• Home
  • محمد حکاک

    List of Articles محمد حکاک


  • Article

    1 - سنجش و تبیین میزان تأثیرات هوش هیجانی بر عوامل اجتماعی-روانی بهره وری نیروی انسانی با تأکید بر نقش میانجی خلاقیت هیجانی
    The Journal of Productivity Management , Issue 33 , Year , Summer 2015
    این تحقیق به بررسی تأثیرات هوش هیجانی بر عوامل اجتماعی- روانی بهره وری نیروی انسانی با تاکید بر نقش میانجی خلاقیت هیجانی می پردازد. جامعه آماری تحقیق کارکنان بانک ملت منطقه 2 استان تهران می باشند که تعداد 248 نفر بر اساس جدول مورگان برای تحلیل داده ها انتخاب شدند. انتخا More
    این تحقیق به بررسی تأثیرات هوش هیجانی بر عوامل اجتماعی- روانی بهره وری نیروی انسانی با تاکید بر نقش میانجی خلاقیت هیجانی می پردازد. جامعه آماری تحقیق کارکنان بانک ملت منطقه 2 استان تهران می باشند که تعداد 248 نفر بر اساس جدول مورگان برای تحلیل داده ها انتخاب شدند. انتخاب منطقه 2 از طریق روش نمونه گیری خوشه ای و انتخاب نمونه تحقیق، از طریق روش نمونه گیری تصادفی-طبقه ای انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردیده است. ابعاد هوش هیجانی بر اساس مدل بار آن(1980) و پرسشنامه استاندارد آن، ابعاد خلاقیت هیجانی بر اساس مدل آوریل(1999) و پرسشنامه استاندارد آن و ابعاد عوامل بهره وری بر اساس مدل طواری و سوخوکیان و میر نژاد(1387) و پرسشنامه محقق ساخته شده می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری با روش واریانس محور استفاده شده است. نتایج تحلیل در سطح اطمینان 99 درصد رانشان می دهند که هوش هیجانی تأثیرات مثبت و معنادار بر عوامل اجتماعی-روانی بهره وری نیروی انسانی از طریق خلاقیت هیجانی دارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - مفاهیم و مقوله‌های الگوی راهبر شایسته در مدارس چندپایه‌ی روستایی و عشایری وزارت آموزش‌وپرورش ایران
    , Issue 1 , Year , Summer 2022
    تحقیق حاضر به‌منظور طراحی الگویی مناسب برای شایستگی‌‌‌‌‌‌‌های راهبران آموزشی‌تربیتی مدارس ابتدایی روستایی و عشایری وزارت آموزش‌وپرورش ایران انجام‌گرفته است. این پژوهش، برمبنای هدف، از نوع پژوهش‌های توسعه‌ای و کاربردی و ازنظر ماهیت و روش‌شناختی جزو پژوهش‌های ترکیبی است؛ More
    تحقیق حاضر به‌منظور طراحی الگویی مناسب برای شایستگی‌‌‌‌‌‌‌های راهبران آموزشی‌تربیتی مدارس ابتدایی روستایی و عشایری وزارت آموزش‌وپرورش ایران انجام‌گرفته است. این پژوهش، برمبنای هدف، از نوع پژوهش‌های توسعه‌ای و کاربردی و ازنظر ماهیت و روش‌شناختی جزو پژوهش‌های ترکیبی است؛ که در دو مرحله‌‌‌‌‌‌ی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کیفی و کمی صورت گرفته است. در مرحله‌ی اول، پژوهش کیفی مبتنی بر نظریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی داده بنیاد و با استفاده از رویکرد هدفمند و به‌کارگیری معیار اشباع نظری، با 21 مشارکت‌کننده از متخصصان، درمجموع به مدت 1044 دقیقه، مصاحبه‌ی عمیق انجام‌گرفته و برای تحلیل مصاحبه‌ها از روش تئوری داده بنیاد استفاده‌شده است. در کل ۶۸۴ کدباز یا اولیه استخراج شد. از مجموع کدهای باز، ۱۱۲ مفهوم پایه استخراج شد. در مرحله‌ی بعد، مفاهیم پایه با توجه به وجوه مشابهت و افتراق معنایی، در ۲۲ مقوله‌ی انسجام بخش طبقه‌بندی شدند. در مرحله‌ی دوم، پژوهش کمی با تهیه‌ی پرسشنامه محقق ساخته شامل 112 پرسش تخصصی با طیف لیکرت پنج درجه است. این سؤالات در قالب 22 سازه‌ی فرعی و 6 سازه‌ی اصلی طبقه‌بندی‌شده‌اند؛ با روایی و پایایی بالا. آلفای کرونباخ تمامی متغیرها، بزرگ‌تر از 7/0 بوده و پرسشنامه‌ی نهایی با نمونه 311 نفر از بین راهبران آموزشی تربیتی مدارس روستایی و عشایری توزیع شد. داده‌های خام به‌دست‌آمده از جامعه‌ی آماری با استفاده از تکنیک‌های آماری مناسب، نرم‌افزار SPSS و Smart PLS مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته و الگوی مفهومی تحقیق به تأیید نهایی رسیده است. Manuscript profile