• Home
  • قدرت‌الله علی‌زاده

    List of Articles قدرت‌الله علی‌زاده


  • Article

    1 - رابطه فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه شهر اصفهان
    Research in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Autumn 2007
      چکیده   در این پژوهش، پژوهشگر در صدد بررسی رابطه بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی‌ـ همبستگی است. جامعه آماری آن کلیه مدیران و معلمان دبیرستانهای پسرانه و دخترانه نواحی پنجگانه و منطقه جی شهرستان اصفهان در سال تحصیلی 86 ـ More
      چکیده   در این پژوهش، پژوهشگر در صدد بررسی رابطه بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی‌ـ همبستگی است. جامعه آماری آن کلیه مدیران و معلمان دبیرستانهای پسرانه و دخترانه نواحی پنجگانه و منطقه جی شهرستان اصفهان در سال تحصیلی 86 ـ 85 بود که تعداد آنها برابر با 7069 نفر است. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم، 294 مدیر و معلم (76 مدیر و 218 معلم) به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه فرهنگ سازمانی می‌باشد. سه مؤلفه کار گروهی، توجه به نیازهای ارباب رجوع (مشتری گرامی) و فراهم ساختن زمینه یادگیری سازمانی به‌عنوان مؤلفه‌های بهبود کیفیت و مؤلفه‌های تواناسازی و تفویض اختیار به کارکنان، توسعه قابلیت‌های دبیران و کارکنان، توجه به ارزشهای محوری، جلب توافق دبیران و کارکنان، ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین کارکنان، فراهم کردن زمینه تغییر در مدرسه، رهبری اثربخش، توجه به اهداف درازمدت و کوتاه‌مدت و توجه به چشم‌انداز بلندمدت در مدرسه به‌عنوان مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی در نظر گرفته شده‌اند. پرسشنامه با توجه به استاندارد بودن، دارای روایی بوده و پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ 96/0 برآورد گردیده است. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روشهای آماری در سطح آمار توصیفی شامل جدول توزیع فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، نمودارها و در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره، آزمون t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون توکی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه شهر اصفهان و همچنین بین مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی یعنی تواناسازی و تفویض اختیار به کارکنان (679/0 = r )، توسعه قابلیت‌های دبیران و کارکنان (68/0 = r )، توجه به ارزشهای محوری (556/0 = r )، جلب توافق دبیران و کارکنان (596 /0= r ) ، ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین کارکنان (644/0 = r )، فراهم کردن زمینه تغییر در مدرسه (679/0 = r )، رهبری اثربخش (751/0 = r )، توجه به اهداف درازمدت و کوتاه‌مدت (669/0 = r ) و توجه به چشم‌انداز بلند در مدرسه (649/0 = r ) با بهبود کیفیت، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. Manuscript profile