A Sociological Analysis Of The Role Of Municipal Advertising Teasers In Fostering Civic Culture And Social Participation: A Case Study Of
Subject Areas : DevelopmentAli Akbar Shafighi 1 , Mansour Haghighatian 2 * , Asghar Mohammadi 3
1 - Department of Sociology, Deh.C., Islamic Azad University, Dehaghan, Iran.
2 - Department of Sociology, Deh.C., Islamic Azad University, Dehaghan, Iran.
3 - Department of Sociology, Deh.C., Islamic Azad University, Dehaghan, Iran.
Keywords: Enhancing Civic Culture, Social Participation, Advertising Teasers, Isfahan City, Target Community.,
Abstract :
In modern societies, municipalities play a crucial role in enhancing civic culture and increasing social participation. One of the effective tools in this regard is advertising teasers. However, the extent to which these teasers influence citizens' behavior and strengthen social participation has not been thoroughly examined. This study, through a case analysis of Isfahan, investigates the role of municipal advertising teasers, aiming to assess their impact on citizens' behavioral changes as well as their role in fostering social responsibility and civic engagement. This research employs a descriptive-analytical method. The required data were collected through documentary and library studies and analyzed using qualitative content analysis. The findings indicate that municipal advertising teasers in Isfahan have been effective in promoting civic culture and encouraging social participation. This impact is particularly evident in areas such as individual responsibility, participation in urban environmental preservation, and collaboration in community programs. However, the effectiveness of these teasers depends on factors such as message quality, presentation style, frequency, and alignment with citizens' needs and values. Advertising teasers can serve as a powerful tool for promoting civic culture and increasing social participation. To enhance their effectiveness, it is essential to design these teasers based on a precise analysis of the target audience, the use of messages aligned with cultural values, and the application of creative advertising techniques. Additionally, continuous evaluation of their effectiveness can contribute to their optimization and quality improvement.
قیصری، نوراله. 1398. مشارکت اجتماعی؛ معناکاوی یک مفهوم راهبردی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات راهبردی ناجا، دورۀ 14، شمارۀ 11، 59-31.
اتحادمحکم، سحر. 1402. تحلیل راهبردی تأثیر بیلبوردهای تبلیغاتی بر منظر شهری منطقۀ یک شیراز. دوفصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهش هنر، دورۀ 13، شمارۀ 25، 64-45.
آتوسا. اعظم کثیری، 1394. تطبیق معناشناختی نظام تبلیغات محیطی و شهر پایدار. فصلنامۀ علمیپژوهشی-معماری و شهرسازی پایدار، دورۀ 34، شمارۀ 2، 58-47.
ایراننژاد، الهام. مهداد، علی. گلپرور، محسن. 1402. تدوین بستۀ جامع آموزش شهروندی براساس ابعاد نُوین این پدیده: یک مطالعۀ کیفی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، دورۀ 13، شمارۀ 51، 18-1.
رضویدینانی، ابتسام. 1401. نظریههای فرهنگی. ویراستار زهرا کریمی، چاپاول، اراک: ذوق لطیف.
ژیانپور، مهدی. نیلی احمدآبادی، علیرضا. ناجی اصفهانی، زهرا. 1395. سنجش ضریب نفوذ تبلیغات کمیتۀ فرهنگ شهروندی در شهر اصفهان. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات جامعهشناختی شهری، دورۀ 6، شمارۀ 18، 170-145.
سهرابزاده، مهران. نیازی، محسن. میری، سمیه. 1400. مطالعۀ فراترکیب فرهنگ شهروندی در جامعۀ ایران. دوفصلنامۀ علمیپژوهشی-جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دورۀ 10، شمارۀ 1، 52-25.
شفیقی، علیاکبر. حقیقتیان، منصور. محمدی، اصغر. 1403. تبلیغات شهری و تأثیر آن بر رفتار شهروندان با رویکرد تغییرات اجتماعی و فرهنگی (موردمطالعه: شهر اصفهان). فصلنامۀ علمیپژوهشی-تغییرات اجتماعی-فرهنگی، دورۀ 21، شمارۀ 82، 93-73.
فلاح، امیر. تاجیک اسماعیلی، سمیه. 1399. نقش تبلیغات محیطی (بیلبوردها و تلویزیونهای شهری)، بر مشارکت شهروندان در اجرای طرح آسمان آبی و زمین پاک. فصلنامۀ علمیپژوهشی-تغییرات اجتماعی-فرهنگی، دورۀ 17، شمارۀ 2؛ (پیاپی 65)، 170-145.
کاظمی، امیر. مظفری، شاهین. 1398. بررسی رابطۀ تبلیغات شهری و آگاهی از حقوق شهروندی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات مدیریتشهری، دورۀ 11، شمارۀ 39، 33-18.
ماسوله، سعید عسکری. صالحی، وحید. 1401. رابطۀ مسئولیتپذیری در سبک زندگی توسعۀ محور شهروندان. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، دورۀ 10، شمارۀ 2؛ (پیاپی 22)، 260-241.
معنویراد، میترا. مددی. شادی، 1399. بازنمایی بصری استعاره در بیلبوردهای شهری. نشریۀ علمیپژوهشی-باغنظر، دورۀ 17، شمارۀ 93، 104-93.
ملکشاهی، غلامرضا. نیکپور، عامر. غلامی، سپیده. 1397. شناخت و ارزیابی عوامل مرتبطبا مشارکت شهروندان در مدیریتشهری. دوفصلنامۀ علمیپژوهشی-جامعهشناسیِ نهادهای اجتماعی، دورۀ 5، شمارۀ 12، 350-327.
نجاتیحسینی، سیدمحمود. کوثری، مسعود. 1393. مشارکت شهروندی در جهان شهری: ایدههای اجتماعی و رویههای چندفرهنگی. ویراستار: محمدعلی زکریایی، چاپاول، تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ.
Eisend, Martin. Schmidt, Susanne. 2015. Advertising Repetition: A Meta-Analysis On Effective Frequency In Advertising. Journal Of Advertising, 44(4): 415-428.
Qader, Khowanas Saeed. Hamza, Pshdar A. Othman, Rizhin Nuree. Anwer, Sanarya Adnan. Hamad, Hawkar Anwar. Gardi, Bayar. Ibrahim, Hamin Khasrow. 2022. Analyzing Different Types Of Advertising And Its Influence On Customer Choice. International Journal Of Humanities And Social Science, 4(6): 8-21.
Wilson, Rick T. Hendrickson Lohmeier, Jill. Lustick, David S. Chen, Robert F. 2021. Using Transit Advertising To Improve Public Engagement With Social Issues. International Journal Of Advertising, 40(5): 783-809.