• Home
  • الهام صحرایی

    List of Articles الهام صحرایی


  • Article

    1 - طراحی و تبیین مدل فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی
    Educational Leadership & administration , Issue 2 , Year , Summer 2027
    برای اینکه موسسات آموزشی با کمترین خطا مواجه شوند می توان با ترویج فرهنگ مدیریت خطا و استقرار آن در موسسات آموزشی، خطاهای سازمانی را کاهش داد و عملکرد موسسات و کارکنان آن را بهبود بخشید به همین دلیل هدف اساسی پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموز More
    برای اینکه موسسات آموزشی با کمترین خطا مواجه شوند می توان با ترویج فرهنگ مدیریت خطا و استقرار آن در موسسات آموزشی، خطاهای سازمانی را کاهش داد و عملکرد موسسات و کارکنان آن را بهبود بخشید به همین دلیل هدف اساسی پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی می باشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی بوده و از روش نظریۀ داده بنیاد استفاده شده است. داده ها با کمک تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده اند. 11 نفر از خبرگان آموزش و پرورش شامل مدیران سازمان و مدیران مدارس که دارای حداقل 10 سال سابقه در امور آموزشی داشتند به روش نمونه گیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شده است و بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. یافته ها درقالب مدل پارادایمی به این صورت شکل گرفت: شرایط علّی(اهداف اولیه و ثانویه)، عوامل زمینه ای(مدیریتی و بهسازی)، شرایط مداخله گر(موانع سازمانی، موانع اطلاعاتی- انگیزشی)، راهبردهای تعاملی(امنیت روانی، شرایط و الزامات سازمانی) و در نهایت پیامدها(مزایای فردی و مزایای سازمانی) است. برای روایی و پایایی از روش لینکلن و گوبا که شامل: اعتبار، اعتماد، تأییدپذیری و انتقال پذیری است، استفاده شد و از نظر روایی و پایایی مورد تایید قرار گرفت. در پایان یافته های پژوهش نشان داد استقرار فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی منجر به توسعه و اثربخشی سازمان و افراد می شود. همچنین کارکنان موسسات آموزش های لازم را در این زمینه دریافت نمی کنند. Manuscript profile

  • Article

    2 - طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 15 , Year , Summer 2024

    هدف این مقاله، طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی می‌باشد که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شده است. داده‌های کیفی با کمک تکنیک مصاحبه‌ نیمه ‌ساختاریافته گردآوری شده‌اند. 11 نفر از مدیران سازمان و مدیران مدارس که دا More

    هدف این مقاله، طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی می‌باشد که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شده است. داده‌های کیفی با کمک تکنیک مصاحبه‌ نیمه ‌ساختاریافته گردآوری شده‌اند. 11 نفر از مدیران سازمان و مدیران مدارس که دارای حداقل 10 سال سابقه در امور آموزشی داشتند به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شده است. در بخش کیفی، 54 مؤلفه شناسایی شد که در قالب مدل پارادایمیک شامل 5 بعد ارائه شد (شرایط علی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها). بر مبنای یافته‌های حاصل از مرحله کیفی، پرسشنامه طراحی شد. این پرسشنامه از طریق مشارکت 256 نفر از مدیران و معاونان مدارس ابتدایی شهرستان اردبیل با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای اجرا گردید. سپس داده‌های کمی به وسیله نرم افزارهای Spss25 ,AMOS24 تحلیل شدند. نتایج مرحله کمی نشان داد، داده‌های گردآوری شده با ساختار پنج عاملی پرسشنامه فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی برازش دارد همچنین عامل‌های پرسشنامه فرهنگ مدیریت خطا، از همبستگی و همسانی درونی مطلوبی برخوردار بودند.

    Manuscript profile