• Home
  • شیرین زینالی

    List of Articles شیرین زینالی


  • Article

    1 - رابطه بین بیش حمایت گری مادر در فرهنگ ایرانی و باورهای اضطرابی مادر با اضطراب کودک: نقش واسطه ای عواطف مثبت و منفی مادر
    Woman Cultural Psychology , Issue 59 , Year , Spring 2024
    هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین بیش حمایت گری مادر در فرهنگ ایرانی و باورهای اضطرابی مادر با اضطراب کودک و نقش واسطه ای عواطف مثبت و منفی مادر بود. جامعه آماری، تمامی مادران دارای کودکان 2 الی 8 ساله ساکن تبریز و ارومیه در سال 1400 و 1401 بود که به مرکز مشاوره آرامش ا More
    هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین بیش حمایت گری مادر در فرهنگ ایرانی و باورهای اضطرابی مادر با اضطراب کودک و نقش واسطه ای عواطف مثبت و منفی مادر بود. جامعه آماری، تمامی مادران دارای کودکان 2 الی 8 ساله ساکن تبریز و ارومیه در سال 1400 و 1401 بود که به مرکز مشاوره آرامش اندیشه تبریز و آرامش ارومیه مراجعه کرده بودند. نمونه پژوهش شامل 225نفر بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جهت گردآوری داده ها از مقیاس رابطه مادر کودک راس (1961)، مقیاس اضطراب پیش دبستانی اسپنس و همکاران (2001)، پرسشنامه باورهای اضطرابی فرانسیس و چوربیتا (2010) و مقیاس عواطف مثبت و منفی واتسون و همکاران (1998)، استفاده شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و تحلیل مسیر با نرم افزارهای SPSS-24 وAmos- 24 استفاده شد. نتایج نشان داد باورهای اضطرابی، عاطفه مثبت و منفی مادر با اضطراب کودک رابطه معنی داری دارد و بین بیش حمایت گری مادران و باورهای اضطرابی مادر با اضطراب کودک با نقش واسطه¬ای عواطف مثبت و منفی مادر رابطه معنی دار وجود دارد (001/0>p). هم چنین مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. با توجه به نتایج به دست آمده ویژگی های روان شناختی مادران در فرهنگ ایرانی و سبک های تربیتی مبتنی بر فرهنگ بر اضطراب کودک تاثیر گذار است. Manuscript profile

  • Article

    2 - مقایسه تاثیر بازی‌های کامپیوتری خشن و آموزشی بر حافظه کاری و سرعت پردازش کودکان دوره ابتدایی
    Journal of Educational Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2018
    هدف پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر بازی‌های کامپیوتری خشن و آموزشی بر حافظه کاری و سرعت پردازش دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر تبریز است، روش پژوهش پس رویدادی بود و جامعه آماری کودکان مقطع ابتدایی ناحیه 2تبریز با تعداد 82500نفر است. بدین منظور تعداد 150 نفر کودک به روش در دسترس More
    هدف پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر بازی‌های کامپیوتری خشن و آموزشی بر حافظه کاری و سرعت پردازش دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر تبریز است، روش پژوهش پس رویدادی بود و جامعه آماری کودکان مقطع ابتدایی ناحیه 2تبریز با تعداد 82500نفر است. بدین منظور تعداد 150 نفر کودک به روش در دسترس انتخاب شد (50 نفر در گروه بازی های کامپیوتری آموزشی، 50 نفر در گروه بازی‌های کامپیوتری خشن و 50 نفر در گروه بدون سابقه بازی ). ملاک تخصیص به گروهها، انجام بازی خشن و آموزشی در طی یکسال اخیر به مدت حداقل 7 ساعت یا بیشتر در طول هفته بود. ملاک تخصیص در گروه بدون سابقه بازی، عدم انجام بازی کامپیوتری یا انجام حداکثر یک ساعت بازی هفتگی کامیپوتری در هفته بود. دانش آموزان به آزمون های حافظه قعال (توالی عدد-حروف، ظرفیت عدد) و سرعت پردازش (نمادیابی و رمز نویسی) در آزمون وکسلر چهار پاسخ دادند و در نهایت داده‌های گردآوری شده مورد تحلیل قرار گرفت، نتایج تحلیل با نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس چندراهه نشان داد که بین افراد با تجربه بازی کامپیوتری خشن، آموزشی و بدون بازی کامپیوتری در حافظه قعال تفاوت وجود داشت و این تفاوت به نفع گروه بازی آموزشی کامپیوتری معنادار بود. همچنین نشان داد که بین افراد سابقه بازی کامپیوتری خشن، آموزشی و بدون سابقه بازی کامپیوتری در سرعت پردازش تفاوت وجود دارد و این تفاوت به نفع گروه بازی آموزشی کامپیوتری معنادار بود (001/0>P). مطالعه حاضر نشان می‌دهد نوع بازی کامپیوتری یکی از متغیرهای مهم و تاثیر گذار بر فرایندهای شناختی است. Manuscript profile

  • Article

    3 - تاثیر ذهن آگاهی شناخت محور بر باورهای ناکارآمد، خودگویی و خود تنظیم گری بیماران مبتلا به سرطان
    Thoughts and Behavior in Clinical Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2018
    سرطان به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های قرن اخیر بوده و برخی از انواع آن موجب تغییرات مهم در ظاهر( تغییر در چهره، قطع اندام، ریزش شدید موها) می‌شود. بیمارانی که پس از ماستکتومی و شیمی‌درمانی با تغییرات ظاهری از جمله از دست دادن سینه و ریزش مو مواجه می‌شوند، با مشکلات More
    سرطان به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های قرن اخیر بوده و برخی از انواع آن موجب تغییرات مهم در ظاهر( تغییر در چهره، قطع اندام، ریزش شدید موها) می‌شود. بیمارانی که پس از ماستکتومی و شیمی‌درمانی با تغییرات ظاهری از جمله از دست دادن سینه و ریزش مو مواجه می‌شوند، با مشکلات روان‌شناختی مختلف مواجه هستند. هدف پژوهش حاضر تاثیر ذهن آگاهی مبتنی بر رویکرد شناختی بر بیماران سرطان و بررسی اثربخشی این درمان بر باورهای ناکارآمد، خودگویی و خودتنظیم گری آنها بود. برای این منظور طی یک پژوهش نیمه تجربی براساس طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل، 40 نفر از بیماران مبتلا به سرطان با داشتن تغییر در ظاهر فیزیکی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل کاربندی شدند. گروه آزمایش ، به مدت 8 جلسه تحت آموزش ذهن آگاهی قرار گرفتند. گروهها قبل از شروع درمان، و پس از اتمام جلسات از نظر باورهای غیرمنطقی، خودگویی و خودتنظیم گری مورد آزمودن قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوورایانس نشان داد ذهن آگاهی موجب بهبود باورهای غیرمنطقی، خودگویی و خودتنظیم گری در گروه آزمایش شده است. به نظر می‌رسد ذهن آگاهی باعث آگاهی بیماران به باورهای خود شده و شناختهای غیرمنطقی در زمینه نقص بدنی و ارزیابی های منفی آنها را کاهش می‌دهد. Manuscript profile