• Home
  • عباس نقی زاده باقی

    List of Articles عباس نقی زاده باقی


  • Article

    1 - نظریۀ توسعه پایدار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشگاه های حرفه ای ایران
    Sociological Studies in Sport , Issue 7 , Year , Summer 2024
    هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد با تمرکز بر برساخت‌گرایی اجتماعی، آن را با آینده‌پژوهی پیوند داده و در این فرآیند، با استفاده از رویکرد ساختگرای نظریۀ مبنایی، نظریه‌ای با برد کوتاه در ساخت آینده‌های احتمالی باشگاه های ورزش حرفه ای ارائه دهد. رشد باشگاه های، سرآغاز توسعه صنعت More
    هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد با تمرکز بر برساخت‌گرایی اجتماعی، آن را با آینده‌پژوهی پیوند داده و در این فرآیند، با استفاده از رویکرد ساختگرای نظریۀ مبنایی، نظریه‌ای با برد کوتاه در ساخت آینده‌های احتمالی باشگاه های ورزش حرفه ای ارائه دهد. رشد باشگاه های، سرآغاز توسعه صنعت ورزش است.روش شناسی: داده‌های این پژوهش کیفی که ماهیتی اکتشافی- بنیادی داشت، از طریق نمونه‌گیری هدفمند با تکنیک گلوله‌برفی و بر اساس مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان حوزۀ باشگاه های ورزش حرفه ای جمع‌آوری شد. درک تفسیری دقیق و کدگذاری‌های اولیه، متمرکزشده، محوری و نظری مشخص کرد که باشگاه های ورزش حرفه ای بر اساس ملزومات شکل‌دهندۀ آینده، با غلبه بر وزن گذشته، فشار حال و هم راستا با کشش آینده و انتخاب رفتار پیش‌نگرانه در رویارویی با آینده می‌تواند آینده مطلوب خود را بسازد و برای آن چشم‌انداز تعیین نماید.نتایج: در این پژوهش" تحلیل کلان روندهای آینده، درآمدزایی از رسانه‌های اجتماعی، فرمول‌های جدید فروش بازیکن، وجود استعدادهای فراوان در تمامی رشته‌ها در ایران، استعداد یابی پایدار توسط باشگاه‌ها، توسعه اکادمی‌ها و فراهم ساختن اقدامات قانونی برای حق پخش می باشند. نتیجه گیری: به طور کلی پیشنهاد می گردد خصوصی سازی باشگاه‌ها با حضور بورس و فرا بورس، پیاده‌سازی اصول حاکمیت شرکتی در باشگاه، تأسیس نهاد مستقل تجارت در ورزش، ایجاد اماکن درآمدزا توسط باشگاه‌ها، تحول فناوری محور برای حفظ حقوق اقتصادی باشگاه‌های ورزشی از این طریق، ورود به بحث گردشگری ورزشی با ورزش-های پرمخاطب توسط باشگاه‌ها در دستور کار اتحادیه باشگاه های حرفه ای قرار گیرد. Manuscript profile

  • Article

    2 - شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه بازی‌های بومی و محلی: مطالعه موردی استان اصفهان
    Sociological Studies in Sport , Issue 11 , Year , Summer 2024
    هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان می‌باشد.روش‌شناسی پژوهش: رویکرد این مطالعه کیفی بوده و استراتژی آن روش پدیدارشناسی می‌باشد. جامعه آماری آن را کلیه اساتید و متخصصان و پیشکسوتان دانشگاهی و ادارات میراث فرهنگی، آموزش‌وپ More
    هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان می‌باشد.روش‌شناسی پژوهش: رویکرد این مطالعه کیفی بوده و استراتژی آن روش پدیدارشناسی می‌باشد. جامعه آماری آن را کلیه اساتید و متخصصان و پیشکسوتان دانشگاهی و ادارات میراث فرهنگی، آموزش‌وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و امور جوانان و نیز هیئت ورزش همگانی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان تشکیل می‌دادند. در این مطالعه با ده مصاحبه به اشباع نظری رسید. انتخاب نمونه به صورت هدفمند انجام شد. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساخت‌یافته بود و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA20 داده‌ها کدگذاری باز و محوری انجام شد. برای بررسی روایی تحقیق از روش داور بیرونی استفاده شد و دو نفر داور بیرونی تحقیق را زیر نظر داشتند، همچنین برای بررسی پایایی پس‌ازآنکه سه نفر از متخصصین کدگذاری داده‌ها را انجام دادند، از پایایی توافق بین کدگذاران استفاده شد و ضریب پایایی کاپای کوهن بین ارزیاب‌ها و پژوهشگر در تمامی مصاحبه‌ها بالای 90/0 بود که نشان‌دهنده پایایی تحلیل می‌باشد.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که 6 عامل اصلی مؤثر بر توسعه بازی‌های بومی محلی استان اصفهان اثرگذار هستند. این 6 عامل به ترتیب اهمیت شامل عوامل سازمانی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل زیرساختی، عوامل انسانی و عوامل اقتصادی می‌باشند.نتیجه‌گیری: مدیران ادارات مرتبط استان به‌منظور توسعه بازی‌های بومی محلی در برنامه‌ریزی‌های خود اولویت‌های اشاره‌شده در این تحقیق را مدنظر قرار داده تا باعث رونق بخشیدن و ترویج بازی های بومی محلی در سطح استان شوند. Manuscript profile

  • Article

    3 - تحلیل بازاریابی عصبی و تاثیر آن بر فعالیت امواج مغزی مشتریان کالاهای ورزشی
    Innovation in Sports Management , Issue 9 , Year , Spring 2024
    مطالعه حاضر به مرور تحلیل بازاریابی عصبی و تاثیر آن بر فعالیت امواج مغزی مشتریان کالاهای ورزشی می پردازد. روش تحقیق مقاله حاضر به شکل مروری صورت یافته است. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل استفاده از مطالعات (جستجوی اسناد و مقاله‌ها) است. برای جستجوی مقالات به زبان فارسی و More
    مطالعه حاضر به مرور تحلیل بازاریابی عصبی و تاثیر آن بر فعالیت امواج مغزی مشتریان کالاهای ورزشی می پردازد. روش تحقیق مقاله حاضر به شکل مروری صورت یافته است. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل استفاده از مطالعات (جستجوی اسناد و مقاله‌ها) است. برای جستجوی مقالات به زبان فارسی و لاتین از مقالات سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ استفاده شد که ازطریق جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی Scopus، Sid، Jcr ، Google Scholar، و Science Direct جمع‌آوری شدند. همچنین برای استخراج مقالات از کلیدواژه‌های بازاریابی عصبی (Neuromarketing)، فعالیت های مغزی در بازاریابی ورزشی (Brain activities in sports marketing)، مشتریان کالاهای ورزشی (Sporting goods customers) استفاده شد. ۵۲ مقاله از جستجوی کلمات کلیدی به دست آمد و پس از درنظرگرفتن معیارهای ورود و خروج 23 عنوان مقاله به دست آمد. یافته های تحقیق نشان داد که بازاریابی عصبی منجر به افزایش فعالیت امواج مغزی مشتریان و همچنین ارتقای برند و ایجاد عمیق تر با مشتریان کمک می کند. بنابراین می‏توان نتیجه گرفت که تحلیل بازاریابی عصبی در صنعت کالاهای ورزشی نه تنها به بهبود تجربه مشتریان کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به ارتقاء فعالیت‌های مغزی آن‌ها نیز کمک کند و در نهایت به رشد و توسعه این صنعت کمک کند. Manuscript profile

  • Article

    4 - مقایسه موانع اجتماعی مشارکت فعالیت های ورزشی دانش آموزان متوسطه دوم دختر و پسر ناحیه 2 کرج
    Jahesh , Issue 3 , Year , Spring 2024
    هدف: نوجوانی یکی از مهمترین مراحل زندگی بشر است، نوجوانان نیروی پویای جامعه هستند و نمی‌توان این جمعیت فعال را نادیده گرفت، شناخت ویژگی‌های شخصیتی نوجوانان می‌تولند به برنامهریزی برای آینده آنها کمک فراوانی کند. هدف تحقیق مقایسه موانع اجتماعی مشارکت فعالیت های ورزشی د More
    هدف: نوجوانی یکی از مهمترین مراحل زندگی بشر است، نوجوانان نیروی پویای جامعه هستند و نمی‌توان این جمعیت فعال را نادیده گرفت، شناخت ویژگی‌های شخصیتی نوجوانان می‌تولند به برنامهریزی برای آینده آنها کمک فراوانی کند. هدف تحقیق مقایسه موانع اجتماعی مشارکت فعالیت های ورزشی دانش آموزان متوسطه دوم دختر و پسر ناحیه 2 کرج بود. روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی پیمایشی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری در دسترس تحقیق حاضر دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم ناحیه 2 آموزش و پرورش کرج بودند که براساس مرکز آمار و اطلاعات آن اداره در سالتحصیلی 1402-1403 تعداد دانش آموزان دختر 7410 نفر و دانش آموزان پسر 6674 بودن که نمونه گیری به صورت خوشه ای با استفاده از جدول مورگان به تعداد 373 نفر تعیین شدند که پس از جمع آوری پرسشنامه و حذف پرسشنامه های ناقص و پرت داده های 334 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری پرسش نامه موانع اجتماعی مشارکت فعالیت های ورزشی (احمدی،1398) استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید خبره مدیریت ورزشی و روانشناسی مورد تایید قرار گرفت و ضریب پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه 0.88 گزارش گردید. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی(شامل میانگین، میانه، نما و...) و در بخش آمار استنباطی از آزمون تی مستقل و برای رتبه بندی موانع اجتماعی از روش فریدمن استفاده شد. یافته‌ها: یافته های تحقیق نشان داد که بین موانع اجتماعی مشارکت فعالیت های ورزشی دانش آموزان دختر و پسر ناحیه 2 کرج تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت آموزش و پرورش ناحیه 2 کرج می تواند با ایجاد فضاها و سالن های ورزشی و یا با بستن قرارداد با اماکن ورزشی و تخصیص زمان های مناسب و تشویق دانش آموزان به انجام فعالیت های ورزشی باعث مشارکت تمام دانش آموزان دختر و پسر در ورزش شد. Manuscript profile