• Home
  • ابوالفضل رفیع پور

    List of Articles ابوالفضل رفیع پور


  • Article

    1 - بررسی رابطه بین باورها و مؤلفه‌های ساخت و سازگرایی در محیط کلاس درس ریاضی
    Research in Curriculum Planning , Issue 1 , Year , Summer 2013
    فلسفه و دیدگاه معلمان ریاضی نسبت به ماهیت ریاضی نقش اساسی در تعیین تلقی آنها از فرایند یاددهی ـ یادگیری درس ریاضی دارد که این امر به نوبه خود بر کیفیت آموزشی تأثیر مستقیم می‌گذارد. هدف از انجام پژوهش حاضر توصیف و شناسایی باورهای مرکزی معلمان ریاضی ساخت ‌و ‌‌سازگرا است. More
    فلسفه و دیدگاه معلمان ریاضی نسبت به ماهیت ریاضی نقش اساسی در تعیین تلقی آنها از فرایند یاددهی ـ یادگیری درس ریاضی دارد که این امر به نوبه خود بر کیفیت آموزشی تأثیر مستقیم می‌گذارد. هدف از انجام پژوهش حاضر توصیف و شناسایی باورهای مرکزی معلمان ریاضی ساخت ‌و ‌‌سازگرا است. در این مطالعه، باورهای 5 معلم ریاضی متوسطه به دقت مورد بررسی قرار گرفته و نیز میزان سازگاری محیط کلاس‌درس‌های این معلمان با اصول ساخت ‌و ‌سازگرایی سنجیده شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه پیمایش باورها، پرسشنامه پیمایش ساخت و ‌سازگرایی محیط کلاس‌ درس، مصاحبه نیمه‌ساختاری و مشاهده کلاس درس است. داده‌ها به روش تحلیل محتوا تلخیص و ساختاربندی شد. یافته‌های حاصل از داده‌های مربوط به 5 معلم نشان داد که محیط کلاس درس 2 نفر از آنها بیشترین سازگاری را با اصول ساخت و سازگرایی دارد. بررسی باورهای این 2 معلم منجر به شناسایی 6 باور مرکزی شد که با اصول ساخت و سازگرایی مطابق است. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی نقش نوع مدرسه در استدلال تناسبی دانش‌آموزان
    Research in Curriculum Planning , Issue 4 , Year , Autumn 2014
    هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه عملکرد ریاضی دانش‌آموزان مدارس دولتی، غیرانتفاعی و تیزهوشان در حل یک مسأله غیر روتین ریاضی در حوزه استدلال تناسبی است. شرکت‌کنندگان در این پژوهش، تعداد 836 دانش‌آموز (شامل 291 دانش‌آموز از مدارس عادی، 293 دانش‌آموز از مدارس غیر‌انتفاعی و 25 More
    هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه عملکرد ریاضی دانش‌آموزان مدارس دولتی، غیرانتفاعی و تیزهوشان در حل یک مسأله غیر روتین ریاضی در حوزه استدلال تناسبی است. شرکت‌کنندگان در این پژوهش، تعداد 836 دانش‌آموز (شامل 291 دانش‌آموز از مدارس عادی، 293 دانش‌آموز از مدارس غیر‌انتفاعی و 252 دانش‌آموز از مدارس تیزهوشان) بودند که از بین مدارس یکی از شهرستان‌های واقع در نیمه جنوبی کشور انتخاب شده بودند. از این دانش‌آموزان خواسته شده بود تا به یک مسأله غیر معمولی مربوط به موضوع تناسب پاسخ دهند. سپس استراتژی‌های به کار رفته توسط ،دانش‌آموزان با استفاده از چارچوب نظری جرح و تعدیل شده مستخرج از از ادبیات پژوهشی، در 7 دسته ـ شامل دسته بدون جواب، استراتژی صرفاً جمعی، و دسته جواب‌های غیر واقعی، استراتژی رویه‌ای، استراتژی انتقالی، استراتژی تناسبی مبتدی، استراتژی خبره ـ طبقه‌بندی شدند. سپس با استفاده از آماره اچ کروسکال والیس و آزمون من‌ویتنی، معنا‌داری تفاوت بین عملکرد ریاضی دانش‌آموزان در مدارس مختلف بررسی شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد ریاضی دانش‌آموزان در مدارس مختلف اختلاف معنا‌داری وجود دارد، به گونه‌ای که عملکرد ریاضی دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و غیرانتفاعی از عملکرد دانش‌آموزان در مدارس عادی دولتی در سطح 0.01 α=بهتر است. Manuscript profile