• Home
  • محمد غفاری مجلج

    List of Articles محمد غفاری مجلج


  • Article

    1 - شناسایی نیازها و الزامات عملی یادگیری و توسعه حرفه‌ای معلمان
    Curriculum Development and Educational Planning Research , Issue 1 , Year , Autumn 2022
    یادگیری و توسعه حرفه ای در مدارس مورد توجه و تاکید بوده است. اما این فرایند عموما از منابع بیرونی برنامه ریزی و تحمیل می شود و نیازها و انتظارات معلمان در تعیین آن نقش چندانی ندارد. هدف پژوهش کیفی حاضر شناسایی نیازها و الزامات عملی توسعه حرفه ای معلمان از دیدگاه خودشان More
    یادگیری و توسعه حرفه ای در مدارس مورد توجه و تاکید بوده است. اما این فرایند عموما از منابع بیرونی برنامه ریزی و تحمیل می شود و نیازها و انتظارات معلمان در تعیین آن نقش چندانی ندارد. هدف پژوهش کیفی حاضر شناسایی نیازها و الزامات عملی توسعه حرفه ای معلمان از دیدگاه خودشان بوده است. داده ها از طریق یک مصاحبه گروهی متمرکز با شرکت 12 نفر از معلمان دبستان های شهر چالوس جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس تحلیل محتوای مضمونی با استفاده از کدگذاری انجام شد که در نهایت منجر به شناسایی سه مضمون اصلی درباره نیازها (فناوری اطلاعات و ارتباطات، راهبردها و ایده های تدریس، نگاه به معلمان به عنوان افراد حرفه ای) و سه مضمون به عنوان الزامات عملی(زمان بندی، تمرکز و نگاه تخصصی، و همکاری) برای رفع این نیازها شد. یافته ها نشان می دهد که آنچه معلمان برای کمک به یادگیری و توسعه حرفه ای خود دریافت می کنند، با آنچه درعمل می خواهند یا برایشان اهمیت و ارزش دارد مطابقت کامل ندارد. ترجیحات آنها در مورد نیازهای یادگیری حرفه‌ای بیشتر بر اساس باورهای خودشان در مورد یادگیری و آموزش استوار است تا بر برنامه های کلان و عمومی که معمولا از سوی مدیران بالادستی تعیین و اجرا می گردد. Manuscript profile

  • Article

    2 - تحلیل محتوای کتاب حرفه وفن سوم راهنمایی براساس مولفه های کار آفرینی
    Curriculum Development and Educational Planning Research , Issue 1 , Year , Autumn 2027
    نظام آموزش و پرورش یکی از بسترهای مهم در هر جامعه ای برای ایجاد، رشد و توسعه مهارت های کارآفرینی در افراد محسوب می شود .هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های آموزش حرفه وفن دوره راهنمایی براساس شاخص های کارآفرینی می باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه More
    نظام آموزش و پرورش یکی از بسترهای مهم در هر جامعه ای برای ایجاد، رشد و توسعه مهارت های کارآفرینی در افراد محسوب می شود .هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های آموزش حرفه وفن دوره راهنمایی براساس شاخص های کارآفرینی می باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه آماری پژوهش شامل محتوای کتاب آموزش حرفه وفن سوم راهنمایی در سال تحصیلی 1392 – 1391 در 193صفحه می باشد .چک لیست این پژوهش فرم تحلیل محتوا است که پنج شاخص اصلی کارآفرینی یعنی، خلاقیت، انگیزه پیشرفت، ریسک پذیری، مسئولیت پذیری و تحمل ابهام را دربرمی گیرد و به منظور روایی صوری و محتوایی آن از دیدگاه های صاحب نظران برنامه ریزی درسی و متخصصان کارآفرینی استفاده شده است. داده های تحلیل محتوا نیز با استفاده از شاخص های آمارتوصیفی، فراوانی و درصد فراوانی واز روش آنتروپی شانون برای وزن دهی متغیرها استفاده شده است همچنین تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چندگانه) انجام شد. نتایج نشان از تاثیر مثبت متغیرهای پژوهش می باشد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در کتاب آموزش حرفه وفن بیش ترین میزان فراوانی مربوط به شاخص خلاقیت و نوآوری بوده وکم ترین میزان فراوانی مربوط به شاخص تحمل ابهام در کتاب آموزش حرفه و فن سال سوم دوره راهنمایی می باشد. براساس نتایج بدست آمده پیشنهاد شده که طراحان کتاب فراوانی مولفه‌های کارآفرینی را با توجه به اهمیت عنوان واحد درسی هماهنگ سازند. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه یک چارچوب مفهومی برای توسعه برنامه تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان (نمونه پژوهش : مدارس تیزهوشان غرب استان مازندران)
    Curriculum Development and Educational Planning Research , Issue 1 , Year , Summer 1400
    برنامه آموزشی برای کودکان از کودکستان تا پایه دوازدهم باعث شده فرصتی برای توسعه آموزش استعدادهای درخشان در مازندران ایجاد شود. این مقاله برنامه های آموزشی مختلف را برای آموزش استعدادهای درخشان را شناسایی کرده و موضوعات و چالش های پیش روی معلمان و مدیران را در اجرای این More
    برنامه آموزشی برای کودکان از کودکستان تا پایه دوازدهم باعث شده فرصتی برای توسعه آموزش استعدادهای درخشان در مازندران ایجاد شود. این مقاله برنامه های آموزشی مختلف را برای آموزش استعدادهای درخشان را شناسایی کرده و موضوعات و چالش های پیش روی معلمان و مدیران را در اجرای این برنامه های استعدادهای درخشان در مدارس تیزهوشان غرب استان مازندران، بررسی می کند. جامعه این پژوهش در بخش طراحی شامل کلیه دانش آموزان استعداد درخشان در مقطع متوسطه دوم و در بخش اعتبار بخشی متخصصین برنامه درسی و آموزش دانش آموزان استعداد درخشان غرب استان مازندران بود. این مقاله یک الگوی برنامه درسی را ارائه می کند که بر اساس دوره درسی ارائه شده توسط دپارتمان آموزش می باشد که بر اساس اصول و نظریه های مورد قبول توسعه برنامه دروس، شکل گرفته است. همچنین این مقاله یک چارچوب آموزشی را ارائه می کند که می توان از این چارچوب به عنوان یک راهنما برای توسعه دوره های درسی برای دانش آموزان با استعداد در تمام مدارس عمومی در کشور استفاده کرد. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی تأثیر کاربست آموزش هم‌شاگردی در کاهش اهمال‌کاری تحصیلی (یک اقدام‌پژوهی آموزشی)
    Curriculum Development and Educational Planning Research , Issue 1 , Year , Winter 2023
    از جمله مسائلی که در زمینه انجام تکالیف درسی توسط تعدادی از دانش‌آموزان در یک کلاس رخ می‌دهد، اهمال کاری در باب انجام تکالیف درسی است. اهمال‌کاری تحصیلی عبارتند از: عدم انجام تکالیف، ناقص انجام دادن یا با تأخیر انجام دادن آنان است. هدف پژوهش حاضر حل مشکل اهمال‌کاری تحصی More
    از جمله مسائلی که در زمینه انجام تکالیف درسی توسط تعدادی از دانش‌آموزان در یک کلاس رخ می‌دهد، اهمال کاری در باب انجام تکالیف درسی است. اهمال‌کاری تحصیلی عبارتند از: عدم انجام تکالیف، ناقص انجام دادن یا با تأخیر انجام دادن آنان است. هدف پژوهش حاضر حل مشکل اهمال‌کاری تحصیلی و عدم مشارکت دو نفر از دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی در انجام تکالیف درس ریاضی با کاربست روش آموزش هم شاگردی متقابل به عنوان یک روش مشارکت در آموزش بود. روش پژوهش حاضر اقدام پژوهی بود. لذا از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با یک نمونه جهت بررسی اثربخشی آموزش هم شاگردی در کاهش اهمال‌کاری تحصیلی در انجام تکالیف درس ریاضی و عدم مشارکت آنها، استفاده شد. بنابراین وضعیت فراوانی و نسبت اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان قبل از اقدام و بعد از اقدام مورد مقایسه قرار گرفت، تا مشخص گردد آیا اقدام انجام‌ شده تأثیر معناداری در کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و عدم مشارکت دانش‌آموزان دارد یا خیر؟ ابزار گردآوری داده‌ها، تکالیف درسی کتاب ریاضی پایه دوم و مصاحبه بود. جهت تحلیل داده‌ها از جداول توزیع فراوانی، نسبت فراوانی، نمودارها و آزمون تی دو نمونه همبسته با نرم‌افزار آماری SPSS v. 25 استفاده شد. یافته‌ها بیانگر کاهش معنادار میانگین نسبت اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان از 911/0 قبل اقدام به 142/0 بعد اقدام در سطح آلفای 01/0 و نتایج مثبت مصاحبه بود. لذا می‌توان گفت: آموزش هم شاگردی سبب کاهش اهمال‌کاری تحصیلی در انجام تکالیف ریاضی در دانش‌آموزان و ایجاد انگیزه مشارکت در آموزش گردیده است. Manuscript profile