Journal of Iranian Social Development Studies
,
Issue1,Year,
Summer
2022
زمینهی موضوعی: کشف انگیزههای تصمیمگیری سرمایهگذاران، همواره یکی از اساسیترین مباحث حوزهی کسبوکار است. شناسایی انگیزههای موثر بر مشارکت سرمایهگذاران در تامین مالی جمعی به کارآفرینان و سیاستگذاران کمک میکند تا با استفاده از انگیزههای مشخصشده؛ تعداد تأمین مالی More
زمینهی موضوعی: کشف انگیزههای تصمیمگیری سرمایهگذاران، همواره یکی از اساسیترین مباحث حوزهی کسبوکار است. شناسایی انگیزههای موثر بر مشارکت سرمایهگذاران در تامین مالی جمعی به کارآفرینان و سیاستگذاران کمک میکند تا با استفاده از انگیزههای مشخصشده؛ تعداد تأمین مالیهای جمعی را افزایش دهند.
هدف پژوهش: هدف از این پژوهش شناسایی انگیزههایی که است که موجب ترغیب سرمایهگذاران به مشارکت در فرایند تأمین مالی جمعی میباشد. تأمین مالی جمعی، بهعنوان راهحلی برای مشکل تأمین مالی کسبوکارهای اجتماعی و حل مشکلات اجتماعی با کمکهای کم از تعداد بسیاری از افراد، معرفی میشود.
روش پژوهش: در ابتدا با استفاده از ادبیات و مصاحبهی نیمهساختاریافته با مشارکتکنندگان؛ انگیزههای متناسب با ایران استخراج شد. در ادامه از طریق اقدام پژوهی، مطالعهیموردی انجام شده توسط مرکز سلام در ماه محرم به منظور تطبیق انگیزهها مورد بررسی قرارگرفت.
یافتهها: انگیزههای مؤثر بر تصمیمگیری سرمایهگذاران در دو سطح شخصیتی و اجتماعی دستهبندی و در مجموع 13 انگیزه بهعنوان انگیزههای مؤثر بر سرمایهگذاران برای مشارکت در طرحهای تأمین مالی اجتماعی بدون بازده ملموس، معرفی شد.
نتیجهگیری: بنابر نتایج مطالعات، درک جامع از نحوهی اتخاذ تصمیمهای سرمایهگذاری، به بنیانگذاران کمک میکند تا با ارائهی تمام اطلاعات به سرمایهگذاران بالقوه، نرخ موفقیت را افزایش دهند. بنابراین این پژوهش با ارائهی انگیزههای مؤثر بر مشارکت سرمایهگذاران، به غنیشدن ادبیات در حوزهی تأمین مالی جمعی در نوآوری اجتماعی منجر خواهد شد.
Manuscript profile
Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue2,Year,
Autumn
2021
زمینه: علیرغم اهمیت روزافزون نوآوری اجتماعی، تعریفی مورد توافق و درکی منسجم که انجام پژوهش تجربی بر روی این مفهوم را تسهیل کند، وجود ندارد. هدف: پژوهش حاضر در پی ارائه تعریفی یکپارچه و جامع از نوآوری اجتماعی است که بتواند به برداشت و درک مشترک و منطقی از آن کمک نماید. ر More
زمینه: علیرغم اهمیت روزافزون نوآوری اجتماعی، تعریفی مورد توافق و درکی منسجم که انجام پژوهش تجربی بر روی این مفهوم را تسهیل کند، وجود ندارد. هدف: پژوهش حاضر در پی ارائه تعریفی یکپارچه و جامع از نوآوری اجتماعی است که بتواند به برداشت و درک مشترک و منطقی از آن کمک نماید. روش: در فرآیند پژوهش، تحت تأثیر معرفتشناسی تعقلی و به منظور پیوند میان گزارههای انتزاع شده از روش تحلیلی- منطقی استفاده شده است.در این راستا، به منظور دستیابی به غنای نظری برای تدوین مدل نهایی، حداقل ۱۱۶ متن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. از بین این متون ۱۵ کتاب، ۳ سند و ۳۲ سایت مورد تأیید نخبگان حوزه، ۶ پایان نامه و ۶۰ مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. در ادامه گزارههای استخراج شده بهوسیله روش دلفی فازی مورد خبره سنجی قرار گرفت. یافتهها: علاوه بر ارائه مفهوم نوآوری اجتماعی، تمایز نوآوری اجتماعی از دیگر مفاهیم نوآوری و پخش و گسترش نوآوری اجتماعی، مدل نه مرحلهای شامل: ۱. شناسایی نیاز اجتماعی 2. ایده پردازی و توسعه راه حل، ۳. ارزیابی ایدههای منتخب و انتخاب، ۴. استقرار و آماده سازی زیرساختها، ۵. پیاده سازی راه حل، ۶. ایجاد حلقه بازخور و ارزیابی تأثیر، ۷. اجرا در مقیاس وسیع، ۸. نهادینهسازی، ۹. یادگیری و تکامل مورد اجماع خبرگان قرار گرفت. نتیجه گیری: پژوهش نشان داد که اگرچه پژوهشگرانی در دهههای اخیر بر روی نوآوری اجتماعی تأکید فراوانی داشتهاند، اما این مفهوم هنوز هم در مقایسه با نوآوری فنی، مورد غفلت زیادی قرار گرفته است. بنابراین برای کشف مختصات نوآوری اجتماعی، این مفهوم در مجموعهای جامع و مانع از گزارههای قطعی و مشخص خلاصهسازی کرد.
Manuscript profile
Women and Family Studies
,
Issue2,Year,
Summer
2021
هدف پژوهش حاضر ارائه مولفه های شغل مناسب بانوان با رویکرد فازی از طریق استخراج مولفههای ناظر بر موانع اشتغال و پیشرفت زنان به همراه راهکارهای متناظر آن است. نوع این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و روش آن بر اساس نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع اکتشافی است؛ ماهیت ت More
هدف پژوهش حاضر ارائه مولفه های شغل مناسب بانوان با رویکرد فازی از طریق استخراج مولفههای ناظر بر موانع اشتغال و پیشرفت زنان به همراه راهکارهای متناظر آن است. نوع این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و روش آن بر اساس نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع اکتشافی است؛ ماهیت تحقیق نیز آمیخته است. جامعه آماری، کلیه خبرگان و متخصصان علمی و اجرایی در حوزه مسائل زنان و اشتغال آنها است که 34 نفر از خبرگان در حیطه فوق به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب گردیدند. در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا و دادهکاوی مؤلفههای ناظر بر موانع اشتغال بانوان و راهکارهای متناظر با آنها استخراج شد. سپس با استفاده از روش دلفی فازی پرسشنامههایی که در اختیار خبرگان قرار گرفته بود، تجزیه و تحلیل گشت. به منظور تعیین ارتباط میان مؤلفههای مورد اجماع نخبگان، روش تحلیل و توسعه گزینه استراتژیک (سودا) به کار گرفته شد. سپس با ادغام نقشههای خبرگان، مدل واحدی اتخاذ شد و در نهایت از درون مدل نهایی پژوهش، 19 مولفه شغل مناسب بانوان که مورد اجماع خبرگان و هدف نهایی این پژوهش است، استخراج گشت که برخی از آنها عبارتند از انعطاف پذیری در ساعت کار، حمایت زنان از سوی همکاران، ترمیم و احیای اعتماد به نفس و خودباوری بانوان ،عدم وابستگی همه مشاغل به مدارک آکادمیک دانشگاهی، وجود مهد یا مراکز نگهداری از کودکان در سازمان و وجود شغل عاری از کلیشههای جنسیتی و ایدئولوژیهای مردسالارانه.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications