• Home
  • فریبرز درتاج

    List of Articles فریبرز درتاج


  • Article

    1 - تاثیر راهبرد آموزشی KWL بر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانش‌آموزان
    Educational Leadership & administration , Issue 4 , Year , Autumn 1397
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر راهبرد آموزشی KWL بر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانش‌آموزان انجام شد. پژوهش حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش همه دانش‌آموزان پسر پایه سوم دبیرستان شهرستان میاندواب در سال تحصیلی 96 More
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر راهبرد آموزشی KWL بر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانش‌آموزان انجام شد. پژوهش حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش همه دانش‌آموزان پسر پایه سوم دبیرستان شهرستان میاندواب در سال تحصیلی 96-1395 بود که تعداد دو کلاس با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و با روش تصادفی یکی به‌عنوان گروه آزمایش و دیگری به‌عنوان گروه کنترل انتخاب شد. گروه آزمایش 8 جلسه تحت آموزش راهبرد آموزشی KWL قرار گرفت. برای اندازه‌گیری داده‌ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و آزمون معلم‌ساخته پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در هر دو متغیر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانش‌آموزان تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر راهبرد آموزشی KWL باعث افزایش معنادار انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانش‌آموزان شد (001/0>P). با توجه به نتایج روانشناسان و مشاوران مدارس می‌توانند از راهبرد آموزشی KWL برای ارتقای انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانش‌آموزان استفاده کنند. Manuscript profile

  • Article

    2 - اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر مولفه‌های خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان (اعتماد اجتماعی، تاکید تحصیلی و احساس هویت)
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2020
    مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر مولفه‌های خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان (اعتماد اجتماعی، تاکید تحصیلی و احساس هویت) انجام شد. این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان دختر پایه هشتم منطقه More
    مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر مولفه‌های خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان (اعتماد اجتماعی، تاکید تحصیلی و احساس هویت) انجام شد. این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان دختر پایه هشتم منطقه یک تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. مجموعا 40 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 75 دقیقه‌ای برنامه ذهن‌آگاهی را آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه خوش‌بینی تحصیلی (اسچنن-موران و همکاران، 2013) بود. داده‌ها با روش آزمون‌های تی و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS نسخه بیستم تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که گروه‌های آزمایش و کنترل در مرحله پیش‌آزمون از نظر مولفه‌های خوش‌بینی تحصیلی یعنی اعتماد اجتماعی، تاکید تحصیلی و احساس هویت تفاوت معناداری نداشتند (05/0P>)، اما در مرحله پس‌آزمون از نظر مولفه‌های خوش‌بینی تحصیلی تفاوت معناداری داشتند (001/0P<). این طور که آموزش ذهن‌آگاهی باعث افزایش مولفه‌های خوش‌بینی تحصیلی یعنی اعتماد اجتماعی، تاکید تحصیلی و احساس هویت شد (001/0P<). بر اساس نتایج می‌توان گفت که آموزش ذهن‌آگاهی باعث افزایش خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان و مولفه‌های آن می‌شود. Manuscript profile