Mine outside circulation Employment (Educational Study Concepts of Life's Difficulties Well-Being System of EntityFrom the mind and language of Rumi and Victor Frankl)
Subject Areas : شعر
halma allawerdy
1
,
hosein arian
2
*
,
Tooraj aghdaie
3
,
mahri talkhii
4
1 -
2 -
3 - Department of Persian Language and Literature, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
4 -
Keywords: Rumi, Viktor Frankl, difficulties in life, logotherapy, allegory, meaning.,
Abstract :
One of the basic issues of human concern is the difficulty of human life. The hardships of life can have a great result, which has a great contribution in creating meaning. According to Rumi, existence is a suitable platform for the growth and flourishing of human abilities, and one of the most important grounds for its realization is the hardships of life. The hardships that can be seen with a new and spiritual perspective can bring the meaning of life to people. From this point of view, what is considered difficult at first glance, can be good and a way to human perfection. Rumi has presented this truth with the language of allegory and story and a beautiful expression. On the other side, there is Viktor Frankl, a psychologist and the founder of logotherapy, whose bitter experiences in the concentration camp and death (Auschwitz) made him
In the following article, we have tried to extract and examine the intellectual commonalities of these two thinkers by inductive-analytical method. and explore the way of making life's difficulties meaningful from Frankel's point of view. The results of the research show that these two sages have a deep belief in the meaning of life's difficulties; Because difficulties make a person free from selfishness and give him the ability to develop his inner talents and make his attention to spiritual aspects more obvious and give meaning to his life.
قرآن کریم.
آزاد،پیمان، مثنوی زبان معرفت،چاپ دوم، تهران، نشر البرز.
اورلیوس، مارکوس(1389). تأملات. ترجمۀ عرفان ثابتی. چ سوم. تهران: ققنوس.
براکل الکساندر ،(1396) هلوکاست،ترجمه ی مهدی تدینی، چاپ اول، تهران، ثالث.
تیرانداز، محمدعلی (1397)، هندسه ی معنا در پرگار مولانا،چاپ اول، نشر نگاه معاصر.
تیسا، سادها(1386). بودا و اندیشه¬های او. ترجمۀ محمدتقی بهرامی. چ دوم. تهران: جامی.
شریعت باقری، محمدمهدی و عبدالملکی، سعید (1387). تحلیل روانشناسی خودشکوفایی از دیدگاه مولانا و کال راجرز. چ اول. تهران:، دانژه.
شیرازی ،وصال(1345) دیوان وصال شیرازی، به سعی و اهتمام محمد عباسی،تهران، نشر کتابفروشی فخر رازی.
کریفت، پیتر (1398)،سه فلسفه ی زندگی، ترجمه ی بتول قزل بیگو، چاپ اول،کرگدن.
عباسی، شهاب¬الدین(1387). فرهنگ نام¬آوران معاصر. چ اول. تهران: مروارید.
فرانکل، ویکتور(1385). انسان در جستجوی معنا. ترجمۀ نهضت صالحیان و مهین میلانی. چ هفدهم. تهران: درسا.
(1391). انسان در جستجوی معنای غایی. ترجمۀ شهاب¬الدین عباسی. چ اول. تهران: کتاب پارسه.
(1372). پزشک و روح. ترجمۀ فرخ سیف بهزاد. چ سوم. تهران: دُرسا.
__________(1392)فریاد ناشنیده برای معنا،روان درمانی و انسان گرایی، ترجمه ی دکتر مصطفی تبریزی و علی علوی نیا، چاپ چهارم، تهران، فراروان.
کی یر کیگارد، سورن،(1396)، ترس و لرز، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، چاپ پانزدهم، تهران، نی.
مردیها، مرتضی، (1397) در حضرت مثنوی، چاپ اول، تهران، علم.
مولوی، جلال¬الدین محمد( 1372). فیه ما فیه. ويرايش جعفر مدرس صادقي. تهران: مركز.
(1380). مثنوی معنوی، مطابق نسخه نیکلسون. چ دوم. تهران: سورۀ مهر.
معین، محمد(1387). گزیدۀ فرهنگ معین. چ اول. تهران: فرهنگ نما.
نجم¬آبادی، کیوان(1386). هستی و جلال¬الدین. چ اول. تهران: چشمه.
نراقی، آرش(1390) آینۀ جان. چ دوم. تهران: نگاه معاصر.
نصر، سیدحسین و دیگران(1383). گنجینۀ معنوی مولانا. ترجمۀ شهاب¬الدین عباسی. چ اول. تهران: مروارید.
نیچه، فردریش(1386)، غروب بت ها، ترجمه داریوش آشوری،چاپ اول، تهران، آگه.