-
Article
1 - نقش واسطه ای بازداری هیجان در رابطه بین سطوح آگاهی هیجان و وقایع زندگی با کارکردهای اجراییJournal of Developmental Psychology Iranian Psychologists , Issue 2 , Year , Winter 2024هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه ای بازداری هیجان در رابطه بین سطوح اگاهی هیجان و وقایع زندگی با کارکردهای اجرایی و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.400 نفر (117 مرد و 283 زن) از مراجعان مراکز مشاوره شهر دورود , خرم اباد و بروجرد با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و Moreهدف این پژوهش تعیین نقش واسطه ای بازداری هیجان در رابطه بین سطوح اگاهی هیجان و وقایع زندگی با کارکردهای اجرایی و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.400 نفر (117 مرد و 283 زن) از مراجعان مراکز مشاوره شهر دورود , خرم اباد و بروجرد با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه بازداری هیجان کلنر (1981) ,پرسشنامه سطوح اگاهی هیجان لین و شوارتز (1987) , چک لیست وقایع زندگی واترس و همکاران (2013) و پرسشنامه نارسا کنشوری بارکلی (2011) را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با مدل معادلات ساختاری نشان داد بازداری هیجان در رابطه بین سطوح اگاهی هیجان و وقایع زندگی با کارکردهای اجرایی نقش واسطه ای ایفا می کند. اثرات مستقیم بازداری هیجان و کارکردهای اجرایی مثبت معنادار , اثر غیر مستقیم وقایع زندگی و کارکردهای اجرایی مثبت معنادار اثر غیر مستقیم سطوح آگاهی هیجانی و کارکردهای اجرایی منفی معنادار بود براین اساس می توان گفت بازداری هیجانی رابطه بین سطوح آگاهی هیجان و کارکردهای اجرایی را به صورت منفی و رابطه بین وقایع زندگی و کارکردهای اجرایی را به صورت مثبت و معنادار میانجیگری می کند. Manuscript profile -
Article
2 - تدوین و اعتباریابی بسته روانی-آموزشی مبتنی بر استعاره برای تبیین و مفهومسازی طرحوارههای حوزه طرد و بریدگیPsychological Models and Methods , Issue 5 , Year , Winter 2023چکیده
مقدمه: استعاره قابلیت انتقال و مفهومسازی مطالب پیچیده و با حجم زیاد را در قالب یک جمله یا متن کوتاه دارد و این دلیلی برای استفاده از آن در علوم مختلف است. فواید استفاده از استعاره در آموزش و رواندرمانی نیز اثباتشده است. استعاره باعث کاهش مقاومت مراجع، ساد Moreچکیده
مقدمه: استعاره قابلیت انتقال و مفهومسازی مطالب پیچیده و با حجم زیاد را در قالب یک جمله یا متن کوتاه دارد و این دلیلی برای استفاده از آن در علوم مختلف است. فواید استفاده از استعاره در آموزش و رواندرمانی نیز اثباتشده است. استعاره باعث کاهش مقاومت مراجع، سادهسازی و قابلدرک کردن مفاهیم انتزاعی، بهبود ارتباط درمانگر و مراجع و ماندگاری مطالب در ذهن مراجع میشود.
هدف: این پژوهش باهدف طراحی و اعتبار یابی بسته روانی- آموزشی مبتنی بر استعاره برای تبیین و مفهومسازی طرحوارههای ناسازگار اولیه حوزه طرد و بریدگی انجامشده است.
روش: پژوهشگر بر اساس مبانی طرحواره درمانی و استعارههای مراجعان، برای هر طرحواره حوزه طرد و بریدگی 5 استعاره (درمجموع 25 استعاره) طراحی و تدوین کرد و برای روایابی در اختیار پنل متخصصان 13 نفری قرار داد تا علاوه بر روایی کیفی، روایی محتوایی به شیوه کمی نیز انجام شود. در روایابی کمی از دو ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که از بین 25 استعاره، 23 استعاره مقدار ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوایی بالاتر از اندازه موردنیاز)54/0≤ (CVRو )79/0≤ (CVIرا به دست آورده و معتبر شناخته شدند. مقدار ضریب نسبی روایی محتوا برای کل بسته آموزشی 84/0 و شاخص روایی محتوا 95/0 محاسبه شد.
نتیجهگیری: با توجه به فواید و کاربردهای استعاره در فرایند آموزش و رواندرمانی و بر اساس نتایج روایابی استعارههای طراحیشده، میتوان
از این بسته روانی- آموزشی، در آموزش و جلسات طرحواره درمانی استفاده کرد. Manuscript profile