• Home
  • فریبا نظری

    List of Articles فریبا نظری


  • Article

    1 - رابطه درک ویژگی های پایگاه های اطلاعاتی پیوسته و پذیرش آنها توسط زنان عضو هیئت علمی
    Woman Cultural Psychology , Issue 13 , Year , Autumn 2012
    هدف از این پژوهش تعیین رابطه میان درک ویژگی های عنوان شده در نظریه اشاعه نوآوری های راجرز مانند مفید بودن، سازگاری، پیچیدگی، آزمون پذیری و مشاهده پذیری بر میزان پذیرش زنان عضو هیئت علمی منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی بود. نمونه مورد مطالعه 105 عضو هیئت علمی زن بودند که ب More
    هدف از این پژوهش تعیین رابطه میان درک ویژگی های عنوان شده در نظریه اشاعه نوآوری های راجرز مانند مفید بودن، سازگاری، پیچیدگی، آزمون پذیری و مشاهده پذیری بر میزان پذیرش زنان عضو هیئت علمی منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی بود. نمونه مورد مطالعه 105 عضو هیئت علمی زن بودند که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. نوع پژوهش تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بر اساس نوشتارهای پیشین و نظریه راجرز بود. یافته های تحقیق نشان می دهدکه با استفاده از روش همبستگی پیرسون تمام متغیرهای مستقل در چارچوب ویژگی های نظریه اشاعه نوآوری های راجرز در سطح 0001/0 ارتباط معناداری با میزان پذیرش دارند. همچنین78 /0 درصد میزان پذیرش پایگاه های اطلاعاتی پیوسته متأثر از متغیرهای پیش بین مفید نسبی، سازگاری، پیچیدگی، ‌آزمون‌پذیری و مشاهده‌پذیری است. هرچند ویژگی مفید بودن و سازگاری نسبت به دیگر ویژگی ها پیش بین های قوی تری در میزان پذیرش پایگاه های اطلاعاتی پیوسته هستند. Manuscript profile

  • Article

    2 - ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و وزن دﻫﯽ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ارزﯾﺎﺑﯽ و اﻧﺘﺨﺎب ﺗﺄﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن در اداره تدارکات پتروشیمی بندر امام ﺑﺮ اﺳﺎس روﯾﮑﺮد ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی ﭼﻨﺪﻣﻌﯿﺎره
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 1 , Year , Summer 2020
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جهت تحلیل و ارزیابی تأمین کنندگان در اداره تدارکات پتروشیمی بندر امام بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی با داده های غیرقطعی (خاکستری) به انجام رسید. جامعه آماری تحقیق حاضر، یک گروه خبره 20 نفره از مدیران و کارکنان ارشد اداره تدارکات پتروشیمی ب More
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جهت تحلیل و ارزیابی تأمین کنندگان در اداره تدارکات پتروشیمی بندر امام بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی با داده های غیرقطعی (خاکستری) به انجام رسید. جامعه آماری تحقیق حاضر، یک گروه خبره 20 نفره از مدیران و کارکنان ارشد اداره تدارکات پتروشیمی بندر امام بودند جهت انتخاب این افراد، سعی شد بعد از تهیه فهرستی کامل، از طریق روش نمونه برداری غیر تصادفی "قضاوتی"، مطلع ترین افراد در حوزه موضوع پژوهش انتخاب و در فرایند تحقیق شرکت داده شوند. ابزار اصلی جمع آوری داده ها در این تحقیق، پرسشنامه هایی بود که بنا به اهداف مختلف طراحی گردید و بعد از اخذ تأییدیه از استاد محترم راهنما، در میان جامعه آماری مورد نظر توزیع شد. بعد از توزیع و جمع آوری داده ها، انجام تجزیه و تحلیل های لازمه از طریق نرم افزار های اس.پی.اس.اس، اکسپرت چویس و اکسل در دستور کار قرار گرفت. در این فرایند، آنالیزهایی همچون آزمون تی (t) و فرایند تحلیل سلسله مراتبی خاکستری به انجام رسید. سرانجام، نتایج تحقیق منجر به شناسایی 4 معیار اصلی (معیار تأمین کننده، معیار عملکرد محصول، معیار عملکرد خدمت، معیار هزینه) و 27 عامل گردید و رتبه آنها تعیین شد. لازم به ذکر است که این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد پیمایشی و از نوع مطالعات اکتشافی می باشد. Manuscript profile

  • Article

    3 - تحلیل مسیر پذیرش و اعتماد بر قصد و رفتار استفاده از سامانه‌ی ثبت پروپوزال و امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 4 , Year , Winter 2019
    هدف اصلی این پژوهش، تحلیل مولفه‌های پذیرش و اعتماد از طریق قصد بر رفتار استفاده‌ دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سامانه‌ ثبت پروپوزال و امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز می‌باشد. پژوهش کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پ More
    هدف اصلی این پژوهش، تحلیل مولفه‌های پذیرش و اعتماد از طریق قصد بر رفتار استفاده‌ دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سامانه‌ ثبت پروپوزال و امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز می‌باشد. پژوهش کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه‌ دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز می‌باشد که از این تعداد 384 نفر با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای تعیین شد. پرسشنامه‌‌‌ مورد استفاده در پژوهش، با استفاده از پژوهش‌های پاپاس و همکاران (متغیر قصد استفاده)، گرانت و همکاران (متغیر ریسک ادراک شده)، اورسیولی و همکاران (متغیرهای رفتار استفاده، اعتماد، پیچیدگی، سودمندی ادارک شده، و سهولت دریافتی) تهیه و تنظیم شد که در این امر با نظر متخصصان مشورت گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و نرم‌افزار PLS انجام شد. نتایج حاکی از تایید فرضیات پژوهش دارد. قصد استفاده از فن آوری بیشترین درصد تأثیر را در بین فرضیه ها داشت. بعد از آن به ترتیب اعتماد، رفتار استفاده از فن آوری و اعتماد بر رفتار استفاده بیشترین تاثیر را داشتند. قصد استفاده کمترین درصد تأثیر را بر رفتار استفاده داشت. مقدار Z برای تاثیرگذاری پذیرش فن‌آوری و اعتماد بر رفتار استفاده با توجه به نقش میانجی‌گری قصد استفاده نیز به ترتیب 32/3 و 16/3 بدست آمد. براساس نتایج داده‌ها، می‌توان نتیجه گرفت مؤلفه‌های پذیرش و اعتماد بر رفتار دانشجویان در استفاده از سامانه ثبت پروپوزال و امور پژوهشی دانشگاه مؤثر است و قصد استفاده باعث افزیش این تأثیر می‌شود. Manuscript profile

  • Article

    4 - ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و رﺗﺒﻪ‌ﺑﻨﺪی رﯾﺴﮏ‌ﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ اﻣﻨﯿﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺗﺼﻤﯿﻢ‌ﮔﯿﺮی ﭼﻨﺪﻣﻌﯿﺎره
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 5 , Year , Winter 2020
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی ریسک‌های موثر بر سیستم‌های مدیریت امنیت اطلاعات در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری به انجام رسید. جامعه آماری این تحقیق، 20 نفر از مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکت مذکور بودند که به ح More
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی ریسک‌های موثر بر سیستم‌های مدیریت امنیت اطلاعات در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری به انجام رسید. جامعه آماری این تحقیق، 20 نفر از مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکت مذکور بودند که به حوزه امنیت سیستم‌های اطلاعاتی این سازمان اشراف کامل داشتند. جهت انتخاب این افراد، سعی شد از روش قضاوتی استفاده شود و همه افراد مطلع و خبره شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در حوزه موضوع پژوهش، در فرایند تحقیق مشارکت داده شوند. ابزار اصلی جمع آوری داده ها در این تحقیق، سه پرسشنامه بود، پرسشنامه اول با هدف شناسایی ریسک‌ها و بصورت نیمه ساختاریافته طراحی گردید، پرسشنامه دوم با هدف غربالگری ریسک‌های شناسایی شده به صورت بسته و بر اساس طیف پنج گزینه‌ای لیکرت تنظیم شد، و نهایتاً پرسشنامه سوم با هدف تعیین اوزان ریسک‌های اصلی (مقایسات زوجی) و همچنین تعیین اولویت ریسک های فرعی (طیف پنج گزینه‌ای) طراحی گردید. بعد از توزیع و جمع آوری داده ها، انجام تجزیه و تحلیل های لازمه از طریق نرم افزار های SPSS، ExpertChoice و Excel در دستور کار قرار گرفت. در این فرایند، آنالیزهایی همچون آزمون تی (t)، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، و تاپسیس به انجام رسید. سرانجام، نتایج تحقیق منجر به شناسایی 27 ریسک در قالب چهار دسته کلی شد. لازم به ذکر است که این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد پیمایشی و ازنظر نوع مطالعات توسعه‌ای می‌باشد. Manuscript profile

  • Article

    5 - کاربرد نظریه‌های رفتار برنامه‌ریزی شده و تبادل اجتماعی در نگرش کارکنان کتابخانه‌های عمومی خوزستان بر رفتار اشتراک دانش از طریق قصد اشتراک دانش
    Journal of Knowledge Studies , Issue 2 , Year , Autumn 2019
    هدف: هدف پژوهش، تعیین کاربرد نظریه‌های رفتار برنامه‌ریزی شده و تبادل اجتماعی در نگرش کارکنان کتابخانه‌های عمومی خوزستان بر رفتار اشتراک دانش از طریق قصد رفتار اشتراک دانش بود.روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و به روش پیمایشی تحلیلی با رویکرد علّی انجام شد. جامعه‌ی پژوهش ک More
    هدف: هدف پژوهش، تعیین کاربرد نظریه‌های رفتار برنامه‌ریزی شده و تبادل اجتماعی در نگرش کارکنان کتابخانه‌های عمومی خوزستان بر رفتار اشتراک دانش از طریق قصد رفتار اشتراک دانش بود.روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و به روش پیمایشی تحلیلی با رویکرد علّی انجام شد. جامعه‌ی پژوهش کلیه کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان شامل کتابداران و کارکنان ستادی به تعداد 340 نفر است که 181 نفر به روش تصادفی ساده به‌عنوان نمونه در پژوهش انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از توزیع پرسش‌نامه‌ محقق‌ساخته طراحی شده براساس نظریه‌های آیزن (1991) و کانکانهالی (2005) پس از تأیید روایی و پایایی توزیع گردید. پایایی پرسش‌نامه‌ها‌ی پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ نگرش نسبت به اشتراک دانش (80/0)، قصد اشتراک دانش (74/0)، رفتار اشتراک دانش (70/0)، رفتار برنامه‌ریزی شده (71/0) و تبادل اجتماعی (74/0) محاسبه و تایید شد. داده‌های حاصل پس از ورود در نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 23 و اسمارت پی‌ال.اس با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و نیز آزمون‌ استنباطی رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد نگرش نسبت به اشتراک دانش (284/0) بر قصد اشتراک دانش و (747/0) بر رفتار اشتراک دانش و قصد اشتراک دانش (164/0) بر رفتار اشتراک دانش تأثیر معنادار مثبت دارند. همچنین نقش میانجی قصد اشتراک دانش در تأثیر نگرش نسبت به اشتراک دانش بر رفتار اشتراک دانش مورد تأیید قرار گرفت.نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش نظریه‌های رفتار برنامه‌ریزی شده و تبادل اجتماعی در نگرش کارکنان کتابخانه‌های عمومی خوزستان بر رفتار اشتراک دانش از طریق قصد اشتراک دانش کاربرد دارد. Manuscript profile

  • Article

    6 - رابطه‌ی خودکارآمدی پژوهشی و بهره‌وری پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
    Journal of Knowledge Studies , Issue 5 , Year , Autumn 2018
    هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه خودکارآمدی پژوهشی با بهره‌وری پژوهشی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز است روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی با رویکرد همبستگی انجام شده است. جامعه‌ی پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز است More
    هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه خودکارآمدی پژوهشی با بهره‌وری پژوهشی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز است روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی با رویکرد همبستگی انجام شده است. جامعه‌ی پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز است که از بین ایشان 181 نفر به روش تصادفی در دسترس به عنوان نمونه جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از توزیع دو پرسش‌نامه‌ی خودکارآمدی پژوهشی فیلیپس و راسل و پرسش نامه‌ی محقق‌ساخته‌ی بهره‌وری پژوهشی بین اعضای جامعه‌ی پژوهش پس از تأیید روایی و پایایی گردآوری گردید. نمره‌ی پایایی پرسش‌نامه‌ی خودکارآمدی پژوهشی، 83/0 و بهره‌وری پژوهشی 81/0 با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد.. داده‌های حاصل پس از ورود در نرم‌افزار SPSS21 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های t تک‌نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسن و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: خودکارآمدی پژوهشی با میانگین 56/227 در سطح مطلوب و بهره‌وری پژوهشی با میانگین 47/61 در سطح متوسط قرار دارند.از بین مؤلفه های خودکارآمدی پژوهشی مهارت های نوشتن با میانگین 73/63 بیشترین و مهارت های رایانه ای و کمّی با 08/44 کمترین میانگین را داشتند. میانگین مهارت های پژوهش عملیاتی 88/59 و طراحی پژوهش 87/59 می باشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی پژوهشی و مؤلفه‌های آن با بهره‌وری پژوهشی رابطه‌ی معنادار مثبت وجود دارد و بیشترین همبستگی مربوط به مؤلفه‌ی مهارت‌های طراحی پژوهش است (r= 0.872). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفه‌های مهارت‌های طراحی پژوهش و مهارت‌های رایانه‌ای و کمّی پیش‌بینی‌کننده‌ی بهره‌وری پژوهشی هستند. Manuscript profile

  • Article

    7 - رفتار استفاده ‌از ‌پایگاه‌های‌ دسترسی آزاد در بین اعضای هیئت ‌علمی براساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده (مطالعه موردی: دانشگاه‌های شهر اهواز)
    Journal of Knowledge Studies , Issue 1 , Year , Autumn 2019
    هدف: پژوهش حاضر باهدف مطالعه رفتار استفاده ‌از پایگاه‌های‌ دسترسی آزاد، در میان اعضای ‌هیات‌علمی‌دانشگاههای شهر اهواز براساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده آیزن انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع مدل‌یابی علّی یا معادلات ساختاری است. نمونه پژوهش 298 نفر از اعضای هیئت‌علم More
    هدف: پژوهش حاضر باهدف مطالعه رفتار استفاده ‌از پایگاه‌های‌ دسترسی آزاد، در میان اعضای ‌هیات‌علمی‌دانشگاههای شهر اهواز براساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده آیزن انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع مدل‌یابی علّی یا معادلات ساختاری است. نمونه پژوهش 298 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های شهر اهواز اعم از دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پیام نور هستند. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌ بر مبنای مدل آیزن گردآوری شدند. از روش تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری بر پایه‌ی نرم‌افزار لیزرل برای ارزیابی مدل ساختاری استفاده می‌شود. یافته ها: بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری، روابط به این شکل برقرار شد: باورهای رفتاری با نگرش، نگرش با قصد رفتاری و رفتار، باورهای هنجاری با هنجارهای ذهنی، هنجارهای ذهنی با قصد رفتاری، قصد رفتاری با رفتار، باورهای کنترل‌شده با کنترل رفتاری هدایت‌شده، کنترل رفتاری هدایت‌شده با قصد رفتاری و رفتار، باورهای رفتاری و باورهای کنترل‌شده، باورهای رفتاری و باورهای هنجاری، باورهای هنجاری و باورهای کنترل‌شده. مدل ارزیابی‌شده در ابتدا برازش ضعیفی ارائه داد ولی بعد از تغییر بعضی رابطه‌ها به پیشنهاد نرم‌افزار به برازش مطلوبی دست‌یافتیم که در مقایسه با مدل آیزن به 4 رابطه دیگر نیز رسیدیم. نتیجه گیری: الگوی رفتار برنامه‌ریزی‌شده، الگویی قابل اتکا در جهت برنامه‌ریزی و هدایت رفتارهای مخاطبان، دانشجویان و اعضای هیئت علمی به سمت استفاده از خدمات الکترونیکی پایگاه‌های اطلاعاتی است. Manuscript profile

  • Article

    8 - بررسی میزان هم‌تألیفی پژوهشگران ایرانی حوزه روانشناسی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بین سال‌های 1390-1386
    Journal of Knowledge Studies , Issue 4 , Year , Autumn 2016
    هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان هم تألیفی پژوهشگران ایرانی در حوزه روانشناسی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال‌های 1390-1386 بود. روش پژوهش: در پژوهش حاضر از روش توصیفی - تحلیلی با استفاده از ابزارهای علم سنجی استفاده شده است. ابزار پژوهش پایگاه استنادی علوم More
    هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان هم تألیفی پژوهشگران ایرانی در حوزه روانشناسی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال‌های 1390-1386 بود. روش پژوهش: در پژوهش حاضر از روش توصیفی - تحلیلی با استفاده از ابزارهای علم سنجی استفاده شده است. ابزار پژوهش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است. جهت درون‌دهی داده‌ها و انجام محاسبه‌ها از نرم افزار اکسل استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقاله‌های نمایه شده در حوزه روانشناسی، در بازه زمانی 1390-1386 است که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شده است. در این پژوهش شاخص همکاری، درجه همکاری و ضریب همکاری برای رشته روانشناسی محاسبه شده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که مدارک چهار نویسنده‌ای با نرخ رشد 32/0، دارای بیشترین رشد در میان مدارک با سایر الگوهای هم تألیفی بوده‌اند. ضریب مشارکت پژوهشگران در دوره مورد مطالعه برابر با 54/0 و بیشترین ضریب همکاری مربوط به سال 1390 برابر با 59/0 ، میانگین درجه همکاری در سال‌های بررسی شده برابر 83/0 بوده است. نتیجه گیری: در مجموع از پژوهش حاضر استنباط می‌شود که پژوهشگران روانشناسی تمایل به تولید مقاله‌های چند نویسنده‌ای دارند؛ به طوری‌که با وجود افزایش و رشد مقاله‌های روانشناسی، مقاله‌ها و مدارک یک نویسنده‌ در بیشتر سال‌ها کاهش یافته است. Manuscript profile

  • Article

    9 - مقایسه چکیده‌‌های تولیدی علوم انسانی و اجتماعی با سایر شاخه‌های علوم در پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات خوزستان و ارائه راه‌کارهای بهینه‌سازی (از لحاظ مطابقت بااستاندارد چکیده نویسی 214)
    Journal of Knowledge Studies , Issue 4 , Year , Winter 2015
    هدف: این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق استاندارد چکیده‌نویسی (214 ISO) در چکیده های فارسی پایان نامه های دوره ی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات خوزستان در سال های 1390-1386 صورت گرفت. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی– تحلیلی و از نوع کاربردی است. در مجموع More
    هدف: این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق استاندارد چکیده‌نویسی (214 ISO) در چکیده های فارسی پایان نامه های دوره ی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات خوزستان در سال های 1390-1386 صورت گرفت. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی– تحلیلی و از نوع کاربردی است. در مجموع 3469 پایان‌نامه به منزله ی جامعه ی آماری انتخاب شد. جهت تهیه ی استانداردهای مورد نیاز و بررسی میزان انطباق آن ها با استاندارد چکیده نویسی، متن اصلی استاندارد بین المللی ISO در چکیده نویسی و متن ترجمه ی فارسی این استاندارد مورد بررسی قرار گرفت. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد و با کمک فراوانی، درصد و شاخص‌های 2χ به شرح یافته های پژوهش اقدام گردید. یافته ها: بیشترین سهم رعایت عناصر در چکیده نویسی، متعلق به عنصر جایگاه با سهم (3469) یا (100 درصد) و سپس مؤلفه اصطلاح شناسی و روش شناسی بوده و در آخرین رتبه مواد غیر متنی است. در زمینه بیان رتبه مورد دستیابی هر رشته تحصیلی از مجموع امتیازات، در اولویت های نخست، رشته های زبان انگلیسی، کتابداری و مشاوره و در بدترین موارد رشته‌های آبیاری و علوم سیاسی است. نتیجه‌گیری: اهم نتایج نشان داد که به طور متناوب و نه یکسان، از تمامی عناصر استاندارد 214 در نگارش چکیده های این دانشگاه یا رشته های موجود در آن بهره گیری شده است که نتایج حاصل از آزمون تی تست فرضیه نیز موجب تائید آن گردید، و معلوم شد بیش از نیمی از چکیده پایان نامه های کارشناسی ارشد این دانشگاه با استاندارد 214 مطابقت دارند. Manuscript profile