Journal of Iranian Social Development Studies
,
Issue5,Year,
Winter
2008
نوسازی و مدرنیزاسیون میتواند باعث تغییراتی در زمینه ارزشهای مادی و غیرمادی خانواده گردد. فرآیند نوسازی فرهنگی نیز تغییراتی را در زمینههای اجتماعی و فرهنگی جوامع به وجود آورده که منجر به تغییر و دگرگونی در ارزشهای خانوادگی شده است. لذا پژوهش با هدف تأثیر نوسازی فرهن More
نوسازی و مدرنیزاسیون میتواند باعث تغییراتی در زمینه ارزشهای مادی و غیرمادی خانواده گردد. فرآیند نوسازی فرهنگی نیز تغییراتی را در زمینههای اجتماعی و فرهنگی جوامع به وجود آورده که منجر به تغییر و دگرگونی در ارزشهای خانوادگی شده است. لذا پژوهش با هدف تأثیر نوسازی فرهنگی بر ارزشهای خانواده انجام شد. روشتحقیق، پیمایشی بوده و با ابزار پرسشنامه، اطلاعات جمعآوری شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانی شهرهای استان مازندران بوده که 72500 نفر هستند. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران384 نفر است. یافتهها نشان میدهد میانگین نوسازی فرهنگی و تغییرات ارزشهای خانواده بیش از حد متوسط است و بیانگر نگرشهای تقریباً مدرن در حوزه ارزشهای خانوادگی در بین دانشآموزان است. بین نوسازی فرهنگی و ارزشهای خانواده رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. هرچه نوسازی فرهنگی بیشتر شود، میزان تغییر ارزش-های خانواده افزایش مییابد. همچنین میتوان شاهد وجود رابطه مثبت بین مولفههای نوسازی فرهنگی با ارزشهای مادی و ارزشهای غیرمادی خانواده بود.نتیجه این که توسعه و مدرنیزاسیون میتواند ارزشهای دانشآموزان استان مازندران را تغییر دهد و بایستی در راستای صنعتی شدن، توسعه و نوسازی اجتماعی و فرهنگی، به دنبال تغییر در ارزشهای جامعه متناسب با فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی بود.
Manuscript profile
Journal of Iranian Social Development Studies
,
Issue43,Year,
Winter
2019
نوسازی و مدرنیزاسیون می تواند باعث تغییراتی در زمینه ارزش های مادی و غیرمادی خانواده گردد. فرآیند نوسازی فرهنگی نیز تغییراتی را در زمینههای اجتماعی و فرهنگی جوامع به وجود آورده که منجر به تغییر و دگرگونی در ارزش های خانوادگی شده است. لذا پژوهش با هدف تأثیر نوسازی فره More
نوسازی و مدرنیزاسیون می تواند باعث تغییراتی در زمینه ارزش های مادی و غیرمادی خانواده گردد. فرآیند نوسازی فرهنگی نیز تغییراتی را در زمینههای اجتماعی و فرهنگی جوامع به وجود آورده که منجر به تغییر و دگرگونی در ارزش های خانوادگی شده است. لذا پژوهش با هدف تأثیر نوسازی فرهنگی بر ارزش های خانواده انجام شد. روش تحقیق، پیمایشی بوده و با ابزار پرسشنامه، اطلاعات جمع آوری شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان دبیرستانی شهرهای استان مازندران بوده که 72500 نفر هستند. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر است. یافتهها نشان میدهد میانگین نوسازی فرهنگی و تغییرات ارزش های خانواده بیش از حد متوسط است و بیانگر نگرشهای تقریباً مدرن در حوزه ارزشهای خانوادگی در بین دانش آموزان است. بین نوسازی فرهنگی و ارزش های خانواده رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. هرچه نوسازی فرهنگی بیشتر شود، میزان تغییر ارزش های خانواده افزایش می یابد. همچنین می توان شاهد وجود رابطه مثبت بین مولفه های نوسازی فرهنگی با ارزش های مادی و ارزش های غیرمادی خانواده بود. نتیجه این که توسعه و مدرنیزاسیون می تواند ارزش های دانش آموزان استان مازندران را تغییر دهد و بایستی در راستای صنعتی شدن، توسعه و نوسازی اجتماعی و فرهنگی، به دنبال تغییر در ارزش های جامعه متناسب با فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی بود.
Manuscript profile
Journal of Socio - Cultural Changes
,
Issue2,Year,
Autumn
2021
دینداری و باورهای دینی میتواند باعث تغییراتی در زمینههای مختلف از جمله ارزشهای مادی و غیرمادی خانواده گردد. هرچند که عواملی مانند فرآیند نوسازی فرهنگی نیز تغییراتی را در حوزه باورهای دینی جوامع به وجود آورده که منجر به تغییر و دگرگونی در ارزشهای خانوادگی شده است. ای More
دینداری و باورهای دینی میتواند باعث تغییراتی در زمینههای مختلف از جمله ارزشهای مادی و غیرمادی خانواده گردد. هرچند که عواملی مانند فرآیند نوسازی فرهنگی نیز تغییراتی را در حوزه باورهای دینی جوامع به وجود آورده که منجر به تغییر و دگرگونی در ارزشهای خانوادگی شده است. این مقاله با هدف تأثیر باورهای دینی بر ارزشهای خانواده در بین دانشآموزان دبیرستانی استان مازندران انجام شد. روشتحقیق، پیمایشی بوده و با ابزار پرسشنامه اطلاعات جمعآوری شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان دبیرستانی شهرهای استان مازندران است. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 400 نفر است. یافتهها نشان میدهد که میانگین باورهای دینی و همچنین شاخص تغییرات ارزش-های خانواده بیش از حد متوسط است و بیانگر نگرشهای تقریباً مدرن در حوزه ارزشهای خانوادگی در بین دانشآموزان است. بین میزان باورهای دینی و ارزش های خانواده رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. یعنی هر چه باورهای دینی بیشتر شود، میزان تغییر ارزشهای خانواده افزایش مییابد و برعکس هر چه باورهای دینی کمتر شود، میزان تغییر ارزشهای خانواده کاهش مییابد. همچنین میتوان شاهد وجود رابطه مثبت و مستقیم بین باورهای دینی شامل ابعاد اعتقادی، مناسکی، تجربی و بعد پیامدی با ارزشهای مادی و ارزش-های غیرمادی خانواده بود. همبستگی بعد پیامدی بالاتر و بعد تجربی پایینتر از سایر ابعاد باورهای دینی است. نتیجه میتوان گرفت که هرچند باورهای دینی بر تغییر ارزشهای خانواده دانشآموزان اثرگذار است اما این باورها نیز میتواند متأثر از عوامل دیگر مانند رسانهها و فرایند نوسازی باشد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications