• Home
  • سید هاشم گلستانی

    List of Articles سید هاشم گلستانی


  • Article

    1 - نیازسنجی توسعه فضاهای فرهنگی شهر نجف‌آباد
    Research in Curriculum Planning , Issue 4 , Year , Winter 2010
    هدف این پژوهش، نیازسنجی توسعۀ فضاهای فرهنگی شهروندان نجف‌آباد از نظر مدیران فرهنگی و شهروندان این شهر است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. ابزار گردآوری داده‌ها 3 نوع پرسشنامۀ محقق‌ساخته شامل پرسشنامۀ مدیران فرهنگی با 12 سؤال، پرسشنامۀ ویژۀ کودکان با 9 سؤال و پرسشن More
    هدف این پژوهش، نیازسنجی توسعۀ فضاهای فرهنگی شهروندان نجف‌آباد از نظر مدیران فرهنگی و شهروندان این شهر است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. ابزار گردآوری داده‌ها 3 نوع پرسشنامۀ محقق‌ساخته شامل پرسشنامۀ مدیران فرهنگی با 12 سؤال، پرسشنامۀ ویژۀ کودکان با 9 سؤال و پرسشنامۀ شهروندان با 17 سؤال بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل دو گروه مدیران فرهنگی و همۀ شهروندان 7 ساله و بیشتر ساکن شهر نجف‌آباد و نواحی یزدانشهر، امیرآباد و ویلاشهر بود. تعداد مدیران فرهنگی 50 نفر برآورد گردید که برای بررسی نظرات آنان از روش سرشماری استفاده شد و 383 نفر از شهروندان با استفاده از فرمول کوکران به‌عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، انحراف معیار و میانگین و در سطح آمار استنباطی از آزمون‌های tتک متغیره، t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون شفه استفاده شده است. براساس نتایج به‌دست آمده تعداد فضاهای فرهنگی موجود شهر نجف‌آباد در سطح خطای 5 درصد کمتر از سطح متوسط پاسخگوی نیاز شهروندان بوده و از نظر آمایش بیش از نیمی از این فضاها در بخش مرکزی قرار دارند که دسترسی به این فضاها برای بسیاری از شهروندان دشوار است. از نظر مدیران فرهنگی نیازهای آموزشی و پژوهشی و فرهنگسرا در اولویت اول قرار دارند. مهمترین مکان برای کودکان، شهربازی است و به‌طور کلی از نظر شهروندان نیاز آموزشی ـ پژوهشی و تفریحی و فضاهایی همچون پارک و زمین ورزش اهمیت بسیاری دارند. Manuscript profile

  • Article

    2 - تحلیل معرفت عقلانی مطرح شده در آیات قرآن کریم بر اساس تفسیرالمیزان و دلالت‌های آن بر اهداف برنامه‌های درسی تربیت دینی
    Research in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Autumn 2012
    این پژوهش به بررسی اهداف برنامه‌های درسی تربیت دینی مبتنی بر معرفت عقلانی مطرح شده در آیات قرآن کریم و با توجه به تفسیرالمیزان پرداخته است. جامعه آماری آن کل قرآن کریم بوده که پس از معین کردن آیات مرتبط با معرفت عقلانی و بررسی تفسیر هر یک از آیات استخراج شده در تفسیرالم More
    این پژوهش به بررسی اهداف برنامه‌های درسی تربیت دینی مبتنی بر معرفت عقلانی مطرح شده در آیات قرآن کریم و با توجه به تفسیرالمیزان پرداخته است. جامعه آماری آن کل قرآن کریم بوده که پس از معین کردن آیات مرتبط با معرفت عقلانی و بررسی تفسیر هر یک از آیات استخراج شده در تفسیرالمیزان به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و اهداف برنامه‌های درسی به صورت نظام مقوله‌بندی قیاسی، استخراج شده است. بر اساس یافته‌های این پژوهش، اهداف برنامه‌های درسی تربیت دینی مبتنی بر معرفت عقلانی مطرح شده در آیات قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان به ترتیب عبارتند از: خداشناسی و خداپرستی (دعوت به توحید)، معرفی و تأیید نبوّت، معرفی قرآن و آموزه‌های آن، معرفی صاحبان خرد و ویژگی‌های آنان، یادآوری معاد، روز جزا و حیات اخروی، عبرت آموزی، تربیت افراد باتقوا، آموزش احکام الهی، ایجاد تفکر انتقادی و انتقاد از تفکر نادرست، مقایسه و تطبیق ارزش‌ها (پاکی‌ها و ناپاکی‌ها، افراد مؤمن و مشرک و ...). Manuscript profile

  • Article

    3 - ارزیابی مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان
    Research in Curriculum Planning , Issue 5 , Year , Winter 2007
          چکیده   ارزیابی مراکز کارآفرینی دانشگاهها از وظایف دبیرخانه طرح توسعه کارآفرینی در دانشگاههاست که تحت نظارت مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی آموزشی و سازمان سنجش آموزش کشور است. این پژوهش با هدف تعیین میزان فعالیتهای انجام شده در راستای اجرای طرح کاراد انجام گرفته More
          چکیده   ارزیابی مراکز کارآفرینی دانشگاهها از وظایف دبیرخانه طرح توسعه کارآفرینی در دانشگاههاست که تحت نظارت مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی آموزشی و سازمان سنجش آموزش کشور است. این پژوهش با هدف تعیین میزان فعالیتهای انجام شده در راستای اجرای طرح کاراد انجام گرفته است. تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی است و با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته صورت گرفته است و به دلیل محدود بودن جامعه آماری تمامی اعضای فعال مرکز کارآفرینی که 57 دانشجو و کارشناس مرکز است، به‌عنوان نمونه‌ آماری انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌های این پژوهش از نرم‌افزار SPSS در دو سطح آمار استنباطی و توصیفی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از توزیع فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون‌های t تک‌متغیره، t مستقل، t هتلینگ و تحلیل واریانس و آزمون توکی و آزمون کالموگروف اسمیرونوف استفاده شده است. در این پژوهش برای سنجش روایی سؤالات از نظر کارشناسان مربوط و برای سنجش پایایی سؤالات از فرمول آلفای کرونباخ (97/0 = ) استفاده شده است. نتایج حاصل از یافته‌های پژوهش نشان داد که هر شش مؤلفه مورد بررسی شامل ترویج فرهنگ کارآفرینی با میانگین 89/2 و آموزش مهارتهای کارآفرینی با میانگین 98/2، آموزش ویژگیهای کارآفرینی با میانگین 00/3، کشف و شناسایی زمینه‌های کارآفرینی با میانگین 94/2، آموزش تدوین طرح کسب و کار با میانگین 79/2 و معرفی دانشجویان دارای طرح کسب و کار به مراکز حمایتی با میانگین 57/2 کمتر از سطح متوسط بوده است.   Manuscript profile