• Home
  • مجید امینی

    List of Articles مجید امینی


  • Article

    1 - طراحی و اعتباریابی الگوی امکان سنجی آموزش طنزمحور در مدارس ابتدائی
    Educational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 2022
    پژوهش حاضر باهدف طراحی و اعتبار یابی الگوی امکان‌سنجی آموزش طنز محور در مدارس ابتدائی انجام گرفت. روش پژوهش، اکتشافی آمیخته (کیفی- کمی) بوده که در بخش کیفی، گرندد تئوری و در بخش کمی، پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکت‌کنندگان بخش کیفی 13 نفر از معلمان و مدیران مدارس ابتدای More
    پژوهش حاضر باهدف طراحی و اعتبار یابی الگوی امکان‌سنجی آموزش طنز محور در مدارس ابتدائی انجام گرفت. روش پژوهش، اکتشافی آمیخته (کیفی- کمی) بوده که در بخش کیفی، گرندد تئوری و در بخش کمی، پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکت‌کنندگان بخش کیفی 13 نفر از معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهر نیشابور می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری انتخاب‌شده‌اند و در قسمت کمی، مدیران و معلمان ابتدایی شهر نیشابور به تعداد 274 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها در بخش کیفی از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه امکان سنجی اجرای آموزش طنزمحور در مدارس ابتدایی استفاده شده است. این پرسشنامه شامل 13 سؤال در طیف 5 تایی لیکرت تهیه شده است. روایی پژوهش در بخش کیفی با معیار گوبا و لینکن(1985) و در بخش کمی با استفاده از روایی محتوا و سازه بررسی شده و مورد تائید قرار گرفت. پایایی مصاحبه‌ها نیز از روش پایایی بازآزمون بالاتر از 60 % گزارش شده است. روش تجزیه‌وتحلیل داده های مصاحبه در بخش کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی با نرم‌افزار Atlas.ti و در بخش کمی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Smart pls3 انتخاب‌شده است. یافته‌های پژوهش در بخش کیفی شامل 122 کدباز، 13 کد ثانویه و 4 مقوله اصلی(عوامل علی، راهبردها، پیامدها و عوامل مداخله گر) به دست آمد و نتایج بخش کمی پژوهش نشان داد که مدل ارائه‌شده از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به نتایج پژوهش، سیاستگذارن نظام آموزشی باید توجه ویژه‌ای به مسئله آموزش مبتنی بر طنز داشته باشند و آن را در اسناد بالادستی لحاظ گردانند و معلمان و مدیران نیز در به‌کارگیری شیوه‌های درست استفاده از طنز در انتقال مفاهیم مبادرت ورزند. Manuscript profile