Edmund Husserl's "Hayth al-Tafati" theory and the comparative analysis of "Husserl's" and "Ain al-Qada'a Hamdani" views about the self.
Subject Areas : Comparative (with literary and artistic features)Haide Ahmadi 1 , Shahrzad Sheyda 2 , Azar Daneshgar 3
1 - Ph.D. student, Department of Persian Language and Literature, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
3 - Department of Persian Language and Literature, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
Keywords: the mind, phenomenology, the mind situation, Hamedani, Husserl.,
Abstract :
One of the important subjects in Islamic mysticism is human mind and its types and moods. Ein alghozat hamedani is considered as a great mystic of fifth century in Iran, has written some new statements on the mind that is of innovation. It can be found similarities between his words and Edmund Husserl, great phenomenalist philosopher. Of course, Husserl has not been influenced by hamedani because he wouldn’t know him but one of the most important ways of comparative studies is to consider mental similarities between two scholars who have not known each other but there is some similarities between them in views. The aim of this essay is to study and analyze the same views of these two scholars on human mind especially on based on the theory of mind situation. This theory has 4 main components such as having intuition and making others idol. The method of present study is descriptive-comparative. The results show that the two scholars believe that the mind is present at the moment of having an intuition but cannot perceive the quality and mood of it.
کتاب¬ها:
راسل، متیسون (1399). هوسرل. ترجمه مجید مددی. تهران: علمی و فرهنگی
رشیدیان ، عبدالکریم. (1384). هوسرل در متن آثارش. تهران: نی.
سجادی، سیدجعفر.(1388). فرهنگ اصطلاحات عرفانی، چاپ یازدهم، تهران: طهوری.
عین القضاه همدانی.(1367). تمهیدات، تصحیح عفیف عسیران.چاپ سوم، تهران: علمی.
.............................(1379). نامه¬های عین¬القضاه، تصحیح علی¬نقی منزوی. دوره سه جلدی. چاپ چهارم. تهران: امیرکبیر.
کاپلستون.(1381). تاریخ فلسفه.ج5. فیلسویان انگلیسی. ترجمه جلال الدین اعلم. تهران: علمی و فرهنگی و سروش.
محمدی،رضا.(1394). نگاهی به پدیدارشناسی. از هوسرل تا وال. اصفهان:فردا.
میری، سید محمد.(1389. نحوه وجود نفس و چگونگی تجرد آن از دیدگاه ابن¬عربی و ملاصدرا. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی: تهران.
مقاله¬ها:
احمدی، هایده و شیدا، شهرزاد .(1402). بررسی و تحلیل چگونگی رسیدن به حیرت از گذر نفس در آراء خواجه عبدالله، احمد غزالی و نجم رازی، تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی، شماره 57، صص 539-520.
احمدی، سجاد.(1394). تحلیل تطبیقی اندیشه هوسرل و سهروردی درباره وجود، معرفت پژوهی. ش 47. صص98-81.
جعفری، انسیه. (1398). نفس واحده در عرفان، مجله عرفان اسلامی، ش60.صص150-131.
محمدی فشارکی، محسن و موسوی، سعاد .(1394). کتاب شناسی عین القضاه همدانی، آینه پژوهش، سال26. ش6. صص121-107.
پایان¬نامه¬ها:
غفوری، محبوبه.(1384). بررسی دیدگاه¬های عین القضاه همدانی و شیخ شهاب الدین سهروردی درباب نفس و مقایسه آن با دیدگاه¬های روان شناسی یونگ و فروید، پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.