• Home
  • مهنا شریفی

    List of Articles مهنا شریفی


  • Article

    1 - شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های برندسازی شخصی پزشکان متخصص با روش تصمیم‌گیری چند معیاره سوارا
    Journal of healthcare management , Issue 43 , Year , Autumn 2024
    مقدمه: برندسازی شخصی پزشکان یکی از حوزه‌های جدیدی است که در نظام پزشکی- سلامت مطرح‌شده است که موجب رشد و توسعه این کسب‌وکار و افزایش سوددهی می‌شود، علاوه بر این در حوزه درمان و سلامت نیز موجب بهبود سلامت عمومی و اعتماد جامعه به‌نظام درمان خواهد شد. با توجه به اهمیت این More
    مقدمه: برندسازی شخصی پزشکان یکی از حوزه‌های جدیدی است که در نظام پزشکی- سلامت مطرح‌شده است که موجب رشد و توسعه این کسب‌وکار و افزایش سوددهی می‌شود، علاوه بر این در حوزه درمان و سلامت نیز موجب بهبود سلامت عمومی و اعتماد جامعه به‌نظام درمان خواهد شد. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر قدم در این راه نهاده تا شاخص‌های مؤثر در ایجاد برندسازی شخصی پزشکان را شناسایی و آنها را اولویت‌بندی نماید. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر پزشکان متخصص شهرستان بندرعباس بوده و جهت گردآوری داده‌ها، ده نفر از پزشکان متخصص به‌عنوان خبرگان پژوهش و به‌صورت گلوله برفی انتخاب ‌شده‌اند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از روش دلفی فازی جهت شناسایی شاخص‌های مؤثر در ایجاد برند شخصی پزشکان متخصص و از روش تصمیم‌گیری چند معیاره (سوارا) برای به دست آوردن وزن و اولویت‌بندی این شاخص‌ها استفاده‌شده است. یافته‌ها: ابتدا با بررسی مبانی نظری و ادبیات پژوهش، شاخص‌های مؤثر در برندسازی شخصی تعیین شدند که تعداد این شاخص‌ها 25 مورد بود. سپس با استفاده از نظر خبرگان، از بین 25 شاخص، 14 شاخص به عنوان شاخص‌های مؤثر و اساسی در ایجاد برند شخصی پزشکان متخصص شناسایی شدند و درنهایت با استفاده از تکنیک سوارا، شاخص‌های تایید شده، اولویت‌بندی شدند. این شاخص‌ها همراه با میانگین رتبه آنها (میانگین رتبه پایین‌تر بیانگر اهمیت بیشتر شاخص است) عبارتند از تجربه و تخصص (1.8)، مسئولیت‌های اجتماعی(2.6)، پایبندی به اخلاق حرفه ای(3.5)، داشتن اعتبار(4)، قابل‌اعتماد بودن(5.1)، صفات شخصیتی (6.6)، سخاوت و بخشندگی (6.7)، ارتباطات (8.3)، اصالت (8.5)، حضور در فضای مجازی (9.6)، جذابیت ظاهری (11.4)، عملکرد فردی (11.9) داشتن اهداف شخصی (12.30) و داشتن چشم انداز شخصی (12.70). نتیجه‌گیری: طبق نتایج حاصل‌شده، شاخص‌هایی که بیشترین تأثیر را در ایجاد برندسازی شخصی پزشکان متخصص دارند، مربوط به شاخص‌های مرتبط با مسائل حرفه‌ای، اجتماعی یا فرهنگی مانند تخصص، رعایت اخلاق حرفه‌ای، اعتماد و اعتبار، مسئولیت‌های اجتماعی، ارتباطات و ... است و شاخص‌های که مربوط به مسائل شخصی و فردی مانند عملکرد فردی، داشتن چشم‌انداز و اهداف شخصی هرچند تأثیرگذار هستند اما دارای اولویت پایین‌تری هستند. پزشکان متخصص با شناسایی و تقویت شاخص‌های تأثیرگذار بر برند شخصی خود می‌توانند در عرصه رقابت موفق‌تر عمل کنند. Manuscript profile