• Home
  • Donya Gandomkar

    List of Articles Donya Gandomkar


  • Article

    1 - طراحی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دورة متوسطه دوم مبتنی بر نظریه برخاسته از داده‌ها
    Research in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Summer 2019
    تربیت اخلاقی یکی از ابعاد مهم تربیت و از مهم‌ترین مسائل آموزشی و پرورشی است. برای دستیابی به اهداف مهم این بُعد تربیت، به ارائة الگویی در زمینة برنامه درسی تربیت اخلاقی نیاز است.نیل به الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی مبتنی بر دیدگاه‌های اخلاقی که هدف اصلی پژوهش است، می‌ت More
    تربیت اخلاقی یکی از ابعاد مهم تربیت و از مهم‌ترین مسائل آموزشی و پرورشی است. برای دستیابی به اهداف مهم این بُعد تربیت، به ارائة الگویی در زمینة برنامه درسی تربیت اخلاقی نیاز است.نیل به الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی مبتنی بر دیدگاه‌های اخلاقی که هدف اصلی پژوهش است، می‌تواند نیل به طراحی برنامه درسی جامع در زمینة تربیت اخلاقی را فراهم سازد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دورة متوسطه دوم انجام شد. برای ارائة الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی از روش نظریه برخاسته از داده‌ها استفاده شد. حوزة مورد مطالعة این پژوهش، مبانی نظری و دیدگاه صاحبنظران رشته‌های برنامه‌ریزی درسی و فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه‌های کشور با درجة استادیار به بالا بوده است. بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند، آن افرادی که تألیفاتی در این زمینه داشتند مورد مطالعه و مصاحبه قرار گرفتند. پس از تبیین مبانی نظری و دیدگاه صاحبنظران مؤلفه‌های اصلی و مقولات و زمینه‌ها استخراج شد و الگوی برنامه درسی پیشنهاد و عناصر مرتبط با برنامه درسی استخراج شده است. مدل پیشنهادی پژوهش در زمینة الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دورة متوسطه دوم دولتی مشتمل بر 9 عامل سیاست‌های محیط کلان، اهداف برنامه درسی، محتوای برنامه درسی تربیت اخلاقی، فرایندهای یاددهی یادگیری، استفاده از فناوری اطلاعات، تعامل مستمر با مراکز علمی و پژوهشی، مشارکت معلمان در تولید برنامه درسی، روش‌های ارزشیابی و ویژگی پذیرندگان است. بر این اساس طراحی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دورة متوسطه دوم به‌عنوان مقوله‌محوری بر مبنای شرایط علی سیاست‌ها و اهداف محیطی و از طریق راهبردهای مشارکت معلمان در تولید برنامه درسی و تعامل مستمر با مراکز علمی با در نظر گرفتن "ویژگی پذیرندگان" (به عنوان زمینة الگو) محقق می‌شود و به تحقق "پیامدهای آموزشی و پرورشی" منجر می‌شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - Towards the Analysis of Moral Intelligence and Quality of Teacher Learning through structural equation modelling (SEM) approach
    Biannual Journal of Education Experiences , Issue 1 , Year , Winter 2023
    The purpose of this research was to Analysis of Moral Intelligence and Quality of Teacher Learning On professional development by mediating Individual creativity and Institutionalizing team creativity. The method of the current research was descriptive-correlation with More
    The purpose of this research was to Analysis of Moral Intelligence and Quality of Teacher Learning On professional development by mediating Individual creativity and Institutionalizing team creativity. The method of the current research was descriptive-correlation with emphasis on structural equation modelling. The statistical population of the research consists of all the employees of the Social Security Organization of Tehran (650). Based on Cochran's formula, 240 people were selected as the statistical sample of the research using simple random sampling. Data collection was based on three questionnaires of the quality of teachers' learning, the questionnaire of moral intelligence, individual creativity and the institutionalization of team creativity by Mai et al. (2019) and the professional development questionnaire of the Nova Standard Questionnaire (2008), which Cronbach's alpha coefficient for Teachers' learning quality (0.81), moral intelligence (0.89), individual creativity (0.92), institutionalization of team creativity (0.92) and professional development (0.88) were obtained and face validity and Their content was confirmed using experts' opinions. Data analysis was done with SPSS 24 and SPLS 2 software. The results of the research showed that moral intelligence has a positive and significant effect on individual creativity and the institutionalization of team creativity. Also, the findings of the research showed that the effect of teachers' learning quality on individual creativity and the institutionalization of team creativity is positive and significant, and the direct effect of individual creativity and the institutionalization of team creativity on the professional development of employees is positive and significant at the level (P<0.01). Manuscript profile