Journal of Knowledge Studies
,
Issue2,Year,
Autumn
2019
هدف: هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر خدمات اطلاعرسانی در کتابخانهها است. روش پژوهش: روش این پژوهش کیفی است و از طوفان فکری و تصمیمگیری گروهی برای جمعآوری دادهها استفاده شد. 21 نفر از کتابداران شاغل در میزهای خدمترسانی کتابخانه ملی ایران (بدون نمونهگیری) جامع More
هدف: هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر خدمات اطلاعرسانی در کتابخانهها است. روش پژوهش: روش این پژوهش کیفی است و از طوفان فکری و تصمیمگیری گروهی برای جمعآوری دادهها استفاده شد. 21 نفر از کتابداران شاغل در میزهای خدمترسانی کتابخانه ملی ایران (بدون نمونهگیری) جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. برای افزایش اعتبار و دقت دادهها، یادداشتبرداریها و ضبط شنیداری جمعبندی و برای تعدیل و تایید به کتابداران بازگردانده شد. نرمافزار مکسکیودا[1] برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: عوامل موثر بر خدماترسانی واحد اطلاعرسانی کتابخانه ملی ایران از دیدگاه کتابداران در 4 درونمایه میگنجد (کتابدار اطلاعرسانی، مراجعهکننده، خدمات و میز خدمت). تحلیل کیفی دادهها منجر به استخراج 301 کد اولیه شد که به گزارش عوامل خدماترسانی پرداخته بودند. بازبینی متعدد و ادغام کدها بر اساس تشابه در طی چندین مرحله، در نهایت 15 زیر درونمایه حاصل گردید. نتیجهگیری: نتایج نشان داد در درون مایه کتابدار اطلاعرسانی، سه زیر درونمایه سواد اطلاعاتی، ارتباط با مراجعهکننده و اخلاق حرفهای کتابدار؛ در درونمایه مراجعهکننده، سه درونمایه آموزش مراجعهکننده، استقلال و عضویت او؛ در درونمایه میزهای خدمت، 5 زیردرونمایه دسترسپذیری، محل میز، فیزیک میز، نام میز خدمت و ایمنسازی؛ و در درونمایه خدمات، 4 زیر درونمایه بازاریابی، ارائه ارزش افزوده به مراجعهکننده، اولویتبندی امور و نگاه تخصصی به بخشها و خدمات از عوامل موثر بر خدماترسانی است. [1] Maxqda
Manuscript profile
Journal of Knowledge Studies
,
Issue5,Year,
Winter
2019
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و مرور مفاهیم و ویژگیهای ارتباطهای مجازی و برخط از جمله گفتگوهای همزمان و روانشناسی حاکم بر این فضاهای جدید است و در این راستا استانداردها و رهنمودهای ارتباطهای برخط در کتابخانهها مورد کنکاش قرار گرفته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به شیوه سند More
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و مرور مفاهیم و ویژگیهای ارتباطهای مجازی و برخط از جمله گفتگوهای همزمان و روانشناسی حاکم بر این فضاهای جدید است و در این راستا استانداردها و رهنمودهای ارتباطهای برخط در کتابخانهها مورد کنکاش قرار گرفته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به شیوه سندی و از نوع مروری-تحلیلی است که برای تبیین روانشناسی فضای مجازی از نظریههای مختلف تعامل برخط از جمله نظریههای غنای رسانهای، حضور اجتماعی، نظریه استفاده و خشنودی و افسارگسیختگی برخط بهره برده است. یافتهها: فضای مجازی و برخط دارای ویژگیهای متمایزی است و اثراتی متفاوتی بر ذهن و رفتار آدمی میگذارد. درگیری کمتر حواس، فضای غالب نوشتاری، انعطاف در هویت، تغییر و تعدیل ادراکات، تعدد روابط ممکن، امکان تأخیر در پاسخگویی به مخاطب در ارتباطات مجازی، قابلیت کش آمدن زمان و قطع ارتباط رسانهای، اضطرارآمیز بودن و همزمان بودن ارتباط از جمله این ویژگیهاست. این ویژگیها عموماً حالات روانشناختی همچون خشم، اضطراب، نگرانی و ناامیدی را به همراه دارد. تعامل در فضای مجازی زمانی موثر واقع میشود که حاصل این تعامل ارتباطی، موجب استفاده و یا خشنودی فرد در محیط زیست روانی و اجتماعی او شود. نتیجهگیری: بنابراین با توجه به ماهیت کار و پیچیدگی تعامل کتابدار و کاربر در طول فرایند مرجع، رفتار مثبت و منفی کتابدار (مشاهده شده توسط کاربر) عامل و فاکتور مهمی در موفقیت یا شکست فرایند به حساب میآید. توجه به روانشناسی کاربران در فضای مجازی، تبعیت از استانداردها و رهنمودهای عملکرد رفتاری و مهارتی کتابداران و مجهز بودن به انواع مهارتهای علمی و ارتباطی از عوامل موفقیت تراکنشهای برخط محسوب میشود.
Manuscript profile
Journal of Knowledge Studies
,
Issue2,Year,
Autumn
2021
هدف: این پژوهش با هدف درک و شناخت نیازهای کاربران با آسیب بینایی در واحد نابینایان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر، کیفی است که به روش تحلیل محتوا و با رویکرد استقرایی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته بود. نم More
هدف: این پژوهش با هدف درک و شناخت نیازهای کاربران با آسیب بینایی در واحد نابینایان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر، کیفی است که به روش تحلیل محتوا و با رویکرد استقرایی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته بود. نمونهگیری تا جایی پیش رفت تا دادهها به اشباع رسید و دیگر داده جدیدی از مصاحبهها استخراج نشد. مصاحبه با 10 نفر از افراد دارای آسیب بینایی که تجربه استفاده از خدمات واحد نابینایان را داشتند، به اشباع رسید. 132 کد اولیه (2 مقوله اصلی و 12 مقوله فرعی) از دل مصاحبهها استخراج شد. جهت استحکام و صحت دادهها از معیارهای گوبا و لینکلن (اعتبار، انتقالپذیری، اطمینانپذیری و تاییدپذیری) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار مکس کیودا نسخه 20 استفاده شد.یافتهها: تحلیل مصاحبهها درباره تجربه مشارکتکنندگان در استفاده از خدمات واحد نابینایان کتابخانه ملی ایران در دو مقوله کلی "مشکلات و محدویتها" و "پیشنهاد برای ارتقای سطح خدمات" خلاصه شد. 7 مقوله فرعی مربوط به “محدودیتها و مشکلات” گزارش شده توسط کاربران دارای معلولیت بینایی عبارت بودند از: مسیرها و راهنماهای محیطی، ناامنی مسیر، استقلال نابینا، ابزارهای ویژه برای افراد با آسیب بینایی، امکانات رفاهی، شرایط محیطی تالار نابینایان (جایگاه کتابدار و شرایط محیطی خود تالار)، و بازاریابی خدمات. افراد دارای آسیب بینایی پیشنهاداتی را برای ارتقای سطح خدمات واحد ارائه دادند که در 5 مقوله فرعی آموزش، منابع، خدمات غیرحضوری، تقویت امکانات ویژه و تقویت امکانات داوطلبانه بود.نتیجهگیری: نتایج نشان داد افراد دارای معلولیت بینایی، مشکلات و محدودیتهای متعددی در استفاده از خدمات واحد نابینایان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دارند. با توجه به اینکه این کتابخانه به عنوان کتابخانه مادر مطرح است، بهتر است دستاندرکاران سازمان در این زمینه پیگیری لازم را برای رفع محدودیتهای کنونی به انجام برسانند و با ارزیابی مستمر نیازهای اطلاعاتی آنان، بازطراحی و چیدمان امکانات و علائم و راهنماهای محیطی، تسهیلات و امکانات ویژه، برنامههای توسعه، تهیه تجهیزات و برنامههای بازاریابی در جهت ارتقای سطح خدمات کتابخانه برای افراد با آسیب بینایی گام بردارند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications