Analyzing the similarity of Avini's speech texts with Jung and Molana in mystical teachings
Subject Areas : شعرseidezahra hosseini nia 1 , saber emami 2 * , Amir Ismaeil Azar 3
1 - Ph.D. student, Department of Persian Language and Literature, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Visiting Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
|Faculty Member of Tehran University of Arts, Tehran, Iran
3 - Associate Professor and Faculty Member of the Department of Persian Language and Literature, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: mysticism, Molavi, Sustainability literature, Jung, Avini,
Abstract :
before and after it, it forms an intertwined network of meanings, similarities and semantic and linguistic differences. From this point of view, it is comparative and interacts with the texts before and after itself. As a branch of contemporary literature, sacred defense literature has acquired some of its meanings through interactive relationships with earlier texts, especially mystical texts, and from a comparative perspective with mystical literature, it is somewhat in line with a common meaning-making discourse. In this article, we have tried to analyze the mystical origins and the similarity of the texts of Avini with the works of Molana and Carl Gustav Jung using a descriptive analytical method with a comparative approach. The results of this research show the alignment of Avini's words with concepts such as; manifestation, light, darkness, and the meeting of God, which are the most frequent words and concepts of Molana's verses and mysticism, and which are used with a new expression in the proposal and process of Jung's individuality.
قرآن مجید
آوینی، سید مرتضی.1393.ش، گنجینۀ آسمانی، چاپ 5،تهران: نشرواحه.
اسنودن، روت .1398ش، خودآموز یونگ ترجمۀ نورالدین رحمانیان، تهران: نشرآشیان.
امامی، صابر.1380ش، اساطیر در متون تفسیری فارسی، تهران: گنجینه فرهنگ.
انیس دوویکتور.1399 ش، «روایت جنگ در دل جنگ» با نگاهی به مستندهای سید مرتضی آوینی، مترجم محمدمهدی شاکری، انتشارات واحه.
تاجالدینی، علی.1390ش، همسفر خورشید، تهران: نماد اندیشه.
.......................... 1372ش، استعارات تأویلی، تهران: نماد اندیشه.
سجادی، سیدجعفر.1393ش، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: طهوری.
شمیسا، سیروس.1398. یونگ میگوید، تهران: نشرقطره.
رحیمـیان، سـعید.1383ش، تجلّـی و ظهور در عرفان نظری، قم، تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
کلابادی، ابوبکر محمد. 1371ش، کتاب تعرّف، به کوشش دکتر محمدجواد شریعت، تهران: اساطیر.
مولانا، جلالالدین محمد بلخی. 1386ش، کلیات شمس، تصحیح: بدیعالزمان فروزانفر، تهران: هرمس.
………………………. 1388ش، شرح جامع مثنوی، کریم زمانی، دفتر2و3،تهران: اطلاعات.
یونگ، کارل گوستاو.1396ش، انسان و سمبلهایش، ترجمۀ محمود سلطانیه تهران: نشرجامی.
هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان.1390ش، کشفالمحجوب، به تصحیح دکتر محمود عابدی، تهران: سروش.
مقالهها
امامی، صابر.1382ش، «مولانا و کهن الگوهای یونگ» فصلنامه هنرشماره 51 تهران: نشر وزارت فرهنگ و هنر اسلامی، ص1-30.
باغبانی، معصومه، جمشیدی، لیلا.1399ش، «بررسی تطبیقی اندیشههای مقاومت در شعریحییالسماوی و محمدرضا شفیعی کدکنی»، مطالعات ادبیات تطبیقی، سال14، شماره56، ص115-144.
شمس، محمدجواد، مقدادیان، عادل.1393ش، شماره 14، «مفهوم عرفانی نور و ظل در قرآن و سنت»، پژوهشنامۀ عرفان ص39-59.
کمانه، ریحانه.1399ش، «عقل و عشق از دیدگاه مولانا و حافظ» مطالعات ادبیات تطبیقی، سال14، شماره56، ص551-580.
محمدی، علی و اسماعیلیپور، مریم.1390ش، « بررسی وتحلیل کهن الگوی آنیما در غزلهای مولانا»، دو فصلنامه علمی پژوهشی ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا تهران شماره 5 زمستان، ص111-153.
............................. ۱۳۹۳ش، «بررسی تطبیقی کهن الگوی سایه در آراء یونگ و ردپای آن در غزلهای مولانا» مجله مطالعات عرفانی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، شماره 19، تابستان.ص5-28.
_||_