Investigate the effected factors on the knowledge management maturity in Art and Cultural Organization of Tehran Municipality
Subject Areas : Behavioral Studies in ManagementAli AliMohammadi 1 , Abdolreza Sobhani 2 , Alireza Ebrahimpour 3 , Bahram Alishiri 4
1 - Ph.D Student in Cultural Planning and Management,Azad University, South Tehran Branch
2 - Assistant Professor, Azad University, South Tehran Branch
3 - Assistant Professor, Azad University, South Tehran Branch
4 - Assistant Professor, Azad University, South Tehran Branch
Keywords: knowledge-based organization, Human Resource Empowerment, implementation of knowledge management strategy, redesigning the reward system, and redesigning the structure,
Abstract :
The aim of the current applied, descriptive and correlational study was to investigate the effected factors on the the knowledge management maturity in Art and Cultural Organization of Tehran Municipality. The research population comprised 2500 employees in Art and Cultural Organization of Tehran Municipality out of whom a sample 384 was randomly selected, based on Morgan Table, to participate in the study. The research data were collected using a researcher-made five-point level Likert scale questionnaire comprising 5 factors and 25 items tapping the participants’ responses were. Therefore, 400 questionnaires were distributed among members of the target population. Having distributed and collected the questionnaires, we analyzed descriptively and inferentially. Descriptively, features like absolute and relative frequency, mean, standard deviation and variance of background and main variables were estimated. Inferentially, correlational tests, multiple regression and F-Test used indicated that human resource empowerment, knowledge-based organization, implementation of knowledge management strategy, redesigning the reward system, and redesigning the structure had a significant effect on the knowledge management maturity in Art and Cultural Organization of Tehran Municipality.
اعرابی، سید محمد و موسوی، سعید. (1389). استراتژی دانش. تهران: انتشارات مهکامه.
الوانی، سیدمهدی؛ اردلان، امید و محمدی فاتح، اصغر (1395) تدوین الگوی مدیریت دانش (شناسایی زیرساختها، ابزارها و حوزههای دانشی) فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 30، پاییز صص 13-30.
اردلان، امید، (1390)، "بررسی اثرات فناوری اطلاعات بر توانمند سازی شغلی کارکنان: شرکت برق منطقهای غرب استان کرمانشاه"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس.
تیمور نژاد، کاوه، صریحی اسفستانی، رسول، (1389)، "تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان ستادی وزارت امور اقتصادی و دارایی"، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره 62، صفحات 37 تا 59.
جعفری، مصطفی و اخوان، پیمان (1385). طراحی مدل مفهومی مدیریت دانش با تاکید بر عوامل کلیدی موفقیت، فصلنامه اطلاع رسانی، آموزشی و پژوهشی مدیریت فردا، سال سوم، شماره 13 و 14، صص 32-23.
خطیبیان، ندا (1388). سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش در سازمانها، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، گرایش سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته، دانشگاه تهران
دلاور، علی، کوشکی، شیرین (1392). روش تحقیق آمیخته. تهران: ویرایش.
ده حقی، عباس (1395) مدل ارزیابی کیفیت خدمات فرودگاهی بر اساس Servqual اصلاح شده؛ مورد مطالعه فرودگاه بین المللی مهرآباد؛ کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع؛ تهران.
رضاییان، علی (1391) سیستم اطلاعات مدیریت (مدلسازی اطلاعات)؛ انتشارات سمت؛ چاپ دوازدهم، تهران.
زرگران خوزانی، فاطمه، مستوفی فر، زهره (1398). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد شرکت با نقش میانجی دوسوتوانی نوآوری. کنفرانس بینالمللی مدیریت دانش، بلاکچین و اقتصاد.
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران (1398) معرفی و تاریخچه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. www.farhangsara.ir
سامنی، محسن، (1390)، "توانمندسازی کارکنان و تاثیرآن در سازمان"، اطلاعات علمی 58، سال بیست وپنجم.
شورای عالی انقلاب فرهنگی، (1395) ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانونها و انجمنهای فرهنگی، و نظارت بر فعالیت آنها، مصوبه، http://sccr.ir/pages.
عبداللهی، بیژن، توانمندسازی کارکنان، کلید طلایی مدیریت منابع انسانی/ تألیف: بیژن عبدالهی، عبدالرحیم نوه ابراهیم، تهران: ویرایش، تابستان 1388.
علاقه بند، علی (1391). مدیریت عمومی، انتشارات فروزش، ویرییش سوم، چاپ بیست و پنجم.
فرج اله زاده، آرزو (1392). رابطه بین استراتژی مدیریت دانش (اشتراک دانش) و نوآوری با عملکرد بانکهای صادرات گیلان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور تهران.
قلیچ لی، بهروز (1393). مدیریت دانش، فرایند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسبوکارها، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
کرد، باقر، (1391)، "بررسی عوامل مرتبط با توانمندسازی کارکنان کسب و کارهای کوچک و متوسط خدماتی"، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال پنجم، شماره پانزدهم، صفحه 113- 134.
کریمی، عباسعلی و منصوریان، تالین (1390) بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد سازمانی، فصلنامه علمی - پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال چهارم، شماره 8..
لینچ، ریچارد (1397). مدیریت استراتژیک، (ترجمه وحید خاشعی و فاطمه زرگران)، تهران: نشر فوژان.
مهرکام، ملیکا (1390). رابطه بین بلوغ فناوری اطلاعات و بلوغ مدیریت دانش (مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا.
نوه ابراهیم، عبدالرحیم و عبداللی، بیژن، (1385)، "توانمندسازی کارکنان: کلید طلایی مدیریت منابع انسانی"، نشر ویرایش ص 50-68.
نیازآذری، کیومرث، عمویی، فتانه (1386). عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاههای ازاد اسلامی استان مازندران. اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
منابع لاتین
Andreeva, T. and Kianto, A. (2011), ‘‘Knowledge processes, knowledge-intensity and innovation: a moderated mediation analysis’’, Journal of Knowledge Management, Vol. 15 No. 6, pp. 1016-34.
Andreeva, Tatiana, Aino Kianto, (2012),"Does knowledge management really matter? Linking knowledge management practices, competitiveness and economic performance", Journal of Knowledge Management, Vol. 16, Iss: 4 pp. 617 – 636.
Gibbert, M., Leibold, M., Probst, G. 2002. Five styles of customer knowledge management, and how smart companies use them to create value. European Management Journal, Vol 20, No.5, PP: 459-469.
Kadayam, S. (2016), “New business intelligence: the promise of knowledge management, the ROI of business intelligence”, available at: www.kmworld.com/publications/ whitepapers/KM2/kadayam.pdf. [Google Scholar].
Mumford, M.D. and Licuanan, B., 2004, “Leading for innovation: conclusions, issues and directions ”, The Leadership Quarterly, Vol. 15 No. 1, pp. 163-71.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (2014). The knowledge creating company. Oxford University Press Oxford, UK.
Nonaka, I., Toyama, R., Konno, N., (2000), “SECI, Ba and leadership: a unified model of dynamic knowledge creation”, Long Range Planning, 33(1), pp. 5-34
Nonaka, I., Toyama, R., & Hirata, T. (2008). Managing knowledge flow: aprocess theory of the knowledge-based firm. New York, NY: Palgrave Macmillan.
Plessis, M. d., & Boon, J. A. (2004). Knowledge management in eBusiness and customer relationship management: South African case study findings. International Journal of Information Management, 24(1), 73–86. doi:10.1016/j.ijinfomgt.2003.10.002
Rogers Edward W. (2016) Knowledge Management Book Editor(s): Stephen B. Johnson Thomas J. Gormley Seth S. Kessler Charles D. Mott Ann Patterson‐Hine Karl M. Reichard PhilipA.ScanduraJr.Firstpublished: 31 May 2011 https://doi.org/10.1002/9781119994053.ch4.
Wang, S., & Ariguzo, G. (2004). Knowledge management through the development of information schema. Information & Management, 41, 445-456.
Wang, sheng; Noe, Raymond A (2000), “Knowledge sharing: A review and directions for future research”, Human Resource Management Review: 002-020.
_||_