Methodology of Understanding Islamic Texts from the Perspective of Imami Ijtihad
Subject Areas :HOSSEIN ANDALIB 1 * , پیمان عباسیان 2
1 -
2 - استادیار، گروه حقوق، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
Keywords: Methodology, Islamic Texts, Imami Ijtihad, Text, Author, Interpreter,
Abstract :
The present research aims to address the fundamental question: “On what principles and regulations is the understanding of Islamic texts based from the perspective of Imami ijtihad established?” The methodology of this study is descriptive-analytical. To answer this important question, it is essential to recognize that the understanding of Islamic texts is one of the most crucial functions of Islamic jurists (fuqaha). In the science of usul (principles of jurisprudence), extensive discussions have been raised regarding the role of the author’s intention in the implications of the text, to the extent that the necessity of uncovering the intention from the apparent wording and the determination of the meaning of the text is accepted by all scholars of usul. It is a well-established fact that, in comprehension and mutual understanding, it is imperative to uncover the definite and foundational meaning of the text, which is the intended meaning of the author. All scholars of usul agree that the role of interpretation (tafsir) and the interpreter (mufassir) in understanding the text, in general, and in comprehending the Quran and prophetic traditions (sunnah) in particular, is an exploratory role that uncovers the intention and aim of the author through the text’s implications. If the intention and aim of the author are not revealed through the text, but rather something else is deduced, it is no longer termed an interpretation of the text. The findings of the research indicate that there are three essential
and fundamental elements in the understanding of Islamic texts: the text, the author, and the interpreter. Each of these three components also possesses specific conditions and regulations based on the distinct methodology of Imami ijtihad, which are elucidated and analyzed in this study.
قرآن کریم.
آخوند خراسانی، ملامحمدکاظم (1409ق). کفایه الاصول. قم: آل البیت(ع)، ج2.
انصاری، مرتضی (1428ق). فرائد الاصول. قم: مجمع الفکر الاسلامی.
تفتازانی، مسعود بن عمر (1383). مختصر المعانی. بیروت: دارالکتب العلمیه.
حسنی، محمدحسن (1393). نظریات تفسیر متن. تهران: اندیشوران.
خمينى، سید روحالله (1381). الاستصحاب. تهران: موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.
خمینی، سید روحالله (1373 ب). مناهج الوصول الی علم الاصول. قم: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
خمینی، سید روحالله (1373الف). انوار الهدایه فی التعلیق علی الکفایه. قم: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ج1.
خمینی، سید روحالله (1378). صحیفه امام. قم: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ج21.
سبحانی، جعفر (1354). تهذیب الاصول. بینا، ج2.
صدر، سید محمد (1978م). حلقات الاصول. بیروت: دارالعلم، ج1.
صدر، سید محمدباقر (1417ق). بحوث فی علم الاصول. تقريرات سید محمود هاشمى شاهرودى. قم: موسسه دائرهالمعارف فقه اسلامي بر مذهب اهل بيت(ع)، ج3.
فیاضی، محمد (1392). درسهای اصول. قم: حکمت.
قمی، ابوالقاسم (1430ق). قوانین الاصول. قم: انتشارات اسلامی، ج1-3.
مظفر، محمدرضا (1375). اصول الفقه. قم: اسماعيليان، ج1.
مظفر، محمدرضا (1422ق). اصول الفقه. قم: اسماعیلیان.
معرفت، محمدهادی (1383). التمهید فی علوم القرآن. قم: موسسه تمهید، ج5، 3.
معرفت، محمدهادی (1385). التفسیر و المفسرون. مشهد: الجامعه الرضویه للعلوم الاسلامیه، ج1.
موسوی خویی، سید ابوالقاسم (1412ق). مصباح الاصول. قم: مکتبه الداوری، ج2.
موسوی خویی، سید ابوالقاسم (1993). اجود التقریرات. بیروت: مطبعه العرفان، ج2.
واعظی، احمد (1389). نظریه تفسیر متن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.