• Home
  • زینب امیدوار

    List of Articles زینب امیدوار


  • Article

    1 - بررسی قدرت بازاری ماهی قزل‌آلای پرورشی در ایران
    Breeding and Aquaculture Sciences Journal , Issue 2 , Year , Autumn 2016
    هدف اصلی در این مقاله برآورد قدرت بازاری ماهی قزل‌آلای پرورشی در ایران می‌باشد بدین منظور به تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری مربوط به حاشیه بازاریابی، مقدار تولید قزل‌آلا سر استخر و مقدار توزیع آن در بازار و همچنین هزینه‌های حمل و نقل و بسته‌بندی ماهی قزل‌آلا پرداخته می‌شود More
    هدف اصلی در این مقاله برآورد قدرت بازاری ماهی قزل‌آلای پرورشی در ایران می‌باشد بدین منظور به تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری مربوط به حاشیه بازاریابی، مقدار تولید قزل‌آلا سر استخر و مقدار توزیع آن در بازار و همچنین هزینه‌های حمل و نقل و بسته‌بندی ماهی قزل‌آلا پرداخته می‌شود. دوره زمانی مورد بررسی در این مقاله سالهای 1365 الی 1393 می‌باشد و روش مورد استفاده در این مقاله، روش حداقل مربعات غیرخطی می‌باشد که ضمن تأیید نرمال بودن و عدم وجود خودهمبستگی سریالی در پسماند مدل رگرسیونی، برای برطرف کردن مشکلات ناشی از ناهمسانی واریانس از وزن مناسب در تخمین رگرسیونی استفاده گردیده است. در نهایت پس از تخمین مدل با وزن مناسب و برآورد تابع حاشیه‌ی بازاریابی، به محاسبه‌ی کشش‌ها و تغییرات انتظاری در سطح خرده فروشی و سر استخرها پرداخته شد. همچنین آماره‌های اف، دوربین واتسون و ضریب تعیین نمایان‌کننده مناسب بودن مدل رگرسیونی تخمین زده شده می‌باشند. به عنوان نتیجه‌گیری می‌توان بیان داشت ضریب اثر هزینه حمل و نقل و میزان تولید قزل‌آلا (که در بازار عرضه می‌شود) بر حاشیه بازاریابی منفی و معنی دار بوده و میزان تولید قزل‌آلا (در سر استخر) اثر مثبت و معنی دار بر حاشیه بازاریابی دارد. همچنین اثر هزینه بسته‌بندی بر حاشیه بازاریابی فاقد اعتبار آماری است. همچنین مقدار قدرت بازاری بدست آمده برای ماهی قزل‌آلای سر استخر و همین محصول در خرده فروشی‌ها بسیار اندک می‌باشد، هر چند مقدار قدرت بازاری بدست آمده برای ماهی قزل‌آلای سر استخر به مراتب کمتر از این قدرت در خرده فروشی‌ها می‌باشد. هدف اصلی در این مقاله برآورد قدرت بازاری ماهی قزل‌آلای پرورشی در ایران می‌باشد بدین منظور به تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری مربوط به حاشیه بازاریابی، مقدار تولید قزل‌آلا سر استخر و مقدار توزیع آن در بازار و همچنین هزینه‌های حمل و نقل و بسته‌بندی ماهی قزل‌آلا پرداخته می‌شود. دوره زمانی مورد بررسی در این مقاله سالهای 1365 الی 1393 می‌باشد و روش مورد استفاده در این مقاله، روش حداقل مربعات غیرخطی می‌باشد که ضمن تأیید نرمال بودن و عدم وجود خودهمبستگی سریالی در پسماند مدل رگرسیونی، برای برطرف کردن مشکلات ناشی از ناهمسانی واریانس از وزن مناسب در تخمین رگرسیونی استفاده گردیده است. در نهایت پس از تخمین مدل با وزن مناسب و برآورد تابع حاشیه‌ی بازاریابی، به محاسبه‌ی کشش‌ها و تغییرات انتظاری در سطح خرده فروشی و سر استخرها پرداخته شد. همچنین آماره‌های اف، دوربین واتسون و ضریب تعیین نمایان‌کننده مناسب بودن مدل رگرسیونی تخمین زده شده می‌باشند. به عنوان نتیجه‌گیری می‌توان بیان داشت ضریب اثر هزینه حمل و نقل و میزان تولید قزل‌آلا (که در بازار عرضه می‌شود) بر حاشیه بازاریابی منفی و معنی دار بوده و میزان تولید قزل‌آلا (در سر استخر) اثر مثبت و معنی دار بر حاشیه بازاریابی دارد. همچنین اثر هزینه بسته‌بندی بر حاشیه بازاریابی فاقد اعتبار آماری است. همچنین مقدار قدرت بازاری بدست آمده برای ماهی قزل‌آلای سر استخر و همین محصول در خرده فروشی‌ها بسیار اندک می‌باشد، هر چند مقدار قدرت بازاری بدست آمده برای ماهی قزل‌آلای سر استخر به مراتب کمتر از این قدرت در خرده فروشی‌ها می‌باشد. Manuscript profile