Investigation of the validity of mystical intuition and the possibility of its epistemological justification with the theory of reliabilism in Mulla Sadra’s point of view
Subject Areas : Epistemological researches
1 - Faculty Member of Islamic Azad University of Fasa
Keywords: Mulla sadra, Intuition, Epistemic Justification, intuitive knowledge, Reliabilism,
Abstract :
The epistemological value and validity of intuitive consciousness and knowledge has always been discussed by philosophers and mystics. Naturally, mystics defend such heartfelt cognition, or so-called discovery and intuition but for an epistemologist who looks at the problem with rational criteria, the question is why and for what reason should the intuition of the mystic be acknowledged and believed? In various mystical traditions and even some philosophical schools, especially among the theologians of the Abrahamic religions, revelation and the resulting beliefs are considered valid and are emphasized and accepted as one of the important ways of acquiring knowledge. The claim of this paper is that it seems that the theory of reliabilism can justifiably justify the propositions and beliefs about the universe that have been obtained through intuition. This justification is especially valuable for those who did not themselves participate in mystical experience. Reliabilism is one of the external approaches to epistemic justification that has a greater talent for justifying intuitive motives.
قرآن کریم
انجیل مقدس
آکمپیس، توماس.1383. تشبه به مسیح، ترجمه سایه میثمی، نشر هرمس، تهران.
ا بن سینا. 1375. الاشارات و التنبیهات، 3 جلدی ، مع الشرح للمحقق الطوسی، نشر البلاغه، قم.
ابن عربی، محیی الدین،بی تا ، الفتوحات المکیه، (4 جلدی)، نشر دار صادر، بیروت .
--- .1370. فصوص الحکم، مع التعلیقات ابوالعلاء عفیفی، نشر الزهرا، قم .
--- . 1385 . فصوص الحکم، درآمد، برگردان، توضیح و تحلیل محمد علی و صمد موحد، نشر کارنامه، تهران.
استیس ، والتر . 1375. عرفان و فلسفه، ترجمه بهاالدین خرمشاهی، انتشارات سروش، تهران.
پایا،1382، علی، فلسفه تحلیل (مسائل و چشم اندازها)، نشر طرح نو، تهران .
پور سینا، زهرا .1381 . تأثیر گناه بر معرفت، فصلنامه مفید، تابستان ،ش 30.
جوادی آملی، عبدالله .1372 .تحریر تمهید القواعد،صائن الدین علی بن محمد ترکه، نشرالزهرا، تهران .
--- 1385. تفسیر انسان به انسان، مرکز نشر اسراء، قم .
جهانگیری، محسن.1375. ابن عربی چهره برجسته عرفان اسلامی، نشر دانشگاه تهران.
سهروردی ، شهاب الدین .1372 . مجموعه مصنفات شیخ اشراق (4 جلدی)، ج2، تصحیح و مقدمه هنری کربن ، نشر پژوهشگاه، تهران.
طباطبایی، سید محمد حسین.1375. المیزان فی تفسیر القرآن، نشر مکتبه الاسلامیه، قم.
--- .1374. شیعه در اسلام، نشر حوزه علمیه، قم.
عطار، فریدالدین.1383. تذکره الاولیا ، تصحیح و تحقیق: محمد استعلامی، نشر زوار، تهران.
فارابی .1381. فصوص الحکم، مع شرح سید اسماعیل الحسن غازانی، تحقیق علی اوجبی، نشر دانشگاه تهران.
قیصری، داود بن محمود .1381. رساله التوحید و النبوه و الولایه( در مجموعة رسائل قیصری، با تعلیق و تصحیح سید جلال الدین آشتیانی) مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران.
کاکایی، قاسم .1381. وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت، نشر هرمس، تهران .
کاشانی، عبدالرزاق. 1372. اصطلاحات الصوفیه، ترجمه محمد خواجوی، نشر مولی، تهران.
کشفی، عبدالرسول.1385. " دسته بندی نظریه های توجیه معرفت شناختی" ، فصلنامه نامه حکمت، ش 8،دانشگاه امام صادق ع،تهران.
کلینی ، محمد ابن یعقوب .کافی، ج2، لوح فشرده نور الانوار 5/2، مرکز تحقیقات علوم اسلامی،قم
گریلینگ، ای. سی .1380. معرفت شناسی، ترجمه امیر مازیار، نشر جهاد، تهران .
مجلسی، محمد باقر. بحار الانوار، (110 جلدی)، لوح فشرده نور الانوار 5/2.
محمدزاده، محمد .1382." توجیه و تحلیل معرفت" ، نامه حکمت،ش2، دانشگاه امام صادق ع، تهران.
ملاصدرا، محمد بن ابراهیم .1981. اسفار (9 جلدی)، داراحیاء التراث العربی، بیروت .
--- 1363الف .کتاب المشاعر، به اهتمام هانری کربن، کتابخانه طهوری، تهران .
--- 1363ب . مفاتیح الغیب، تصحیح: محمد خواجوی، نشر مرکز مطالعات فرهنگی، تهران.
ملکیان، مصطفی. 1381. راهی به رهایی، نشر نگاه معاصر، تهران.
نصر، سیدحسین. 1371. سه حکیم مسلمان، ترجمه احمد آرام، شرکت سهامی کتاب های جیبی، تهران.
یثربی، سیدیحیی. 1374. فلسفه عرفان، نشر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، قم .
_||_