• Home
  • بهاره عندلیب

    List of Articles بهاره عندلیب


  • Article

    1 - میزان به‌کارگیری معیارهای تدریس اثربخش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان از نظر دانشجویان در سال تحصیلی 86ـ1385
    Research in Curriculum Planning , Issue 4 , Year , Winter 2007
      چکیده   هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان به ‌ کارگیری عوامل تدریس اثربخش ( شامل 6 مؤلفه طراحی تدریس، اجرای آموزش، مدیریت کلاس درس، روابط انسانی، ارزشیابی و برخورداری از ویژگیهای مطلوب شخصیتی) توسط اساتید دانشگاه آزاد واحد خوراسگان از نظر دانشجویان است. روش تحقیق، توصیفی More
      چکیده   هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان به ‌ کارگیری عوامل تدریس اثربخش ( شامل 6 مؤلفه طراحی تدریس، اجرای آموزش، مدیریت کلاس درس، روابط انسانی، ارزشیابی و برخورداری از ویژگیهای مطلوب شخصیتی) توسط اساتید دانشگاه آزاد واحد خوراسگان از نظر دانشجویان است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان سال چهارم دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان است که از میان آنها دانشکده‌های علوم ‌ تربیتی و روان ‌ شناسی، کشاورزی و علــــوم پایه تعیین شدند. از این تعداد 165 نفر از طریق نمونه ‌ گیری طبقه ‌ ای متناسب با حجم انتخاب و پرسشنامه  ها میان آنان توزیع گردید. پرسشنامۀ محقق ‌ ساخته شامل 41 سؤال پنج‌گزینه ‌ای مطابق با مقیاس لیــکرت فراهم شد. روایی پرسشنامه با اقتباس از منابع علمی معتبر و همچنین مطالعه 3 نفر از صاحبنظران و پایایی آن نیز از طریق مطالعه مقدماتی و به وسیله 41 نفر نمونه انتخابی از جامعه اصلی، بررسی شد که با به ‌ کارگیری ضریب آلفای کرونباخ، 89/0 به ‌ دست آمد. اطلاعات به ‌ دست آمده در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی(درصد، فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی « t همبسته، t تک ‌ متغیره، تحلیل واریانس، t هتلینگ، t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون H.S.D یا توکی» تجزیه و تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می ‌ دهد که در سؤال اول «میزان به ‌ کارگیری معیار طراحی تدریس»، دوم «میزان به ‌ کارگیری معیار اجرای آموزش»، سوم «میزان به ‌ کارگیری معیار مدیریت کلاس»، چهارم «میزان به ‌ کارگیری معیار روابط انسانی»، پنجـــم «میـزان به ‌ کارگیری معیار ارزشیابی»، و ششم «میزان برخورداری از ویژگیهــای شخصیتی مطلوب»، میانگین استادان این دانشگاه در سه دانشکده نمونه انتخابی پژوهش به ترتیب 66/3، 13/3، 56/3، 38/3، 24/3 ، و43/3 بوده است که بالاتر از میانگین تعیین شده است. در مجموع می ‌ توان نتیجه گرفت که تدریس استادان این دانشکده‌ها اثربخش بوده است. همچنین در تمام سؤالات پژوهش در سطح دانشکده اختلاف معنادار میان عملکرد استادان مشاهده شده است. Manuscript profile