• Home
  • vahid alamian

    List of Articles vahid alamian


  • Article

    1 - تأثیر طرح‌مسئله بر یادگیری مفاهیم هندسی دانش‌آموزان مبتنی بر نظریۀAPOS
    Journal of New Researches in Mathematics , Issue 46 , Year , Winter 2024

    طرح‌مسئله یکی از روش‌های نوین یاددهی-یادگیری است که در آن به دانش‌آموزان فرصتی داده‌ می‌شود تا مسئله‌های خود را بسازند یا مسئله-های موجود را صورت‌بندی مجدد کنند. هدف این پژوهش تأثیر طرح‌مسئله بر درک ریاضی دانش‌آموزان پایۀ More

    طرح‌مسئله یکی از روش‌های نوین یاددهی-یادگیری است که در آن به دانش‌آموزان فرصتی داده‌ می‌شود تا مسئله‌های خود را بسازند یا مسئله-های موجود را صورت‌بندی مجدد کنند. هدف این پژوهش تأثیر طرح‌مسئله بر درک ریاضی دانش‌آموزان پایۀ نهم از مفهوم حجم و مساحت اجسام هندسی مبتنی بر نظریۀAPOS است. جامعۀ آماری آن، دانش‌آموزان پسر پایۀ نهم دورۀ اول متوسطه شهرستان سلماس استان آذربایجان‌غربی که در سال 1400-1399 تحصیل می-کردند، می‌باشد. نمونۀ مورد نظر به‌صورت دردسترس به تعداد40 نفر برای دو گروه‌آزمایش و گواه در نظر گرفته‌ شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر اجرا شبه‌تجربی است. ابزار اندازه‌گیری این پژوهش دو آزمون کتبی محقّق‌ساخته بوده است که سوالات آن براساس نظریۀAPOS انتخاب شده‌اند. ضریب آلفا کرونباخ پیش‌آزمون و پس‌آزمون به ترتیب794/0 و809/0 به‌دست آمد. نتایج به‌دست آمده از این پژوهش نشان داد که طرح‌مسئله سبب بهبود میانگین سطح درک دانش‌آموزان گروه‌آزمایش نسبت به گروه‌گواه بر اساس نظریۀAPOS شده است. هم‌چنین طرح‌مسئله تفاوت معناداری بین عملکرد دانش‌آموزان گروه‌آزمایش و گواه به سود گروه‌آزمایش در سطح 05/0 به‌وجود آورد. بنابراین طرح‌مسئله بر درک ریاضی دانش‌آموزان تأثیر دارد و سبب بهبود سطح درک آن‌ها براساس نظریۀAPOS ‌می‌شود

    Manuscript profile