• Home
  • اشکان ناصح

    List of Articles اشکان ناصح


  • Article

    1 - اثربخشی مداخلة مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر نشانه‌های نارسایی توجه/ فزون‌کنشی زیر آستانة تشخیص و مشکلات برونی‌سازی نوجوانان
    Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists , Issue 5 , Year , Winter 2018
    این پژوهش اثربخشی مداخلة مبتنی بر ذهن‌آگاهی را بر کاهش نشانه‌های نارسایی توجه/ فزون‌کنشی زیر آستانة تشخیص و مشکلات برونی‌سازی‌ نوجوانان بررسی کرد. فهرست رفتاری کودک و فرم خودگزارش‌دهی نوجوانان نظام سنجش مبتنی بر تجربة آشنباخ در نمونة 253 نفری از نوجوانان و مادران آن‌ها More
    این پژوهش اثربخشی مداخلة مبتنی بر ذهن‌آگاهی را بر کاهش نشانه‌های نارسایی توجه/ فزون‌کنشی زیر آستانة تشخیص و مشکلات برونی‌سازی‌ نوجوانان بررسی کرد. فهرست رفتاری کودک و فرم خودگزارش‌دهی نوجوانان نظام سنجش مبتنی بر تجربة آشنباخ در نمونة 253 نفری از نوجوانان و مادران آن‌ها اجرا شد. 24 نفر از نوجوانانی که بنابر نتایج فهرست رفتاری کودکان، نمره‌های مرزی در زیرمقیاس مشکلات توجه و نمره‌های بالا در مشکلات برونی‌سازی‌ داشتند و نشانه‌های آن‌ها در فرم خودگزارش‌دهی نوجوانان نیز تأیید شده بود، به‌تصادف در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسة مداخلة مبتنی بر ذهن‌آگاهی در مدت 8 هفته دریافت کرد. گروه کنترل در این بازه زمانی هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌های کمّی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد و یافته‌ها نشان داد که پس از مداخله نشانه‌های نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و مشکلات برونی‌سازی‌ در نوجوانان گروه آزمایش در مقایسه با نوجوانان گروه کنترل کاهش معنادار داشته است. یافته‌های این پژوهش کاربرد بالینی در پیشگیری و درمانگری نشانه‌های نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و مشکلات برونی‌سازی نوجوانان در فضاهای بالینی و مدارس دارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - اعتبار سازه ای و قابلیت پاسخگویی نسخه فارسی مقیاس تجدید نظر شده دانش راهبردهای والدگری
    Family and health , Issue 38 , Year , Winter 2024

    مقدمه: والدگری مجموعه‌ای پیچیده از فعالیت‌­هایی است که به طور مجزا یا در تعامل با یکدیگر بر روی رشد کودک اثر می­گذارند.این پژوهش نسخه فارسی مقیاس تجدید نظر شده دانش راهبرد­های والدگری، ابزاری با پایایی و روایی مناسب است که در سال 1400 ترجمه و اع More

    مقدمه: والدگری مجموعه‌ای پیچیده از فعالیت‌­هایی است که به طور مجزا یا در تعامل با یکدیگر بر روی رشد کودک اثر می­گذارند.این پژوهش نسخه فارسی مقیاس تجدید نظر شده دانش راهبرد­های والدگری، ابزاری با پایایی و روایی مناسب است که در سال 1400 ترجمه و اعتباریابی شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر روی نمونه­ای به حجم 330 والد (207 مادر و 123 پدر) و با هدف تعیین اعتبارسازه‌ای این مقیاس، اجرا گردید. همچنین به منظور تعیین قابلیت پاسخگویی نمرات نسخه­ فارسی KOPSS نسبت به آموزش دوره‌ والدگری مثبت در یک مدرسه ابتدایی از 15 والد (9 مادر و 6 پدر) نمونه‌گیری هدفمند به عمل آمد. در قالب طرح پیش‌آزمون و پس آزمون تگ گروهی از این والدین، ابتدا پیش­آزمون گرفته شد و سپس دوره آموزشی در قالب پنج جلسه دو ساعته آنلاین برگزار شد. پس از گذشت سه هفته از اتمام دوره، پس­آزمون به اجرا درآمد. یافته‌ها: ضریب همبستگی بین نمرات پیش­آزمون و پس­آزمون شرکت‌کنندگان، برابر با 892/0= و در سطح 001/0> به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ استانداردشده برای نسخه‌ ‌فارسی‌ KOPSS پس از حذف دو گویه به مقدار 717/0 محاسبه شد. در تحلیل عاملی تأییدی 11 گویه دیگر به دلیل بارعاملی‌ ضعیف حذف شدند. در مدل نهایی KOPSS-20، شاخص­های برازش محاسبه شده، همگی قابل قبول بودند. تحلیل کوواریانس تک متغیری آشکار ساخت KOPSS-20 قابلیت پاسخگویی نسبت به اثرات آموزش دوره‌ والدگری مثبت Triple-P دارد و اندازه اثر این تفاوت در سطح بالایی قرار دارد. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر نشان داد، KOPSS-20، ابزاری با اعتبار سازه­ای رضایت‌بخش است و نسبت به اثرات مداخله و آموزش والدگری حساسیت و پاسخگویی دارد

    Manuscript profile