• Home
  • مصطفی باقریان فر

    List of Articles مصطفی باقریان فر


  • Article

    1 - آموزش معلمان در استان کهگیلویه و بویر احمد و تدوین استراتِی های و برنامه های آینده
    Strategic Management Researches , Issue 2 , Year , Autumn 2015
    مطالعه ی حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش معلمان ابتدایی استان کهگیلویه و بویراحمد و تدوین استراتژی ها و برنامه های آینده انجام گرفته است. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه ی آماری پژوهش تمامی معلمان ابتدایی استان کهگیلویه و بویراحمد به تعداد 5570 نفر بوده، که More
    مطالعه ی حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش معلمان ابتدایی استان کهگیلویه و بویراحمد و تدوین استراتژی ها و برنامه های آینده انجام گرفته است. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه ی آماری پژوهش تمامی معلمان ابتدایی استان کهگیلویه و بویراحمد به تعداد 5570 نفر بوده، که تعداد 360 نفر با استفاده از فرمول کوکران و نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته ای است که شامل گویه های مربوط به عوامل درونی و بیرونی است. این گویه ها شامل 51 سؤال رتبه بندی شده درباره ی قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای آموزش معلمان ابتدایی استان کهگیلویه و بویراحمد است. روایی پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید و کارشناسان صاحب نظر تائید و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ (91/0=α) تائید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر شاخص های توصیفی، از آزمون مقایسه ی میانگین ها و آزمون فریدمن و ماتریس ارزیابی درونی و بیرونی نیز استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش معلمان ابتدایی از لحاظ عوامل درونی در ناحیه ی ضعف ها و از ناحیه عوامل بیرونی در ناحیه فرصت ها جای می گیرد. بر این اساس استراتژی های محافظه کارانه برای توسعه ی آموزش معلمان توصیه شده است. علاوه بر این افزایش منابع مالی و تأمین اعتبار مالی با مشارکت سازمان ها و حمایت دولت و ارتقای کیفیت آموزشی و فیزیکی آموزش معلمان از طریق نهادینه کردن آموزش ترکیبی با استفاده از فناوری های نوین توصیه می شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و تعهد حرفه‌ای کارکنان ادارات آموزش ‌و پرورش مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی 93-1392
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 5 , Year , Winter 2015
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت سازمانی و تعهد حرفه ای کارکنان ادارات آموزش و پرورشمناطق استان کهگیلویه و بویراحمد است. این تحقیق در قالب یک تحقیق توصیفی و همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 220 نفر از کارکنان ادارات آموزش و پرورش مناطق استان کهگیلویه و بویرا More
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت سازمانی و تعهد حرفه ای کارکنان ادارات آموزش و پرورشمناطق استان کهگیلویه و بویراحمد است. این تحقیق در قالب یک تحقیق توصیفی و همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 220 نفر از کارکنان ادارات آموزش و پرورش مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد بودند که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران 140 نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و پرسشنامه سلامت سازمانی (OHI) هوی و فیلدمن و تعهد حرفه ای میان آنان توزیع گردید. روایی صوری و محتوایی ابزار مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن از طریق مطالعه مقدماتی و به وسیله 30 نفر نمونه انتخابی از جامعة اصلی، بررسی شد که با به کارگیری ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسش نامه سلامت سازمانی 87/0 و پرسش نامه تعهد حرفه ای 71/0 محاسبه گردید. اطلاعات به دست آمده در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی (محاسبه فراوانی، درصد، تدوین جدول، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس) با استفاده از نرم‌افزار spss ویرایش 19 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین سلامت سازمانی و تعهد حرفه ای رابطه مثبت معنادار در سطح P <0/01و P <0/05وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    3 - تبیین موقعیت راهبردی (SWOT Analysis) ادارات آموزش و پرورش استان کردستان
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 1 , Year , Autumn 2018
    هدف پژوهش حاضر، تبیین موقعیت راهبردی (SWOT Analysis) ادارات آموزش و پرورش استان کردستان می‌باشد. روش پژوهش، از نوع مطالعات ترکیبی اکتشافی بوده است که در آن، نخست بخش کیفی به اجرا درآمده و پس از آن بخش کمی انجام شده است. در بخش کیفی این پژوهش، با 16 نفر از مدیران و معاون More
    هدف پژوهش حاضر، تبیین موقعیت راهبردی (SWOT Analysis) ادارات آموزش و پرورش استان کردستان می‌باشد. روش پژوهش، از نوع مطالعات ترکیبی اکتشافی بوده است که در آن، نخست بخش کیفی به اجرا درآمده و پس از آن بخش کمی انجام شده است. در بخش کیفی این پژوهش، با 16 نفر از مدیران و معاونان ادارات، مصاحبه نیمه سازمان‌یافته انجام شد. نتایج حاصل از از تحلیل محتوای مصاحبه‌ها و بررسی گزارش‌ها و مطالعه عمیق مبانی نظری، در قالب پرسشنامه‌ مستخرج از مصاحبه‌ها تنظیم شد. در بخش کمی پژوهش، پرسشنامه توسط 164 نفر از کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان کردستان که جامعه آماری پژوهش می‌باشند، و طبق فرمول کوکران به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شده بودند، تکمیل شد. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید (98/0=α). داده‌های حاصل از پرسشنامه‌های مذکور، از طریق آمار توصیفی، آزمون t تک‌نمونه‌ای، آزمون آماری فریدمن، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد وجود نیروی متخصص در بین معلمان به منظور حضور در سازمان (نقطه قوت)، کمبود بودجه لازم در جهت انگیزه کارکنان و پرداخت اضافه کار آن‌ها (نقطه ضعف)، وجود نرم‌افزارهای آموزشی و فناوری‌های متناسب با شغل و رتبه‌بندی کارکنان (فرصت‌ها) و کمبود دانش و تکنولوژی بروز در کشور (تهدیدها) از مهم‌ترین اولویت‌های تحلیل SWOT می‌باشد. همچنین نتایج نشان داد جایگاه ادارات آموزش و پرورش استان کردستان در موقعیت so قرار دارد. Manuscript profile