• Home
  • سارا محمدپور خبازی

    List of Articles سارا محمدپور خبازی


  • Article

    1 - بررسی مؤلفه‌ها و چالش‌های اخلاق حرفه‌ای در عکاسی خبری
    Media Studies , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    پژوهش حاضر به بررسی مؤلفه‌ها و چالش‌های اخلاق حرفه‌ای در عکاسی خبری پرداخته است. روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی عکاسان خبری شاخص هستند، که تعداد 13 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند و در بخش کمی نیز جامعه آماری عکاسان خبری عضو انجمن صنفی More
    پژوهش حاضر به بررسی مؤلفه‌ها و چالش‌های اخلاق حرفه‌ای در عکاسی خبری پرداخته است. روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی عکاسان خبری شاخص هستند، که تعداد 13 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند و در بخش کمی نیز جامعه آماری عکاسان خبری عضو انجمن صنفی عکاسان خبری می‌باشند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه و پرسش‌نامه محقق ساخته بوده است. در بخش کیفی تعداد 26 شاخص شناسایی شدند که بعد از استفاده از آزمون دو جمله‌ای تمامی شاخص‌ها مورد تأیید قرار گرفتند. یافته‌های آزمون دو جمله‌ای نشان داد که تمامی شاخص‌های شناسایی شده که شامل احترام به حریم خصوصی سوژه، جلب اعتماد سوژه، رعایت صداقت و راستی، حفظ آبروی سوژه، اطلاع‌رسانی و انعکاس حقیقت، پرداختن به موضوعات نامکشوف، انعکاس واقعه بدون کم و کاست، رعایت بی‌طرفی در عکاسی خبری، دقت در بازنمایی موضوعات، عدم دستکاری عکس، احترام به سایر عکاسان خبری، عدم دریافت هدیه به وسیله عکاس، عدم انتشار چهره سوژه بدون اجازه، عدم انعکاس عکس‌های هولناک، رعایت مسئولیت‌پذیری، جلب اعتماد مخاطبین، عدم افشای منبع اطلاعات، عدم دستکاری در صحنه واقعه، عدم جریحه‌دار کردن عفت عمومی، پرهیز از کلیشه‌سازی، کمک انسانی به سوژه، هماهنگی کار تیمی بین عکاس و خبرنگار، عدم افشای موارد امنیتی، اشراف به موضوع عکاسی، عدم پرداخت پول به منابع و افراد و داشتن مرام‌نامه اخلاقی از نظر خبرگان پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند. نتایج آزمون تی‌تک نمونه‌ای نشان داد که تمامی شاخص‌ها در وضعیت بالاتر از حد متوسط (عدد 3) قرار داشته‌اند و در نهایت نتایج نرم‌افزار لیزرل نشان داد که مدل تحقیق دارای برازش قابل قبولی است. Manuscript profile

  • Article

    2 - مروری بر چالش های اجتماعی-اقتصادی پیاده سازی اینترنت اشیا
    Media Studies , Issue 4 , Year , Winter 2021
    فناوری های نوظهور در هزاره ی جدید سیر تحول و تغییر در زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. اینترنت اشیا به عنوان یکی از ترند های جهانی نیز در این مقوله قرار می گیرد. پر واضح است که فناوری ها در کنار اثرات مثبت، چالش هایی را نیز به دنبال دارند و شناسایی چالش ها می تواند More
    فناوری های نوظهور در هزاره ی جدید سیر تحول و تغییر در زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. اینترنت اشیا به عنوان یکی از ترند های جهانی نیز در این مقوله قرار می گیرد. پر واضح است که فناوری ها در کنار اثرات مثبت، چالش هایی را نیز به دنبال دارند و شناسایی چالش ها می تواند به ایجاد راهکارهای موثر و زودهنگام برای مقابله با اثرات منفی کمک شایانی کند. از این رو در تحقیق حاضر به مطالعه و استخراج چالش های اجتماعی و اقتصادی اینترنت اشیا پرداخته شده است. روش تحقیق کتابخانه ای و تحلیل اسنادی است و انتخاب مقالات با نمونه گیری هدفمند در پایگاه های گوگل اسکالر و اینفومدیا و سایت‌های مربوط به وزارتخانه‌های دانمارک صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد که چالش های اجتماعی دارای شاخص های دغدغه حریم خصوصی و امنیت شخصی افراد، نیاز به سازوکارهایی برای امنیت، و همچنین حفاظت از اطلاعات، نیاز به سازوکارهایی در خصوص اطلاع‌رسانی و آموزش، نیاز به سازوکارهایی در خصوص قانون‌گذاری، لزوم توجه به جنبه‌های اخلاقی و انسان‌محور، ضرورت تلاش برای ارائه تجربه مطمئن به کاربران، دغدغه نظارت گسترده حکومت، نگرانی سوءاستفاده از داده‌ها، توجه به انسانیت و اخلاق هنگام طراحی ‌اینترنت اشیا و در نظر گرفتن منافع مردم در استراتژی دولت برای پیشبرد ‌اینترنت اشیا است. از چالش های اقتصادی می توان به نیاز به تغییر سازمانی و دغدغه ساختار اداری سنتی و متعصب در شرکت‌ها و عدم پذیرش ‌اینترنت اشیا اشاره کرد. Manuscript profile

  • Article

    3 - تاثیر شبکه اجتماعی توئیتر بر مشارکت سیاسی کاربران شهر تهران
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , Issue 4 , Year , Autumn 1399
    گرایش به شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا تحول شگرفی در نظام اجتماعی کشورهای جهان ایجاد کرده‌ است. این شبکه‌ها برای کاربرانی که علاقه به اشتراک‌گذاری اندیشه‌ها و فعالیت‌های خود با دیگران را دارند، محیطی برای ارتباط‌گیری، ارتباط سازی، مشارکت و تشکیل کادر و گروه ایجاد کرده More
    گرایش به شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا تحول شگرفی در نظام اجتماعی کشورهای جهان ایجاد کرده‌ است. این شبکه‌ها برای کاربرانی که علاقه به اشتراک‌گذاری اندیشه‌ها و فعالیت‌های خود با دیگران را دارند، محیطی برای ارتباط‌گیری، ارتباط سازی، مشارکت و تشکیل کادر و گروه ایجاد کرده است. به اشتراک گذاری مباحث سیاسی نیز یکی از مهمترین فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی علی الخصوص توئیتر است. مشارکت سیاسی در واقع فعالیت شهروندان به منظور تأثیر گذاشتن بر فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم سازی سیاسی دولت‌ها است و ساز و کار پیچیده‌ای است که از طریق آن می‌توان به رشد سرمایه اجتماعی، کنترل قدرت، سازمان‌دهی پهنه وسیعی از مردم جامعه و مسئولیت‌پذیری حکومت امیدوار بود. از این رو امکانات و توانایی شبکه‌های اجتماعی و بستری که فراهم می‌کند می تواند در مشارکت سیاسی تاثیر گذار باشد. در مقاله حاضر به بررسی نقش شبکه‌ توئیتر در مشارکت سیاسی کاربران شهر تهران با استفاده از سه متغیر میانجی اعتماد سیاسی، دانش سیاسی و کارآیی سیاسی پرداخته شده است. جامعه‌ی مورد بررسی کاربران توئیتر شهر تهران و دارای 10 هزار دنبال کننده هستند. تعداد 320 نفر به عنوان نمونه ازطریق فرمول کوکران انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایشی و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که میزان استفاده از توئیتر بر مشارکت سیاسی کاربران با میانجی‎گری اعتماد سیاسی و میزان استفاده از توئیتر بر مشارکت سیاسی کاربران با میانجی گری دانش سیاسی موثر است. همچنین میزان استفاده از توئیتر بر مشارکت سیاسی کاربران با میانجی‌گری کارآیی سیاسی موثر نیست. Manuscript profile

  • Article

    4 - تاثیر شبکه اجتماعی توئیتر بر مشارکت سیاسی کاربران شهر تهران
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , Issue 4 , Year , Autumn 1399
    گرایش به شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا تحول شگرفی در نظام اجتماعی کشورهای جهان ایجاد کرده‌ است. این شبکه‌ها برای کاربرانی که علاقه به اشتراک‌گذاری اندیشه‌ها و فعالیت‌های خود با دیگران را دارند، محیطی برای ارتباط‌گیری، ارتباط سازی، مشارکت و تشکیل کادر و گروه ایجاد کرده More
    گرایش به شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا تحول شگرفی در نظام اجتماعی کشورهای جهان ایجاد کرده‌ است. این شبکه‌ها برای کاربرانی که علاقه به اشتراک‌گذاری اندیشه‌ها و فعالیت‌های خود با دیگران را دارند، محیطی برای ارتباط‌گیری، ارتباط سازی، مشارکت و تشکیل کادر و گروه ایجاد کرده است. به اشتراک گذاری مباحث سیاسی نیز یکی از مهمترین فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی علی الخصوص توئیتر است. مشارکت سیاسی در واقع فعالیت شهروندان به منظور تأثیر گذاشتن بر فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم سازی سیاسی دولت‌ها است و ساز و کار پیچیده‌ای است که از طریق آن می‌توان به رشد سرمایه اجتماعی، کنترل قدرت، سازمان‌دهی پهنه وسیعی از مردم جامعه و مسئولیت‌پذیری حکومت امیدوار بود. از این رو امکانات و توانایی شبکه‌های اجتماعی و بستری که فراهم می‌کند می تواند در مشارکت سیاسی تاثیر گذار باشد. در مقاله حاضر به بررسی نقش شبکه‌ توئیتر در مشارکت سیاسی کاربران شهر تهران با استفاده از سه متغیر میانجی اعتماد سیاسی، دانش سیاسی و کارآیی سیاسی پرداخته شده است. جامعه‌ی مورد بررسی کاربران توئیتر شهر تهران و دارای 10 هزار دنبال کننده هستند. تعداد 320 نفر به عنوان نمونه ازطریق فرمول کوکران انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایشی و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که میزان استفاده از توئیتر بر مشارکت سیاسی کاربران با میانجی‎گری اعتماد سیاسی و میزان استفاده از توئیتر بر مشارکت سیاسی کاربران با میانجی گری دانش سیاسی موثر است. همچنین میزان استفاده از توئیتر بر مشارکت سیاسی کاربران با میانجی‌گری کارآیی سیاسی موثر نیست. Manuscript profile