• Home
  • محمد رضا نیلی

    List of Articles محمد رضا نیلی


  • Article

    1 - بررسی مقایسه‌ای مدارس شبانه‌روزی با عادی از منظر میزان پایبندی دانش‌آموزان به انجام شعایر اسلامی
    Research in Curriculum Planning , Issue 5 , Year , Winter 2016
    یکی از اهداف تأسیس مدارس شبانه روزی، ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی و پایبند به اجرای شعایراسلامی است. هدف این پژوهش، مقایسه مدارس شبانه روزی با عادی از منظر میزان پایبندی دانش‌آموزان به انجام شعایر اسلامی است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن علی مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل More
    یکی از اهداف تأسیس مدارس شبانه روزی، ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی و پایبند به اجرای شعایراسلامی است. هدف این پژوهش، مقایسه مدارس شبانه روزی با عادی از منظر میزان پایبندی دانش‌آموزان به انجام شعایر اسلامی است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن علی مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل 54961 نفر دانش‌آموز شبانه روزی و عادی در دوره‌های تحصیلی راهنمایی و متوسطه استان چهارمحال و بختیاری در سال 92 است. از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای طبق فرمول کوکران 520 نفر انتخاب گردید. ابزارگردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تعیین روایی، از روایی محتوا زیر نظر متخصصان و روایی سازه استفاده گردید. اندازه KMO به منظور بررسی همبستگی درونی گویه‌ها 907/0 و پایایی پرسشنامه‌ها به روش آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شد. داده‌ها از طریق آزمون‌هایT و ANOVA و با نرم افزار SPSS 18 تحلیل شد. یافته‌ها نشان می‌دهد، بین میزان گرایش دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی و عادی به اجرای شعایر اسلامی تفاوت معنادار وجود نداشت، اما در مقولات اجرای واجبات، نوافل و فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی تفاوت وجود داشت و هر دوگروه خود را در اجرای واجبات نسبت به نوافل، مقیدتر دانستند. همچنین دانش‌آموزان دوره راهنمایی نسبت به دانش‌آموزان دوره متوسطه در اجرای شعایراسلامی مقیدتر بودند. Manuscript profile