Comparative Analysis of Human Origin from Molana and Jean-Paul Sartre's View Point
Subject Areas : شعر
1 - Assistant Professor, Persian Language & Literature, Islamic Azad University, Garmsar Branch
Keywords: عرفان, Mysticism, مولانا, philosophy, فلسفه, Molana, اصالت بشر, سارتر, human origin, Sartre,
Abstract :
Human origin or existence is a philosophical issue which has always been philosophers and scholars' concern in east and west. Western existentialist specially Sartre emphasized psychic nature of human and priors existence to nature; while the human's existence in Islamic mysticism – specially from Molana's view point – is of two aspects: worldly and unworldly in a way that his nature priors his existence. The findings – which obtained in documental and descriptive method – try to explain the human's nature by from Molana and Jean-Paul Sartre. Sartre believes that human nature would end by death while Molana knows two natures for human: spiritual and mortal which he can reach the immortality by passing the world.
ابن سینا. 1403ق، الاشارات والتنبیهات، شرح نصیرالدین طوسی، شرح الشرح قطبالدین رازی، قم: انتشارات بلاغت.
ابن عربی، محی الدین. 1423ق، فصوص الحکم، تعلیقات لابوالعلاء عفیفی، بیروت: دار الکتاب العربی.
استراترن، پُل. 1379ش، آشنایی با سارتر، ترجمه زهرا آرین، تهران: نشر مرکز.
امنخانی، عیسی. 1392ش، اگزیستانسیالیسم ادبی، چاپ اوّل، تهران: علمی فرهنگی.
بلخی، مولانا جلال الدین. 1392ش، غزلیات شمس، تفسیر محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
بلخی، مولانا جلال الدین. 1392ش، مثنوی معنوی، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: علمی فرهنگی.
بلخی، مولانا جلال الدین. 1393ش، فیه ما فیه، تهران: معین.
بلکهام، هرولدجان. 1382ش، شش متفکر اگزیستانسیالیست، ترجمه محسن حکیمی، تهران: مرکز.
بهاری، شهریار. 1367ش، انسان شناسی نظری، تهران: نشر دلیل ما.
جعفری، محمدتقی. 1376ش، مولوی و جهان بینی در مکتبهای شرق و غرب، تهران: بعثت.
خدایار، امیرناصر. 1367ش، ژان پل سارتر، تهران: شرکت سهامی چاپ فرهنگ ایران.
رجبی، محمود. 1379ش، انسان شناسی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
رحیمنژاد، سلیم. 1364ش، حدود آزادی انسان از دیدگاه مولوی(جبر و اختیار)، تهران: انتشارات طهوری.
رحیمیان، سعید. 1383ش، مبانی عرفان نظری، تهران: سمت.
سارتر، ژان پل. 1361ش، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، ترجمه مصطفی رحیمی، تهران: مروارید.
سارتر، ژان پل. 1382ش، هستی و نیستی، ترجمه عنایتالله شکیباپور، تهران: دنیای کتاب.
لافراژ، رنه. 1383ش، اصول فلسفه اگزیستانسیالیسم، ترجمه احمد پزشکپور، تهران: شهریار.
نصری، عبدالله. 1376ش، سیمای انسان کامل از دیدگاه مکاتب، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
نوالی، محمود. 1373ش، فلسفههای اگزیستانس و اگزیستانسیالیسم تطبیقی، تبریز: دانشگاه تبریز.
هالینگ، دیل. 1381ش، تاریخ فلسفه غرب، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، تهران: ققنوس.
مقالات
حسنزاده، صالح. 1389ش، «بحث تطبیقی اگزیستانسیالیسم غربی و اصالت وجود در فلسفه اسلامی»، خردنامه صدرا، ش 44، صص 60-74.
حیدری چناری، یوسف. 1390ش، «انسانشناسی واحد در فلسفه و عرفان ابن سینا»، پژوهشهای اعتقادی و کلامی، ش1، دوره3، صص 53- 79.
محمدی فشارکی، محسن. 1393ش، «تحلیل داستان گدای ساعدی بر اساس اصول مکتب اگزیستانسیالیسم»، فصلنامه متنپژوهی، دوره18، شماره60، صص 105- 124.
_||_Ibn Sina. (1403BC). Et Isharat Altnbyhat. Magis Nasir. Quod al-Din Alshrh Qutb Rasis. Qom: Blaghh publications.
Ibn-Arabica, Mohiuddin. (1423). Hekam. Afifi Abul suspensionis. Editio octava. Beryti, Daralktab al.
Strathairn, Pauli. (1392) Introductio in Sartre. Suspendisse Zahra translatione. Tehran: Press Centre.
Amnkhany, Iesu. (1383). Literary exsistentialismi. Primum Ed. Tehran, scientifica et culturae.
Blk Cham Hrvldjan. (1382). Shesh existentialist amicitie. Mohsen Hakimi translatione. Tehran: Centrum est.
Balkhi, Rumi Jlaldyn. (1392). Masnavi. Forouzanfar BdyAlzman disciplinam. Tehran, scientifica et culturae.
Balkhi, Rumi Jlaldyn. VII. (1392). Uana 'Accomodatae. Imperatorem Machometum Reza Shafiee interpretatio. Tehran: Disputatio.
Balkhi, Rumi Jlaldyn. VIII. (1393). Ma-fih Fierro. Tehran: tradidit.8.
vere, Shahryar. (1367). Theoretical anthropologia. Tehran: De publicatione nobis.
Apium prout stylus. (1376). Romans Rumi scholarum in Oriente et Occidente. Tehran: missionem.
HsnZadh Saleh. (1389). Disputatio discussion of Western Roman exsistentialismi et receptum in philosophia. Kheradnameh Sadra. No. 44, p. 60-74.
Árborem sycómorum Heydari 12 Rev. (1390). «Science of Ibn in philosophia et mystica." Totius Doctrinalis Controversiae-theologicorum annum. I SB. Volumen III. , Pp. 53. LXXIX.
Khudayar, Amyrnasr. (1367). Jean-Paul Sartre. Tehran: Iran culturae editis Corporation.
Rajabi Mahmoud. (1379). Anthropologia. Qom, Imam Khomeini Institutio et Research Institute (RA).
RhymNzhad: Salim. (1364). De fiduciam Rumi (Jbrvakhtyar). Tehran: Tahoori.
RAHIMIAN, dixi. (1383). Mystica fundamenta montium. Tehran latus.
Aquinas, Saint-Paul. (1382). Ens et nihil. NaytAllh Shkybapvr translatione. Tehran: libri mundi.
Aquinas, Saint-Paul. Exsistentialismi et humanistica. Mostafa Rahimi translatione. Tehran: dissectum.
Lafrazh, Marcus Tullius. (1383). De philosophia ex exsistentialismi. Translata ab Ahmad Pezeshkpour. Shahriar Tehran.
Fesharaki imperatorem Machometum, Mohsen. (1393). «Exsistentialismi Saeedi mendicus fabula fundatur in principiis." Journal MtnPzhvhy18.( 60). Paginae105-124
Macquarie, Johannem (1376), Martin Heidegger, translatione Mhmdsydhnayy Kashani, Tehran: Gross
Nasri, Abdullah. (1376). Plena humanus perspective a facie scholarum. Tehran Allameh Tabatabaei scriptor University.
Nawal Mahmoud. (1373). Disputatio philosophiae exsistentialismi existentiae. Tabriz University, Tabriz.
Halyng, Date. (1381). West historia et philosophia. A. Azarang translatione. Tehran: Phoenix.