاپور. (1383). بوطیقای شعر نو «نگاهی دیگر به نظریه و شعر نیما یوشیج»، تهران: ققنوس.
حسن¬لی، کاووس. (1391). گونه¬های نوآوری در شعر معاصر ایران، تهران: ثالث.
زرقانی، سیدمهدی. (1384). چشم¬انداز شعر معاصر ایران، تهران: ثالث.
سیدحسینی، رضا. (1385). مکتب¬های ادبی، تهران: نگاه.
شاه¬حسيني، مهدي. (1380). طبيعت در شعر و گفتگو با شاعران، تهران: مهناز.
شفیعی¬کدکنی، محمدرضا. (1384). صورخیال در شعر فارسی، تهران: آگاه.
شفیعی¬کدکنی، محمدرضا. (1391). با چراغ و آینه در جستجوی ریشه¬های شعر معاصر فارسی، تهران: سخن.
شمیسا، سیروس. (1383). انواع ادبی، تهران: فردوسی.
شمیسا، سیروس. (1388). راهنمای ادبیات معاصر، تهران: میترا.
طالبيان، يحيي. (1379). صور خيال در شعر شاعران سبك خراساني، تهران: عماد كرماني.
عابدی، کامیار. (1379). شبان بزرگ امید، تهران: کتاب نادر.
علي¬پور، مصطفي. (1379). مي¬تراود مهتاب «مقدمه بر زيبايي¬شناسي تصوير و زبان شعر نيما»، تهران: پويش معاصر
کریمی¬حکّاک، احمد. (1394). طلیعة تجدد در شعر فارسی، تهران: مروارید.
لنگرودی، شمس (محمدتقی جواهری لنگرودی). (1377). تاریخ تحلیلی شعر نو، تهران: مرکز.
مشرف، مريم. (1382). مرغ بهشتي (زندگي و شعر محمّد حسين شهريار)، تهران: ثالث.
موحّد، ضیاء. (1377). شعر و شناخت، تهران: مروارید.
مولوي، جلال¬الدين بلخي. (1388). غزليات شمس تبريز، مقدمه، گزينش و تفسير محمدرضا شفيعي¬كدكني، تهران: سخن.
یوسفی، غلامحسین. (1376). چشمة روشن، تهران: علمی.
یوشیج، نیما. (1363). حرف¬های همسایه، تهران: دنیا.
یوشیج، نیما. (1386). دربارة هنر شعر و شاعري، تهران: آگاه.
مقالات
احسانی اصطهباناتی، محمدامین، و عبداللهی، منیژه. (1397). تصویرسازی با عاطفۀ اندوه و حسرت در اشعار سیاوش کسرایی. مطالعات زبانی و بلاغی، 9(17)، 7-34.
اسماعیلی، محسن، و کوپا، فاطمه. (1390). طبیعت سیاه و شعر معاصر فارسی. نقد ادبی، ۴ (۱۳)، ۱۷۰-۱۴۳.
پارسا، شمسی. (1399). ویژگیهای وصفی منظومة حماسی آرش کمانگیر سیاوش کسرایی بر اساس نظریه توصیفی نیما. ادب حماسی (فرهنگ و ادب سابق)، 16(2)، 35-60.
جعفري، محمود. (1387). شعر كوتاه در يك نگاه. شعر، (61)، 44-36.
سیدخشک بیجاری، سیده سمیرا. (1398). تفاوت نگرش به طبیعت در مکتب¬های ادبی کلاسیسم، رومانتیسم، ناتورالیسم و سمبولیسم و بازتاب آنها در شعر معاصر فارسی. سبک¬شناسی نظم و نثر فارسی، 13(3)، 229-247.
ميرافضلي، علي. (1387). پيشينة شعر كوتاه در زبان فارسي. شعر، (61)، 16-19.
References
Books
Ajoudani, M. A. (2003). Either death or renewal, Tehran: Akhtaran. [In Persian]
Akhwanthalath, M. (1969). Nima Yoshij's heresies and innovations, Tehran: Bozormehr. [In Persian]
Akhwanthalath, M. (1991). the voice of conscious surprise, Tehran: Zemestan. [In Persian]
Alipour, M. (2000). Mitravud Mehtab "Introduction to the aesthetics of images and the language of Nima's poetry", Tehran, Poish Modern. [In Persian]
Hassanali, K. (2011). Types of innovation in contemporary Iranian poetry, Tehran: Third. [In Persian]
Jurkesh, Sh. (2004). New poetry boutique "Another look at the theory and poetry of Nima Yoshij", Tehran: Qaqnos. [In Persian]
Karimihakkak, A. (2014). The beginning of modernity in Persian poetry, Tehran: Marwarid. [In Persian]
Mohed, Z. (1998). Poetry and knowledge, Tehran: Marwarid. [In Persian]
Molavi, J. B. (2009). Ghazliat Shams Tabriz, introduction, selection and interpretation of Mohammad Reza Shafiei Kodakni, Tehran: Sokhn. [In Persian]
Musharraf, M. (2003). bird of paradise (life and poetry of Mohammad Hossein Shahriar), Tehran: Sales. [In Persian]
Payandeh, H. (2015). Short stories in Iran, Volume 2, Tehran: Nilofar. [In Persian]
Poornamdarian, T. (2004). my house is cloudy, "Nima's poetry from tradition to modernity", Tehran: Soroush. [In Persian]
Seyed Hosseini, R. (2004). Literary schools, Tehran: Negah. [In Persian]
Shafii Kadkani, M. R. (2004). Imaginary images in Persian poetry, Tehran: Aghah. [In Persian]
Shafii Kadkani, M. R. (2005). Searching for the roots of contemporary Persian poetry with a lamp and a mirror, Tehran: Sokhn. [In Persian]
Shahhosseini, M. (2001). Nature in poetry and conversation with poets, Tehran: Mahnaz. [In Persian]
Shamisa, C. (2004). Literary genre, Tehran: Ferdowsi. [In Persian]
Shamisa, C. (2009). Guide to contemporary literature, Tehran: Mitra. [In Persian]
Talebian, Y. (2000). Imaginary images in the poetry of Khorasani style poets, Tehran: Imad Kermani. [In Persian]
Taslimi, A. (2008). Propositions in contemporary Iranian literature "Poetry", Tehran: Akhtaran. [In Persian]
Youshij, N. (1969). Neighbor's Words, Tehran: Dunya. [In Persian]
Youshij, N. (2008). About the art of poetry and poetry, Tehran: Aghaz.
Zarkani, S. M. (2004). Iran's contemporary poetry perspective, Tehran: Sales. [In Persian]
Articles
Ehsani Astehbanati, M. A., & Abdullahi, M. (2017). Imagery with the emotion of sadness and longing in Siavash Kasraei's poems, Linguistic and Rhetorical Studies, 9(17), 7-34. [In Persian]
Ismaili, M., & Kopa, F. (2011). Black Nature and Contemporary Persian Poetry, Literary Review, 4(13), 170-143. [In Persian]
Jafari, M. (2008). A short poem at a glance, Poetry, No. 61, 44-36. [In Persian]
Mirafazli, A. (2007). an introduction to the short poem in Persian, poetry, (61), pp. 16-19. [In Persian]
Parsa, Sh. (2019). Descriptive characteristics of the epic poem "Arash Kamangir" based on Nima's descriptive theory, Epic Literature (Former Culture and Literature), 16(2), 35-60. [In Persian]
Seyed Khashak Bejari, S. S. (2018). The difference in attitude towards nature in the literary schools of classicism, romanticism, naturalism and symbolism and their reflection in contemporary Persian poetry, stylistics of Persian poetry and prose, 13 (3), 229-247. [In Persian]