Journal of Knowledge Studies
,
Issue5,Year,
Winter
2022
هدف: امروزه در جوامع، سواد اطلاعاتی به عنوان عنصر ضروری برای خلاقیت کارکنان سازمان ها محسوب می شود. لذا داشتن کارکنان خلاق و با سواد یکی از ضروریات هر سازمان است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و خلاقیت کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان ش More
هدف: امروزه در جوامع، سواد اطلاعاتی به عنوان عنصر ضروری برای خلاقیت کارکنان سازمان ها محسوب می شود. لذا داشتن کارکنان خلاق و با سواد یکی از ضروریات هر سازمان است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و خلاقیت کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی است.روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی و به صورت توصیفی انجام شده است. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی در سال1400 است که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه آماری، از 128 کارمند، 97 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد است. روایی توسط تعدادی از اساتید مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با آلفای کرونباخ 93% تأیید شد. دادهها با نرمافزار SPSS و با آنالیز واریانس و آزمون تی مستقل و رگرسیون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد ضریب همبستگی بین سواد اطلاعاتی و خلاقیت کارکنان496/0 می باشد. علاوه بر آن، از بین 4 مؤلفه سواد اطلاعاتی، تشخیص نیاز اطلاعاتی با ضریب 510/0 تأثیر بیشتری را بر خلاقیت کارکنان دارد، بنابراین سواد اطلاعاتی و خلاقیت کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی بیش از حد متوسط و در وضعیت خوب و مطلوب قرار دارد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش سازمانی خلاق و نوآور است که کارکنان آن از دانش روز و سواد اطلاعاتی برخوردار باشد. لذا به کارگیری و حفظ کارکنان با سواد اطلاعاتی، خلاق و نوآور، باید در رأس سایر امور سازمان قرار گیرد.
Manuscript profile
Journal of Knowledge Studies
,
Issue1,Year,
Winter
2015
هدف: اینپژوهش به منظور شناسایی مهارتهای حرفه ای و شخصی مدیران کتابخانه های تخصصی از دو دیدگاه انجام گرفته است.
روش پژوهش: روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ای محقق ساخته است که مهارتهای مدیریتی را در سه مؤلفه مهارت های ادراکی، ا More
هدف: اینپژوهش به منظور شناسایی مهارتهای حرفه ای و شخصی مدیران کتابخانه های تخصصی از دو دیدگاه انجام گرفته است.
روش پژوهش: روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ای محقق ساخته است که مهارتهای مدیریتی را در سه مؤلفه مهارت های ادراکی، انسانی و فنی بیان می کند. جامعه آماری شامل مدیران کتابخانه های تخصصی استانداریهای کشور (31) و استادان علم اطلاعات و دانش شناسی کشور (170) می باشد که طبق فرمول کوکرال (118) نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. روایی توسط تعدادی از اساتید مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با آلفای کرونباخ 94/0 تأیید شد. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس و آنالیز واریانس و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد از دیدگاه استادان بالاترین اولویت ها در مهارتهای مدیریتی مهارتهای انسانی 35/4، ادراکی 17/4 و فنی 93/3 بوده و همچنین از دیدگاه مدیران کتابخانهها بالاترین اولویت ها مربوط به مهارتهای انسانی 45/4، فنی 24/4 و ادراکی 09/4 میباشد.
نتیجه گیری:بین دیدگاه استادان کتابداری و مدیران کتابخانه های تخصصی در خصوص مهارتهای (حرفه ای و شخصی) اختلاف معنی دار وجود ندارد.
Manuscript profile
Behavioral Studies in Management
,
Issue4,Year,
Autumn
2011
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی دانشجویان با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود به روش توصیفی- همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل 425 نفر از دانشجویان پسر مقطع کارش More
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی دانشجویان با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود به روش توصیفی- همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل 425 نفر از دانشجویان پسر مقطع کارشناسی این واحد دانشگاهی است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 202 نفر تعیین گردید. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد سنجش صفات پنج گانه شخصیتی (NEO) و برای سنجش اشتیاق به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پس از گردآوری پرسشنامهها، داده های گردآوری شده طبقه بندی و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS24 تجزیه و تحلیل شدند. با توجه به توزیع نرمال داده ها؛ برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک رابطه وجود دارد. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که بین برون گرایی، اشتیاق به تجربیات جدید، توافق پذیری و وظیفه شناسی دانشجویان با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک رابطه مثبت وجود دارد اما این رابطه در خصوص متغیر روان رنجوری منفی بوده است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications