The Verse of " Making the Religion Perfect " in the Mirror of Eloquence
Subject Areas :
Abstract Articles
Mahin Shahrivar
1
,
Mohammad Ali Rabbi Pour
2
,
Alireza Radbin
3
,
Sadra Alipour
4
1 - PhD Student, Department of Quran and Hadith, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran.
2 - Department of Quran and Hadith Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
3 - Department of Quran and Hadith Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
4 - Department of Quran and Hadith Sciences, Mako Branch, Islamic Azad University, Mako, Iran
Received: 2020-07-04
Accepted : 2020-11-13
Published : 2021-05-22
Keywords:
eloquence,
Keywords: Sureh Maedeh,
make the religion perfect,
tasbigh ( the harmony of top with the bottom,
Abstract :
Abstract
The Holy Qur'an in the appearance, is formed with simple words, but there are deep implications in them. The effect of eloquence to express the meaning of the Glorious Qur'an is conspicuous. Regarding the harmony and inter-relationship of the verses in the Qur'anic interpretation have constructive and valuable benefits; including understanding of exquisite and tender points of the Qur'anic miracle, true finding out of the geometric construction of verses, firm content of the Holy Qur'an which is full of the advantages of verbal, spiritual, and literary arrays . These eloquence of style and standard with the special choice have been used in the verses and chapters. It has unequaled fluency and eloquence in the three settings of expression miracles, scientific miracles, and religious tradition miracles. Regarding the point that the beginning and ending of the verse 3 " Maedeh " is about the sanction of edibles, does the verse " perfection of the religion " which is located among the sanctions, and by itself is an appositive, from the beginning to the end, have any relationship? The Shiite scholars believe that the verse " perfection of the religion is appositive and doesn't have fitness with its beginning and ending and is about the imamate of Ali ( pbuH ). The Sunni scientists believe that the Shiite researchers have looked at this verse without paying attention to the items around them, and the aim of " I perfected the religion to you today " is the perfection of religious percepts, not other things. In this paper, by taking advantages of eloquence and tasbigh ( the harmony of the top with its bottom ) and studying and analyzing the beginning and ending of the verse, we have tried to find the fact.
References:
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتابنامه
قرآن کریم.
ابن ابی الاصبع مصری، عبدالعظیم، (۱۳۶۸)، بدیع القرآن، مشهد: آستان قدس رضوی بنیاد پژوهشهای اسلامی.
ابنانبارى، عبدالرّحمن، (1362)، البیان فى غریب اعراب القرآن، جلد1، قم: موسسة دار الهجرة.
الصغیر، محمّدحسین، (1412ق.)، اصول البیان فی ضوء القرآن، جلد1، بیروت: دارالمورخ العربی.
امینی، عبدالحسین، (١٣۶٨)، الغدیر، جلد 1، تهران: کتابخانۀ بزرگ اسلامی.
آلوسی، سید محمود، (1415ق)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دار الکتاب العلمیّه.
آهنی، غلامحسین، (۱۳۹۳)، نقد معانی در صنعت نظم و نثر فارسی، اصفهان: تایید.
بحرانی، هاشم، (1416ق)، البرهان فی تفسیر القرآن، جلد2، تهران: بنیاد بعثت، چاپ2.
جرجانی، عبد القادر، (1407ق)، اسرار البلاغت فی علم البیان، جلد1، بیروت: دار الکتب العلمیه، چاپ3.
حمدی، محمّد، (۱۴۰۴ ق)، البلاغه العربیة فی ضوء الاسلوبیه و نظریة السیاق، رباط: دار الوائل.
حویزى، عبدعلى، (1415ق)، نور الثقلین،جلد1، قم: اسماعیلیان، چاپ4.
خطیب قزوینی، محمّد، (بی تا)، الیضاح فی علوم البلاغة علم معانی و البیان و البدیع، بیروت: دارالکتب العلمیة، چاپ ۲.
رجایی، محمّد، (۱۳۵۳)، معالم البلاغة در علم معانی و بدیع، شیراز: دانشگاه شیراز، چاپ ۲.
زمخشری، جارالله، (1407ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، جلد ۲، بیروت: دارالکتاب العربی، چاپ3.
سبحانی، جعفر، (1387)، تفسیر صحیح آیات مشکلۀ قرآن، قم: مؤسسۀ امام صادق (ع)، چاپ4.
سیوطی، عبدالرّحمن، (1404ق.) ، در المنثور فی تفسیر المأثور، جلد2، قم: کتابخانۀ آیه الله المرعشی النجفی.
سیوطی، عبدالرّحمن، (1421ق.)، الإتقانفیعلوم القرآن، جلد 1، بیروت: دارالکتب العربی، چاپ2.
شبر، عبدالله، (1407 ق)، الجوهر الثمین فی تفسیر الکتاب المبین، کویت: شرکة مکتبة الالفین، جلد2.
شمیسا، سیروس، (۱۳۷۰)، بیان، تهران: فردوس.
طباطبایى، عبد العزیز، (1417ق)، أهل البیت(ع) فی المکتبة العربیة، جلد5، قم: موسسة آل البیت(ع).
طباطبایى، محمّدحسین، (1374)، المیزان فی تفسیر القرآن، جلد5، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چاپ2.
طبرسى، فضل بن حسن، (1375)، ترجمۀ تفسیر جوامعالجامع،جلد2، مشهد: آستان قدس رضوى، بنیاد پژوهشهاى اسلامى.
طوسى، محمّد، (بی تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، جلد3، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
علمالهدى، على، (1431ق)، تفسیر الشریف المرتضى المسمى، جلد2، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
فخر رازی، محمّد، (1420ق)، مفاتیح الغیب، جلد11، بیروت: دار إحیاء التراث العربیّ، چاپ3.
فولادوند، محمّدمهدى، (1418ق)، ترجمه قرآن، تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامى، چاپ3.
قریب، عبدالعظیم، (۱۳۰۸)، کتاب البدیع، تهران: فردوسی، چاپ ۲.
قویم، عبدالقویم، (۱۳۶۱)، فنون ادبی بیان، افغانستان: پوهنتون.
لاهوتی، میرزا مهدی خان، (۱۳۰۴)، بدایع عروض در علم شعر فارسی، تهران: مطبعة مجلس.
مطلوب، احمد، (۱۳۹۳ ق.)، عبدالقاهر الجرجانی و بلاغته و نقده، کویت: وکالة مطبوعات.
ملکی، محمّدباقر، (1389)، مناهج البیان، قم: اسراء، چاپ2.
مغنیه، محمّدجواد، (1424 ق)، التفسیر الکاشف، قم: دار الکتاب الإسلامی، جلد3.
نجفقلی، حسام الدّوله، (1362)، دره نجفی در علوم عروض بدیع قافیه، تهران: کتابفروشی فروغی.
ب - مقالات
آبادی قرائی سلطان، احمد(1396)، تبیین فهم آیۀ اکمال دین بر اساس نظم فراخطی قرآن، مجله پژوهشهای زبانشناختی قرآن، دورۀ 6، ش 10، ص: 16.
کاشفی، امیر محمود، (۱۳۸۱)، قول و احسن آن در قرآن کریم ، فصلنامه دانشکده ادبیّات و علوم انسانی تهران: دوره ۵۳ ، شمارة ۱۶۳ و ۱۶۴ ، ص: 22.
واعظی، احمد، ( 1383)، ساحتهای معناپژوهی، مجلّۀ حوزه و دانشگاه، ش 39، ص: 11.
_||_