• Home
  • محمد رضا عباسی استمال

    List of Articles محمد رضا عباسی استمال


  • Article

    1 - بررسی تأثیر بلوغ حرفه‌ای و رضایت شغلی حسابرسان بر تعهد سازمانی
    Studies of ethics and behavior in accounting and auditing , Issue 1 , Year , Spring 2021
    هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر بلوغ حرفه‌ای و رضایت شغلی حسابرسان بر تعهد سازمانی است. الگوی مورد نظر در این تحقیق، در رابطه با بلوغ حرفه‌ای حسابرسان، مدل ابوالقاسمی و همکاران (2021)، در رابطه با رضایت شغلی حسابرسان، نظریه اسمیت و همکاران (1969) و در رابطه با تعهد سازمانی، More
    هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر بلوغ حرفه‌ای و رضایت شغلی حسابرسان بر تعهد سازمانی است. الگوی مورد نظر در این تحقیق، در رابطه با بلوغ حرفه‌ای حسابرسان، مدل ابوالقاسمی و همکاران (2021)، در رابطه با رضایت شغلی حسابرسان، نظریه اسمیت و همکاران (1969) و در رابطه با تعهد سازمانی، نظریه می یر و آلن (1990) می‌باشد. برای آزمون فرضیه‌‌ها، پرسشنامه بلوغ حرفه‌ای حسابرسان، با 36 سؤال، پرسشنامه تعهد سازمانی با 24 سوال و پرسشنامه رضایت شغلی حسابرسان با 30 سؤال، پس از سنجش روایی و پایایی، در اختیار نمونه مورد بررسی قرار گرفت. نمونه آماری از میان حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی به تعداد 204 نفر انتخاب شد. برای تحلیل داده‌ها، آزمون کولموگروف اسمیرنف، پیرسون و رگرسیون مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها بیانگر تاثیرگذاری بلوغ حرفه‌ای حسابرسان و هر یک از ابعاد (ویژگی‌های شناختی، چندبعدی و فراشغلی حسابرسان) بر تعهد سازمانی حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی می‌باشد. همچنین رضایت شغلی حسابرسان و هر یک از ابعاد (همکاران، محیط کار، ماهیت کار، سرپرستی، حقوق و ارتقاء حسابرسان) بر تعهد سازمانی حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی تاثیر دارند. Manuscript profile

  • Article

    2 - تأثیر عملکرد شرکت بر ارتباط بین قضاوت حرفه‌ای و کشف تقلب حسابرس
    Studies of ethics and behavior in accounting and auditing , Issue 1 , Year , Autumn 2023
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر عملکرد شرکت بر ارتباط بین قضاوت حرفه‌ای حسابرس و توانایی کشف تقلب است.روش: این پژوهش از لحاظ طبقه‌‌بندی تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه حسابرسان عضو جامعه حسابد More
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر عملکرد شرکت بر ارتباط بین قضاوت حرفه‌ای حسابرس و توانایی کشف تقلب است.روش: این پژوهش از لحاظ طبقه‌‌بندی تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران به تعداد 2959 بوده و نمونه آماری به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. تعداد نمونه آماری با روش نمونه‌گیری کوکران 341 نفر به دست آمد. برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از روش معادلات ساختاری استفاده شد.یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین قضاوت حرفه‌ای حسابرس و توانایی کشف تقلب، ارتباط مثبتی وجود دارد. ولی، بین عملکرد مالی شرکت و توانایی کشف تقلب ارتباط منفی وجود دارد. همچنین، عملکرد مالی شرکت بر ارتباط بین قضاوت حرفه‌ای و توانایی کشف تقلب تأثیر منفی دارد. بنابراین، حسابرسانی که قضاوت‌های حرفه‌ای بالاتری داشته باشند، احتمال کشف تقلب توسط آن‌ها بیشتر می‌شود. ولی، با بهبود عملکرد مالی، از امکان رخداد تقلب در شرکت کاسته خواهد شد.نتیجه‌گیری: برای حسابرسان مهم است که در حین حسابرسی به منظور کشف تقلب، قضاوت حرفه‌ای بالاتری را از خود نشان دهند. همچنین، عملکرد مالی شرکت می‌تواند بر توانایی شناسایی کشف تقلب، اثر منفی داشته باشد. یعنی، با بهبود عملکرد مالی، از امکان رخدداد تقلب در بنگاه اقتصادی کاسته شده و توانایی شناسایی کشف تقلب کمتر می‌شود و نیز، هرچه حسابرسان در خصوص اصول و موازین حرفه‌ای درک بالاتری داشته باشند، توانایی شناسایی و کشف تقلب و سطح قضاوت حرفه‌ای آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. Manuscript profile

  • Article

    3 - Designing an Expert System for Credit Rating of Real Customers of Banks Using Fuzzy Neural Networks
    Advances in Mathematical Finance and Applications , Issue 1 , Year , Winter 2019
    Currently, in Iran's banking system, non-repayment of facilities has become one of the biggest issues, and due to the lack of a proper system for proper allocation of facilities, they face a number of problems, including the problem of allocation of loans, the problem o More
    Currently, in Iran's banking system, non-repayment of facilities has become one of the biggest issues, and due to the lack of a proper system for proper allocation of facilities, they face a number of problems, including the problem of allocation of loans, the problem of failure to repay loans Of the central bank, or the amount of facilities increased from the amount of reimbursement. The solution of this problem is the credit rating of the customers, which is based on a model based on the theory of fuzzy sets for validation of real customers of the Maskan bank of the East Azer-baijan in Iran in 2016. In this research a structured model was obtained for deter-mination and categorization of input variables for application in the system by factorial analysis then a expert fuzzy system was modelled that consist of six steps. In the first step a fuzzy system is designed that its inputs are financial capacity, support, reliability, repayment record and its outputs is customer credit. In the second step input and outputs are partitioned, in the third step thee partitioned inputs and outputs are converted into fuzzy numbers. The fuzzy inference is compiled in step four. In step five the defuzzifier is conducted. Finally the designed model is tested in step six. These results indicate research model efficiency compared to bank credit measuring experts that they predicate applicants performance according their judgment and intuition. Manuscript profile

  • Article

    4 - Explain and Prioritize Information Disclosure Factors related to Sustainable Development Accounting with Fuzzy Approach
    Advances in Mathematical Finance and Applications , Issue 5 , Year , Autumn 2021
    This research was conducted with the aim of explain and prioritize information disclosure factors related to sustainable development accounting with fuzzy approach" in 2019 of companies active on the Iranian Stock Exchange. Qualitative data were obtained through the stu More
    This research was conducted with the aim of explain and prioritize information disclosure factors related to sustainable development accounting with fuzzy approach" in 2019 of companies active on the Iranian Stock Exchange. Qualitative data were obtained through the study of research and credible sources in the field of sustainable development accounting and using coding through content analysis, the initial variables of the model were identified; 61 indicators were extracted from the initial codes in 4 dimensions including: environment, social factors. Economic and governance factors were categorized. In the quantitative section, the statistical population of the study included knowledgeable and professional and academic experts in the field of ac-counting. Using the targeted sampling method, 25 experts were selected as statistical samples. In the quantitative part, using fuzzy Delphi technique in one step, the indicators were screened. In the next step, prioritization of criteria and sub-criteria was done by hierarchical analysis method with fuzzy approach; among the main criteria, environmental dimension with weight 0.405 in rank 1 The social dimension with a weight of 0.296 was ranked 2nd, the economic dimension with a weight of 0.186 was ranked 3rd and the leadership dimension with a weight of 0.113 was ranked 4th. Finally, based on the calculated final weight, the strategic approach to environmental impacts with a weight of 0.955 in the first place, management and efficiency in consumption in the second place, social development and humanity in the third place and management Waste and waste came in fourth. Manuscript profile

  • Article

    5 - تاثیر مولفه‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی بر هزینه‌های زیست محیطی در صنایع پتروشیمی
    The Application of Chemistry in Environment , Issue 4 , Year , Autumn 2023
    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر مولفه‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی بر هزینه‌های زیست محیطی در صنایع پتروشیمی می‌پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهر More
    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر مولفه‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی بر هزینه‌های زیست محیطی در صنایع پتروشیمی می‌پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در صنعت شیمیایی بوده و با استفاده از روش نمونه‌گیری حذف سیستماتیک، 11 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دوره‌ی زمانی 8 ساله بین سال‌های 1393 تا 1400 مورد بررسی قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانه‌ای بوده و داده‌های مربوط برای اندازه‌گیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکت‌ها جمع آوری شده و در اکسل محاسبات اولیه صورت گرفته سپس برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از نرم افزار استاتا استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که مولفه‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی بر نگاهی به حسابداری زیست محیطی در صنایع پتروشیمی تاثیر مستقیم دارد. مولفه‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی بر فشارهای نهادی در صنایع پتروشیمی تاثیر مستقیم دارد. مولفه‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی بر نوآوری سبز در صنایع پتروشیمی تاثیر مستقیم دارد. مولفه‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی بر عملکرد زیست محیطی در صنایع پتروشیمی تاثیر مستقیم دارد. Manuscript profile

  • Article

    6 - تاثیر عوامل نظام راهبری شرکتی بر مخارج تحقیق و توسعه واحد تجاری با تاکید بر شرایط تحریم اقتصادی
    Accounting and Corporate Governance Researches , Issue 3 , Year , Summer 2023
    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر عوامل نظام راهبری شرکتی بر مخارج تحقیق و توسعه واحد تجاری با تاکید بر شرایط تحریم اقتصادی می‌پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) می باشد. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس More
    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر عوامل نظام راهبری شرکتی بر مخارج تحقیق و توسعه واحد تجاری با تاکید بر شرایط تحریم اقتصادی می‌پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) می باشد. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک، 130 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دوره‌ی زمانی 9 ساله بین سال‌های 1392 تا 1400 مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش جهت گردآوری اطلاعات از بانک‌های اطلاعاتی، اسناد، سوابق و گزارش‌های حسابرسی شرکت‌ها و صورت‌های مالی و سایر اسناد و مدارک و یادداشت‌های همراه برگرفته از آرشیو بورس اوراق بهادار تهران (سایت کدال) استفاده شده است. از روش رگرسیون چند متغیره به عنوان روش آماری استفاده ‌شده و با استفاده از نرم افزار استاتا نسخه 16 رابطه بین متغیرها مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که عوامل نظام راهبری شرکتی بر مخارج تحقیق و توسعه واحد تجاری تاثیر دارد. همچنین، شرایط تحریم اقتصادی بر ارتباط بین عوامل نظام راهبری شرکتی و مخارج تحقیق و توسعه واحد تجاری تاثیر دارد. Manuscript profile

  • Article

    7 - ارتباط بین مقایسه‌پذیری صورت‌های مالی و فرصت‌های رشد شرکت با توجه به نقش میانجی محدودیت مالی و کیفیت گزارشگری مالی
    Journal of Capital Market Analysis , Issue 11 , Year , Spring 2024
    پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین مقایسه پذیری صورت‌های مالی و فرصت‌های رشد شرکت با توجه به نقش میانجی محدودیت مالی و کیفیت گزارشگری مالی می‌پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های پ More
    پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین مقایسه پذیری صورت‌های مالی و فرصت‌های رشد شرکت با توجه به نقش میانجی محدودیت مالی و کیفیت گزارشگری مالی می‌پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه‌گیری حذف سیستماتیک، 129 شرکت به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دوره‌ی زمانی 6 ساله بین سال‌های 1395 تا 1400 مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که بین مقایسه پذیری صورت‌های مالی و فرصت‌های رشد شرکت ارتباط مثبت وجود دارد. محدودیت مالی در ارتباط مثبت بین مقایسه پذیری صورت‌های مالی و فرصت‌های رشد شرکت نقش میانجی دارد. به‌عبارت‌دیگر، مقایسه پذیری صورت‌های مالی از طریق کمک به کاهش محدودیت مالی، موجب افزایش فرصت‌های رشد شرکت می‌شود. کیفیت گزارشگری مالی در ارتباط مثبت بین مقایسه پذیری صورت‌های مالی و فرصت‌های رشد شرکت نقش میانجی دارد. به‌عبارت‌دیگر، مقایسه پذیری صورت‌های مالی از طریق کمک به افزایش کیفیت گزارشگری مالی، موجب افزایش فرصت‌های رشد شرکت می‌شود. Manuscript profile

  • Article

    8 - ارزیابی عملکرد شرکت با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی و تاپسیس
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 1 , Year , Spring 1392
    درمحیط رقابتی امروزی، ارزیابی عملکرد شرکتها ورتبه بندی آنها نه تنها برای سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و سایر استفاده کنندگان از اهمیت بسیار زیادی برخورداراست بلکه برای خود شرکتها وهمچنین برای توسعه صنایع نیز ضروری می باشد. از سوی دیگرارزیابی دقیق عملکرد شرکتها ورتبه بند More
    درمحیط رقابتی امروزی، ارزیابی عملکرد شرکتها ورتبه بندی آنها نه تنها برای سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و سایر استفاده کنندگان از اهمیت بسیار زیادی برخورداراست بلکه برای خود شرکتها وهمچنین برای توسعه صنایع نیز ضروری می باشد. از سوی دیگرارزیابی دقیق عملکرد شرکتها ورتبه بندی آنها نیاز به استفاده از تکنیکها و معیارهایی دارد که بایستی هم جدید بوده وهم از کیفیت بالایی برخوردار باشد. با توجه به مطالب ذکر شده بالا هدف این تحقیق ایجاد مدل فازی برای ارزیابی عملکرد شرکتها با بکارگیری نسبتهای مالی و نیز بررسی قضاوت تصمیم گیرندگان است. رویکرد پیشنهادی بر اساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی و تاپسیس می باشد. در این تحقیق از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی در تعیین وزن معیارها توسط تصمیم گیرندگان و از روش تاپسیس به عنوان یک معیار تصمیم گیری چند معیاره در تعیین رتبه بندی شرکتها استفاده می شود. جامعه آماری تحقیق شرکتهای سیمان پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (1390-1386) بوده که با بکارگیری صورتهای مالی ارائه شده توسط این شرکتها ونتایج فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی و تاپسیس رتبه بندی شرکتها انجام می شود. در نهایت، نتیجة رتبه بندی کارخانجات سیمان سازی با ملاحظة عملکرد کارخانه ها در جدول شماره 4 برای 15 شرکت سیمانی انتخاب شده بدست می آید. Manuscript profile

  • Article

    9 - بررسی تاثیرجایگاه‌یابی مجدد برند درعملکرد برند در بازارهای بین‌المللی
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 1 , Year , Spring 1393
    این پژوهش به منظور تاثیر جایگاه یابی مجدد برند بر عملکرد برند در بازارهای بین المللی بررسی و با توجه به دو رویکرد تطابق و استانداردسازی در جهانی سازی انجام گرفته است. برای این منظور از شرکت های صادرکننده در بین صد برند برتر ایران استفاده گردید. داده های جمع آوری شده از More
    این پژوهش به منظور تاثیر جایگاه یابی مجدد برند بر عملکرد برند در بازارهای بین المللی بررسی و با توجه به دو رویکرد تطابق و استانداردسازی در جهانی سازی انجام گرفته است. برای این منظور از شرکت های صادرکننده در بین صد برند برتر ایران استفاده گردید. داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از تحلیل مسیر در رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که جایگاه یابی مجدد برند بر عملکرد برند در بازارهای مختلف تاثیر مثبت دارد. علاوه بر این شرکت ها برای موفقیت در بازارهای جهانی می بایست سطحی از استانداردسازی و تطابق را به هنگام جایگاه یابی برای برند خود در نظر بگیرند. Manuscript profile

  • Article

    10 - تاثیر سرمایه اجتماعی مدیریتی بر ریسک ورشکستگی با تاکید بر مالکان نهادی منفعل (مطالعه موردی: شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)
    Journal of Business Management and Information Science , Issue 2 , Year , Autumn 2023
    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی مدیریتی بر ریسک ورشکستگی با تاکید بر مالکان نهادی منفعل می‌پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ت More
    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی مدیریتی بر ریسک ورشکستگی با تاکید بر مالکان نهادی منفعل می‌پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک، 145 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دوره‌ی زمانی 6 ساله بین سال‌های 1395 تا 1400 مورد بررسی قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانه‌ای بوده و داده‌های مربوط برای اندازه‌گیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکت‌ها جمع آوری شده و در Excel محاسبات اولیه صورت گرفته سپس برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از نرم افزار ایویوز و از رگرسیون لجستیک استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی مدیریتی و مالکان نهادی منفعل بر ریسک ورشکستگی تاثیر مستقیم و معناداری دارند. همچنین، مالکان نهادی منفعل بر ارتباط بین سرمایه اجتماعی مدیریتی و ریسک ورشکستگی تاثیر مستقیم و معناداری دارد. به عبارت دیگر، تعامل سرمایه اجتماعی مدیریتی و مالکان نهادی منفعل و افزایش آنها منجر به افزایش ریسک ورشکستگی شرکت ها می گردد. Manuscript profile

  • Article

    11 - ارتباط بین سرمایه‌گذاری غیرعادی و عملکرد در مراحل مختلف چرخه عمر شرکت‌ها (مطالعه موردی: شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)
    Journal of Business Management and Information Science , Issue 4 , Year , Winter 2022
    پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین سرمایه‌گذاری غیرعادی و عملکرد در مراحل مختلف چرخه عمر شرکت‌ها می‌پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده More
    پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین سرمایه‌گذاری غیرعادی و عملکرد در مراحل مختلف چرخه عمر شرکت‌ها می‌پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه‌گیری حذف سیستماتیک، 128 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دوره‌ی زمانی 8 ساله بین سال‌های 1392 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانه‌ای بوده و داده‌های مربوط برای اندازه‌گیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکت‌ها جمع آوری شده و در اکسل محاسبات اولیه صورت گرفته سپس برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از نرم افزار استاتا استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که بین بازده غیرعادی و عملکرد شرکت ارتباط مستقیم وجود دارد. ولی، بین سرمایه گذاری غیرعادی و عملکرد شرکت ارتباط معکوس وجود دارد. بین بازده غیرعادی و عملکرد شرکت در مرحله رشد ارتباط وجود ندارد. همچنین، بین سرمایه گذاری غیرعادی و عملکرد شرکت در مرحله رشد ارتباط وجود ندارد. اما، بین بازده غیرعادی و عملکرد شرکت در مرحله بلوغ ارتباط مستقیم وجود دارد. بین سرمایه گذاری غیرعادی و عملکرد شرکت در مرحله بلوغ ارتباط وجود ندارد. بین بازده غیرعادی و عملکرد شرکت در مرحله افول ارتباط مستقیم وجود دارد. بین سرمایه گذاری غیرعادی و عملکرد شرکت در مرحله افول ارتباط معکوس وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    12 - تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر نوآوری با تاکید بر ویژگی‌های هیئت مدیره به روش تحلیل عاملی(مطالعه موردی: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)
    مدیریت نوآفرینی , Issue 1 , Year , Spring 1401
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر نوآوری با تاکید بر ویژگی‌های هیئت مدیره به روش تحلیل عاملی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق More
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر نوآوری با تاکید بر ویژگی‌های هیئت مدیره به روش تحلیل عاملی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تعداد 536 شرکت بوده و با استفاده از روش نمونه‌گیری حذف سیستماتیک، 124 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دوره‌ی زمانی 8 ساله بین سال‌های 1392 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانه‌ای بوده و داده‌های مربوط برای اندازه‌گیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکت‌ها جمع آوری شده و در اکسل محاسبات اولیه صورت گرفته سپس برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از نرم افزار استاتا استفاده شده است. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر نوآوری تاثیر دارد. همچنین، ویژگی های هیئت مدیره بر نوآوری تاثیر دارد. ویژگی های هیئت مدیره بر ارتباط بین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و نوآوری تاثیر دارد. یعنی ویژگی های هیئت مدیره، ارتباط مستقیم بین مسئولیت پذیری اجتماعی و نوآوری شرکت را تشدید می کند. Manuscript profile