• Home
  • بابک علیاذونیقی

    List of Articles بابک علیاذونیقی


  • Article

    1 - انطباق کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده جهت ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه‌های دانشگاهی به سازمان های یادگیری
    Strategic Management Researches , Issue 4 , Year , Winter 2022
    ‌پژوهش فوق ارزیابی انطباق کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی با مؤلفه های سازمان یادگیرنده جهت ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه‌های دانشگاهی به سازمان های یاد گیرنده است.‌ این پژوهش ‌از‌ نوع‌ کاربردی ‌ ‌و ‌به ‌روش‌ آمیخته ‌اکتشافی ‌(‌کمّی و کیفی) ‌انجام گرفته ‌است.‌ جام More
    ‌پژوهش فوق ارزیابی انطباق کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی با مؤلفه های سازمان یادگیرنده جهت ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه‌های دانشگاهی به سازمان های یاد گیرنده است.‌ این پژوهش ‌از‌ نوع‌ کاربردی ‌ ‌و ‌به ‌روش‌ آمیخته ‌اکتشافی ‌(‌کمّی و کیفی) ‌انجام گرفته ‌است.‌ جامعه ‌آماری پژوهش ‌برای ‌بخش‌ کمّی کارکنان ‌و ‌مدیران‌‌ کتابخانه‌های ‌دانشگاه ‌آزاد ‌اسلامی ‌در ‌کل ‌کشور و در‌ بخش‌ کیفی‌ 15 نفر ‌از ‌متخصصان‌ علم‌ اطلاعات ‌و ‌دانش‌شناسی ‌بودند‌. ابزار ‌گردآوری‌ داده‌ها ‌در ‌بخش‌ کمّی، پرسشنامه ‌محقق ‌ساخته ‌با ‌‌29 گویه ‌مستخرج‌ از ‌فرایند ‌دلفی ‌ فازی ‌و ‌در ‌بخش کیفی‌، پرسشنامه‌‌ دلفی ‌نیمه ساختاریافته ‌ ‌بود.‌ جهت ‌ارائه مدل ‌پژوهش، از روش ‌تحلیل ‌عاملی‌ تأییدی، ‌تکنیک‌ مدل‌یابی ‌معادلات‌‌ ساختاری ‌با ‌نرم افزار‌‌ PLS ‌ ‌استفاده شده است‌.‌ بارهای‌ عاملی ‌شاخص های ‌مدل ‌الگوی‌ راهبردی ‌تبدیل ‌کتابخانه‌های‌ دانشگاه ‌آزاد ‌اسلامی ‌به ‌سازمان یادگیرنده، ‌همگی ‌بالاتر ‌از محدوده 1/1 ‌(قابل‌ ‌قبول) ‌قرار داشتند که ‌حاکی ‌از ‌تأثیرگذاری ‌شاخص ‌ها ‌در ‌شکل گیری‌‌ مؤلفه های ‌مدل می‌باشد. ‌با ‌توجه ‌به ‌ضریب ‌آلفای ‌کرونباخ ‌و ‌پایایی ‌ترکیبی، ‌مقدار ‌‌AVE برابر ‌با ‌‌1/5 بود، ‌لذا ‌تمامی معیارها ‌در ‌متغیرهای ‌پنهان ‌پژوهش، ‌در ‌محدوده ‌قابل قبول ‌قرار دارند.‌ با ‌اطمینان99 درصد مناسب‌ بودن ‌وضعیت ‌ برازش‌ مدل‌‌های ‌اندازه گیری ‌مؤلفه‌های ‌پژوهش‌ مورد ‌تایید ‌قرار گرفتند. ‌پس ‌از ‌اجرای فازهای ‌دلفی، 7 مؤلفه ‌و29 شاخص‌ باقی ‌ماند. ‌نتایج ‌آزمون‌ ‌ ‌tدر ‌بخش‌ کمّی ‌نشان داد ‌که ‌بین ‌وضعیت ‌مطلوب ‌و ‌وضعیت ‌موجود ‌در ‌همه ‌مؤلفه‌های تبدیل ‌کتابخانه‌های ‌دانشگاه‌ آزاد ‌اسلامی ‌به ‌سازمان‌های‌ یادگیرنده‌، تفاوت‌ معنا داری ‌وجود دارد ‌و ‌وضعیت‌ موجود ‌نسبت‌ ‌ به ‌وضعیت ‌مطلوب‌ در محدوده ‌پایین‌تر ‌از ‌متوسط ‌قرار ‌دارد‌.‌با ‌توجه ‌به ‌برازش ‌مناسب مدل، ‌الگوی ‌تبدیل‌ کتابخانه‌های ‌دانشگاه ‌آزاد ‌اسلامی ‌به ‌سازمان های ‌یادگیرنده‌ با ‌مولفه های ‌یادگیری ‌مداوم، ‌یادگیری‌ گروهی، ‌توانمندسازی، ‌رهبری ‌راهبردی، ‌پرسشگری ‌و ‌گفتگو، ‌تفکر ‌نظام گرا ‌و‌‌ ادغام ‌سیستم ها ‌ارائه گردیده ‌است.‌ Manuscript profile

  • Article

    2 - تاثیر مولفه های "یاگیری مداوم"،"پژوهش و گفتگو" و "یادگیری گروهی" جهت ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه های دانشگاهی به سازمان های یادگیری (مطالعه موردی: کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی)
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 4 , Year , Winter 2020
    هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه‌های دانشگاهی به سازمانهای یادگیرنده با تاکید بر کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی است. این مقاله تاثیر سه مولفه یادگیری مدوام، پژوهش و گفتگو و یادگیری گروهی در جهت ارائه الگوی مورد نظر بررسی شده است. پژوهش از نوع کاربردی More
    هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه‌های دانشگاهی به سازمانهای یادگیرنده با تاکید بر کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی است. این مقاله تاثیر سه مولفه یادگیری مدوام، پژوهش و گفتگو و یادگیری گروهی در جهت ارائه الگوی مورد نظر بررسی شده است. پژوهش از نوع کاربردی و به روش آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام گردیده. جامعه آماری شامل15 نفر از خبرگان متخصص در علم اطلاعات و دانش‌شناسی برای بخش کیفی و کلیه کارکنان و مدیران کتابخانه‌های دانشگاه آزاد در کل کشور برای بخش کمی بودند. ابزار گردآوری داده‌ها‌ در بخش کیفی، پرسشنامه دلفی نیمه‌ساختارمند و در بخش کمی، پرسشنامه‌ محقق ساخته با هفت مؤلفه و 39 شاخص تعیین شده از فرایند دلفی فازی بود. تحلیل داده‌های کیفی با فنون دلفی در سه فاز انجام و برای داده‌های کمی، تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، مورد استفاده قرار گرفت. بارهای عاملی شاخص‌های مدل ، همگی بالاتر از 6/0 (محدوده قابل‌قبول) قرار داشته که حاکی از تأثیرگذاری شاخص‌ها در شکل‌گیری مؤلفه‌های مدل است. با توجه به ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، مقدار AVE برابر با 5/0 بوده، لذا تمامی معیارها در متغیرهای پنهان پژوهش، در محدوده قابل‌قبول قرار داشته‌اند. با اطمینان 99درصد، مناسب‌بودن وضعیت برازش مدل‌های اندازه‌گیری مؤلفه‌های پژوهش مورد تاییداست. پس از تحلیل دلفی، 7 مؤلفه و 39 شاخص باقی‌ماند. نتایج آزمون t در بخش کمی نشان داد که بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود در همه مؤلفه‌های تبدیل کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به سازمانهای یادگیرنده، تفاوت معناداری وجود داشته و وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب در حد پایین‌تر از متوسط است. با توجه به برازش مناسب، ارائه الگو ارائه شده است. این مقاله تاثیر سه مولفه یادگیری مدوام، تحقیق،جستجو، گفت و شنود و یادگیری تیمی در جهت ارائه الگوی مورد نظر بررسی شده است. Manuscript profile