Anwari and Innovation in Lyric Language
Subject Areas :
Abstract Articles
Forough Jalili
1
*
1 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran.
Received: 2019-10-05
Accepted : 2020-03-07
Published : 2020-05-21
Keywords:
ode,
Keywords : Anwari,
lyricism,
conversing language,
literal language,
Abstract :
Abstract
Anwari is of the innovative and impressive poets who has played basic and historic role in the stability of ode with a special theme and organization. He has been able to combine the Persian poetry with a thorough imaginative lyricism and in this way to use its implications and relations as an integrative part of the ode. The ode that Anwari has innovated and introduced to the literary society has exclusive theme and specification which has modern and unprecedent approach. This has resulted in the emergence of innovation in his structure and the form of odes and has paved the way in using lingual and expressional norms other than what was in traditional system. Anwari has merged the mold of lyricism with a simple and fluent language and in this way has eliminated the space between colloquial and poetic words by utilizing the talents of speech language and created a kind of loyalty between them. This lingual behavior has suitably integrated the language of art and ordinary language and has adapted the elements and possibilities of speaking language to speaking one. Consequently, has created an emotive and exquisite language that is artistic and poetic, at the same time it is simple, fluent and natural and is far from preciosity.
References:
فهرست منابع و مآخذ
آتشی، منوچهر، (1369)، از پنجرههای زندگانی (برگزیدة غزل امروز ایران)، به کوشش محمّد عظیمی، تهران: آگاه، چاپ اوّل.
اخوت، احمد، (1371)، دستور زبان داستان، اصفهان: فردا، چاپ اوّل.
انوری، علی بن محمّد، (1367)، دیوان انوری، با مقدّمة سعید نفیسی، تهران: نگاه، چاپ اوّل.
ایرانی، اکبر، (1370)، هشتگفتار پیرامون حقیقت موسیقی غنایی، تهران: حوزة هنری، چاپ اوّل.
باباچاهی، علی، (1377)، گزارههای منفرد، جلد1، تهران: نارنج، چاپ اوّل.
ــــــــــــ ، (1384)، عاشقانهترینها، تهران: ثالث، چاپ اوّل.
بهبهانی، سیمین، (1369)، از پنجرههای زندگانی (برگزیدة غزل امروز ایران)، به کوشش محمّد عظیمی، تهران: آگاه، چاپ اوّل.
بیشاب، لئونارد، (1378)، درسهایی دربارة داستاننویسی، ترجمة محسن سلیمانی، تهران: سوره، چاپ اوّل.
بینیاز، فتحالله، (1392)، درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی، تهران: افراز، چاپ سوم.
زرّینکوب، عبدالحسین، (1371)، سیری در شعر فارسی، تهران: علمی، چاپ سوم.
رزمجو، حسین، (1372)، انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی، مشهد: آستان قدس، چاپ دوم.
ریچاردز، آی، (1375)، اصول نقد ادبی، ترجمة سعید حمیدیان، تهران: علمی و فرهنگی، چاپ اوّل.
شفیعی کدکنی، محمّدرضا، (1389)، مفلس کیمیافروش، نقد و تحلیل شعر انوری، تهران: سخن، چاپ چهارم.
شمسقیس رازی، (1335)، المعجم فی معاییر الاشعار العجم، به تصحیح علاّمه محمدبن عبدالوهّاب قزوینی و مقابله و تصحیح مجدّد مدرّس رضوی، تهران: دانشگاه تهران، چاپ اوّل.
شمیسا، سیروس، (1362)، سیر غزل در شعر فارسی، تهران، فردوسی، چاپ اوّل.
ــــــــــــــ ، (1378)، انواع ادبی، تهران: فردوس، چاپ ششم.
ــــــــــــــ ، (1383)، سبکشناسی شعر، تهران: میترا، چاپ اوّل.
صفا، ذبیحالله، (1368)، تاریخ ادبیّات در ایران، جلد اوّل، تهران، چاپ نهم.
عبادیان، محمود، (1384)، تکوین غزل و نقش سعدی، تهران: اختران، چاپ اوّل.
عوفی، محمّد، (1361)، تذکرة لبابالباب، به قلم محمّد عبّاسی، تهران، فخررازی، چاپ اوّل.
فتوحی، محمود، (1386)، بلاغت تصویر، تهران: سخن، چاپ اوّل.
کنان، شلومیتریمون، (1387)، روایت داستانی: بوطیقای معاصر، ترجمۀ ابوالفضل حری، تهران، نیلوفر، چاپ اوّل.
م.آزاد (محمود آزاد تهرانی)، (1369)، از پنجرههای زندگانی (برگزیدة غزل امروز ایران)، به کوشش محمّد عظیمی، تهران: آگاه، چاپ اوّل.
محجوب، محمّدجعفر، (1350)، سبک خراسانی در شعر فارسی، تهران، فردوس، چاپ اوّل.
مستوفی، حمداله، (1381)، تاریخ گزیده، به اهتمام دکتر عبدالحسین نوائی، تهران: امیرکبیر، چاپ چهارم.
معین، محمّد، (1371)، فرهنگ معین، جلد2، تهران: امیرکبیر، چاپ هشتم.
همایی، جلالالدّین، (1371)، فنون بلاغت وصناعات ادبی، تهران: هما، چاپ هشتم.
_||_